Zoals eerder aangegeven zijn er 2 soorten zoekwoorden. Dit zijn long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden. Beide zijn belangrijk in de zoektocht naar het bepalen van de juiste zoekwoorden voor jouw website. Long tail zoekwoorden bestaan uit 4 of meer zoekwoorden en hebben vaak een lager zoekvolume dan de short tail zoektermen die bestaan uit 1-3 woorden.
Long tail en short tail verschillen naast de lengte van de zoekopdracht ook in zoekvolume, concurrentie en prijs. Zo is er voor short tail zoekwoorden meer concurrentie dan voor long tail zoektermen. De reden hiervoor is dat er op short tail zoekwoorden vaker wordt gezocht. Zo wordt er bijvoorbeeld vaker gezocht naar ‘blauwe broek’ dan naar ‘blauwe broek met gaten dames’. Voor termen met een lage concurrentie kom je gemakkelijk op een top-3 positie.
Naast concurrentie is er ook een verschil in prijs voor long- en short tail zoekwoorden. Zo zijn short tail zoekwoorden duurder aangezien hier meer op wordt gezocht en er meer pagina’s willen adverteren op deze termen. Indien je met advertenties op bepaalde termen wilt focussen is het van belang om te analyseren of de zoekwoorden ook toereikend zijn aan het budget. Bij een CPC van €1,- kun je slechts 100 klikken genereren met €10, terwijl je bij een CPC van €0,50,- 200 klikken kunt krijgen.
Zoals je ziet zijn er verschillende factoren die invloed hebben op de prestatie van een zoekwoord. Het is daarom van belang om een weloverwogen keuze te maken tussen long tail of short tail zoekwoorden.
Als bedrijf wil je er voor zorgen dat je doelgroep via verschillende zoekwoorden bij jouw website uit komt. Dit kan zowel via de organische (SEO) als de betaalde (SEA) weg. Het is daarom van belang om goed na te denken welke zoekwoorden (zowel long- als short tail) interessant zijn voor jouw bedrijf, om vervolgens hier goede content voor te maken.
Voordat je begint met het maken van content voor zoekwoorden, is het van belang om vooraf te onderzoeken of de zoekwoorden wel relevant genoeg zijn om mee aan de slag te gaan. Je wilt namelijk niet dat er uren werk worden besteed aan iets waar helemaal geen interesse in is.
Met behulp van diverse online (betaalde) tools kun je vrij eenvoudig zien hoeveel zoekvolume er is voor bepaalde zoekwoorden. Hoe hoger het zoekvolume, hoe relevanter het onderwerp. Daarnaast krijg je ook informatie hoeveel concurrentie er is voor de term. Ook krijg je een indicatie over de kosten die je kunt verwachten wanneer je wilt adverteren op deze termen. Het is vervolgens aan jezelf om te bepalen wanneer je een term relevant genoeg vindt.
Het achterhalen van de relevantie van zoekwoorden is zowel betaald als gratis mogelijk. We zetten de mogelijkheden graag voor je op een rij.
Bovenstaande tools verschillen in functionaliteiten. Lees je daarom goed in wat per tool de mogelijkheid is. Als je bijvoorbeeld puur opzoek bent naar zoekvolumes suggesties heb je genoeg aan Google Keyword Planner, ben je op zoek naar wat de concurrentie doet is Ahrefs een interessante mogelijkheid.
Met behulp van bovenstaande tools kun je de relevantie van je zoekwoorden zeer goed bepalen. De volgende stap is om alle zoekwoorden op een rij te zetten in een zoekwoordonderzoek. Zoekwoordenonderzoek is de belangrijkste eerste stap van een SEO-campagne. Benieuwd hoe je een zoekwoordenonderzoek opzet? Lees dan onze handleiding: Zoekwoorden onderzoek: De ultieme handleiding.
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO experts met alle liefde delen met de wereld!