Voordat we direct de diepte ingaan: Zoekwoorden rankings kunnen zowel organisch als betaald zijn. Wij zullen hier dieper ingaan op de organische zoekresultaten en posities (de SERP).

In dit artikel gaan we in op:

  • Waarom je je posities moet bijhouden
  • Hoe je de organische rankings bij kunt houden
  • Lichtten we enkele tools voor je uit

Je positie in Google bijhouden: hier begint het mee

Voordat je begint met het beter vindbaar maken van je website is het van belang een nulmeting te maken. Vanuit de nulmeting kom je er snel achter welke positie je momenteel bekleed op verschillende zoekwoorden. Zo kun je berekenen wat er nodig is om betere resultaten binnen de zoekmachine te behalen.

Zorg er allereerst voor dat je Google Search Console verifieert, zodat je weet wat je daadwerkelijke zoekwoordposities zijn. Kijk vervolgens of het nodig is om één van de verschillende zoekwoordpositie tools te gaan gebruiken. Hieronder zullen we enkele tools toelichten die handig kunnen zijn om te gebruiken. Het bijhouden van organische posities is van groot belang om je succes te meten.

Waarom je positie bijhouden in zoekmachines?

Het klinkt zo logisch: zorg ervoor dat je zoekwoord posities bijhoud. Toch blijkt het in praktijk nog vaak voor te komen dat organisaties dit gedeelte overslaan. Daarbij focussen ze zich vooral op verkeer en conversies, maar weet men niet direct waar de bezoekers vandaan komen. Om daarnaast alvast met de deur in huis te vallen: er is niet één zoekwoordpositie die je bekleed.

Lokalisatie bepaalt meer en meer jouw zoekwoordpositie. Iemand die een kilometer verderop zoekt, krijgt een andere SERP te zien als jij. Je kunt lokale zoekopdrachten in veel gevallen ook ophalen vanuit rankingtools, maar alsnog zul je nooit het complete en altijd kloppende beeld hebben. Zoals al gezegd: je kunt in één plaats, meerdere verschillende posities hebben.

Daarnaast speelt historie ook een belangrijke rol. Zoekmachines onthouden zoekgedrag of je nu wel of niet bent ingelogd. Die geschiedenis speelt een grote rol in het bepalen van jouw zoekwoordposities.

Verder zijn er natuurlijk ook variaties binnen de zoektermen. Waarbij er diverse varianten worden gebruikt door mensen, soms foutief wordt gespeld, meervoud en enkelvoud en zul je veel variaties daarin tegenkomen. Via Google Search Console kun je het uitstekend achterhalen en kun je ook zien of zoekwoorden door meerdere pagina’s worden getriggerd. Vandaar dat je ook zult moeten werken met gemiddelde posities.

zoekwoord posities doublesmart

Waar sta ik in Google: Enkele tools om erachter te komen

Er zijn verschillende tools die ervoor zorgen dat je zoekwoorden bij kunt houden. Om ze allemaal toe te lichten is wat veel, vandaar dat we ervoor kiezen om een aantal veelgebruikte tools te analyseren.

#1. Semrush

Een tool die veel meer doet dan zoekwoordposities bijhouden en veel completer is. Toch kiezen veel partijen ervoor om de zoekwoordtool van SEMrush erbij te houden om websites toe te voegen en de posities te vergelijken met concurrenten.

Semrush posities

Voordelen:

  • Erg complete tool die meer kan dan zoekwoorden bijhouden
  • Dagelijks worden de rankings van zoekwoorden opgehaald
  • Eenvoudige koppeling met andere tools en systemen
  • Geeft ook inzicht in een gedeelte betaalde posities

Nadelen:

  • SEMrush is van origine geen trackingtool
  • De kosten liggen erg hoog als je SEMrush enkel hiervoor wilt gebruiken

De tool van SEMrush werkt redelijk vergelijkbaar als Ahrefs en MOZ en daardoor hebben we ervoor gekozen deze tools niet ook nog toe te lichten.

 

#2. SE Ranking

Waar SEMrush, Ahrefs en MOZ geen echte rank tracking tools zijn, is SE Ranking dit zeker wel. Daarbij hebben ze door de jaren heen wel enkele extra tools hier aan toegevoegd. Hierdoor ontstaat er een steeds beter en meer erkende tool als daarvoor.

Voordelen:

  • Zeer overzichtelijke ranktracker die zeer accurraat is
  • Eenvoudig het verloop terugzien van de posities van je zoekwoorden
  • Meer dan alleen Google posities terugzien (Bing, YouTube, Yahoo)
  • Relatief goedkope tool voor ranktracking

Nadeel:

  • Weinig nadelen voor deze tool. Er zitten wel kosten aan verbonden, maar deze zijn niet zo hoog als Ahrefs. Daarentegen is SEranking wel een stuk incompleter, maar daar is de tool ook niet voor gebouwd.

seranking zoekwoorden

#3 MarketingTracer

De tool MarketingTracer is een iets minder bekende tool, die volledig Nederlands is en door Nederlandse bedrijven is ontworpen. De tool is specifiek voor agencies ontwikkeld en je kunt ook concurrenten toevoegen om te analyseren wat hun voortgang is. Enkele adviezen omtrent on-page elementen en het bijhouden van werkzaamheden is daarbij een mooie extra aanvulling.

marketingtracer tool posities

 

Voordelen:

  • Speciaal ontwikkelt voor agencies, doordat je eenvoudig zelf meerdere klanten kunt toevoegen.
  • Nederlandse ontwikkelaar, waardoor je eenvoudig kunt communiceren en issues opgelost kunt krijgen.
  • Eenvoudig meerdere zoekwoorden toevoegen en bijhouden, zowel lokaal via desktop als mobiel.
  • Via API’s eenvoudig andere tools kunnen koppelen die je verder kunnen helpen.

Nadeel:

  • Niet zo compleet als de tools Ahrefs en Semrush, maar daar zit wederom ook een ander prijskaartje aan.

#4 Google Trends

Daarnaast ook nog een andere tool die gratis gebruikt kan worden, namelijk Google Trends. Hier kun je ontwikkelingen zien in het zoekgedrag en volumes. Handig om seizoensinvloeden te achterhalen. In combinatie met Google Search Console prima om mee te beginnen. De invloeden van Trends worden ook in de zoekwoordplanner van Google steeds duidelijker en meer aanwezig. Daar zie je ook steeds vaker verschillen in volumes terug.

Uiteindelijk is het überhaupt handig om Google te gebruiken voor het bijhouden van posities. Bekijk in incognito bijvoorbeeld waar je staat qua positie en wellicht via een VPN ook nog eens op een andere locatie. De combinatie van de verschillende gratis tools en mogelijkheden kan je al een heel goed beeld geven van je gemiddelde positie.

Via Google Search Console kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om de data inzichtelijk te krijgen door het te koppelen aan Google Data Studio. Hierdoor kun je maandelijks in een overzichtelijke rapportage alle posities bijhouden. Dat is al een stuk lucratiever als het zelf controleren van je positie op verschillende momenten.

google trends

Voordelen:

  • Gratis
  • Eenvoudig in gebruik

Nadelen:

  • Geeft niet altijd veel data terug
  • Kunt geen zoekwoorden bijhouden

Software voor het bijhouden van zoekwoorden is van essentieel belang. Iedereen zal daarin wellicht zijn eigen favoriet hebben. Je kunt kiezen voor een tool die jou een compleet beeld geeft van de realiteit en ook bijvoorbeeld inzicht geeft in linkbuilding activiteiten en nieuwe backlinks (SEMrush, Ahrefs) of een eenvoudigere tool die wat minder kosten met zich meebrengt (SEranking, MarketingTracer).

Hoe kun je jouw organische posities verbeteren?

Een goede positie in Google zorgt als het goed is voor bezoekers en hopelijk ook nieuwe bezoekers. Als je gevonden wilt worden op belangrijke zoekwoorden in de zoekmachine zijn er eigenlijk twee opties: SEO en SEA. Met SEA kun je helemaal bovenaan in Google komen en de beste posities verkrijgen door hier direct voor te betalen per bezoeker. Als je producten verkoopt heb je daar bij diverse zoekopdrachten ook nog Google Shopping resultaten boven staan.

De SEO posities komen daaronder. Afhankelijk van de zoekopdracht zitten daar ook nog weleens Local Packs tussen of een Featured Snippet. De “mensen vragen ook” ruimte wordt ook steeds vaker in de SERP getoond. De organische zoekwoordenposities zie je dus steeds lager op de pagina terugkomen. Voor het verbeteren van je organische vindbaarheid en een groter aantal organische zoekwoordposities zijn er verschillende stappen die je kunt nemen. Neem hierover contact op met één van onze specialisten.

1. Zorg voor goede content en schrijf voor de bezoeker

Content alleen maar ontwikkelen voor de zoekmachine is een no-go. Het is belangrijk dat je content waarde toevoegt voor de lezer. Zeker met de Google Helpful Content update in het achterhoofd is het van belang om zoveel mogelijk waarde toe te voegen voor de lezer.

Als je een stuk autoriteit wilt claimen, zorg dan dat je alle mogelijke contentkansen hebt benut door aan jouw bezoekers zoveel mogelijk relevante content voor te schotelen.

2. Optimaliseer je bestaande content

Houd hierbij de vorige stap weer in het achterhoofd. Is de content die je recentelijk hebt geschreven alweer gedateerd en achterhaald? Of voegt het weinig tot geen waarde toe voor de lezer? Zorg er dan voor dat je je content voorziet van nieuwe relevante inzichten.

Zijn er zaken rondom de wetgeving gewijzigd of belangrijke trends die nu spelen? Zorg er dan voor dat je je content verrijkt met extra informatie. Scoort je content al een top 10 positie, maar haal je er nog weinig verkeer uit? Dan is dit een interessante term om je content verder te verbeteren. Soms kan het zijn dat je met één positie winnen al hogere CTR hebt van 20%.

3. Zorg dat je content op elkaar aansluit en link onderling naar pagina’s

Interne links zijn nog altijd een belangrijke factor om de zoekmachine de structuur van jouw website beter te laten begrijpen. Voorkom dat meerdere pagina’s scoren op hetzelfde zoekwoord. Zorg er voor dat de onderliggende pagina’s ook voldoende waarde van andere pagina’s krijgen.

Werk bijvoorbeeld met pillar en cluster content om zoveel mogelijk relevantie aan jouw website toe te voegen. Door middel van de juiste content marketing strategie en het zoekwoordenonderzoek benut je alle contentkansen en vergroot je de waarde van jouw eigen “Hub”.

4. Verbeter de gebruikerservaring van je website

Houd daarbij de Core Web Vitals resultaten in het achterhoofd. De gebruiksvriendelijkheid van je pagina en website is van steeds groter wordend belang.

Scoort je website slecht op Core Web Vitals? Dan zal dat zo zijn effecten hebben op de organische posities en het resultaat dat je zult behalen. Google ziet de Core Web Vitals als een belangrijke indicator van die gebruikerservaring.

core web vitals

5. Realiseer externe verwijzingen naar jouw content

Verwijzingen van andere websites naar jouw website zullen een positieve invloed hebben op jouw organische posities. Zorg ervoor dat jouw content waarde toevoegt en verrijk je linkprofiel met externe verwijzingen naar jouw website.

Jouw content moet van hoogwaardig en kwalitatief niveau zijn om kans te maken om deze organisch verkregen links en verwijzingen. Dit zijn de meest hoogwaardige links die jij kunt behalen, doordat ze op een natuurlijke manier verworven zijn.

Meer weten over zoekmachine posities?
Zoekmachine posities Zoekmachine posities