Leer hoe je dat laaghangende fruit kunt vinden met een content gap analyse en hoe je die vruchten vervolgens ook kunt plukken, voor nog meer succes met zoekmachine optimalisatie.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is een content gap analyse?
  • De waarde van content gap analyses
  • Tips om zelf een content gap analyse te maken

Wat is een content gap analyse?

Een content gap analyse is het vinden van “gaten” in de content op je website. Met die gaten bedoelen we dan specifiek content die je niet op je website hebt, maar eigenlijk wel zou moeten hebben omdat ze passen bij een bepaalde fase van de customer journey van je doelgroep.

See think do care model

Een content gap is dus een gemiste kans voor het aanspreken van jouw doelgroep. Door dat gat op te vullen, kun je jouw bezoekers een completere ervaring bieden en meer organische bezoekers naar je website trekken.

Bij zo’n analyse wordt gekeken naar:

  • Pagina’s op de website
  • Blogberichten
  • Social media content
  • Ebooks en whitepapers
  • Elke andere vorm van content die je naar buiten brengt

Behalve het analyseren van je eigen content, kan een content gap analyse ook kijken naar mogelijke content gaten op het internet. Je kijkt daarbij verder dan je eigen website, om kansen te identificeren die online ontstaan door het ontbreken van goede content.

Wanneer je van plan bent om een artikel te schrijven over een bepaald onderwerp, kun je bijvoorbeeld de eerste pagina van Google bestuderen. Welke content ranket daar nu? Mis je iets in dat aanbod, zoals een praktisch stappenplan of een heldere handleiding die past bij de zoekopdracht? Dan ligt daar mogelijk een interessante content gap om te vullen. De kans dat Google jouw unieke content hoog ranket is dan een stuk groter dan wanneer je een zelfde soort artikel schrijft als waar de eerste pagina al mee gevuld is.

Waarom is en zijn content gap analyses belangrijk?

Met een content gap analyse zorg je ervoor dat je het maximale haalt uit de content die je gaat maken. Het maken van die content is veel werk, daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk terug krijgt voor die inspanningen.

Daarnaast is het een manier om nieuwe ideeën op te doen voor je content. Je komt onderwerpen op het spoor die een content cluster completer maken zodat je daar een wijder net mee uitwerpt.

Tot slot profiteer je op deze manier optimaal van de autoriteit  die je al hebt opgebouwd. Wanneer je met andere artikelen rondom een onderwerp al goed rankt in Google, is het namelijk een stuk eenvoudiger om ook te scoren met een artikel dat een content gap invult.

Een content gap analyse in 4 stappen zelf uitvoeren

Redenen genoeg om een content gap analyse een vast onderdeel van je SEO strategie te maken dus. Maar hoe voer je zo’n analyse nou op een goede en efficiënte manier uit?

Hier volgt een simpel stappenproces.

1. Breng je customer journey in kaart

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je weet hoe jouw customer journey eruitziet. Welke stappen doorloopt jouw doelgroep om vanaf de awareness fase uiteindelijk een (betalende) klant te worden?

Door dat helder te hebben, kun je namelijk ook gemakkelijker bepalen welke content je doelgroep helpt bij het doorlopen van die stappen.

customer journey

 

Schrijf bij elke stap in de journey de vragen of uitdagingen op waar jouw doelgroep mee rond kan lopen. Welke informatie kan het leven van jouw doelgroep gemakkelijker maken? Waar worstelen de bezoekers van je website mee en hoe kun je ze daarin ondersteunen? Welke bevestiging zoeken ze voordat ze besluiten om te kopen, wat zijn hun overwegingen en welke call to action heeft de meeste potentie om hen in beweging te krijgen?

Een voorbeeld hoe dit er in de praktijk uit kan zien:

  • Een ondernemer is op zoek naar manieren om de financiële kant van zijn bedrijf beter te regelen en zoekt naar “zzp boekhouding bijhouden”.
  • Hiermee vindt hij verschillende artikelen over tips om je boekhouding zelf te doen of uit te besteden.
  • De ondernemer voelt wel iets voor het zelf bijhouden van zijn boekhouding met een goed softwarepakket en Googelt dus naar “beste boekhouding software”.
  • Vervolgens vindt hij artikelen waarin de verschillende opties met elkaar worden vergeleken.
  • Daarna doet hij een uitgebreider onderzoek naar de opties uit de lijst die hem het meeste aanspreken om uiteindelijk bij één aanbieder een gratis proefperiode te starten.

In deze customer journey zijn dus verschillende mogelijkheden voor het maken van content. Ben je een aanbieder van boekhoudsoftware, dan kunnen hier content gaps gevonden worden. Mogelijk zie je ook andere kansen ontstaan om de customer journey van onze ondernemer nog gemakkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een handige whitepaper die alle voor- en nadelen van jouw software overzichtelijk presenteert, als extra conversie wanneer de ondernemer bezig is met zijn meer uitgebreide onderzoek in de laatste stap.

2. Marktonderzoek

Dit is misschien wel de beste manier om te achterhalen waar je doelgroep naar op zoek is. Vraag jouw (bestaande en potentiële) klanten gewoon waar ze mee worstelen. Welke vragen hebben ze, welke informatie zoeken ze? Heb je nog geen content die hen daarbij helpt, dan is dat een duidelijke content gap.

Een waardevolle bron voor deze input is ook de customer support of sales afdeling. De werknemers daar krijgen namelijk dagelijks te maken met vragen of bedenkingen van je doelgroep.

Zeker wanneer een bepaalde vraag vaak wordt gesteld, is dat een signaal dat die informatie ontbreekt op je website: een content gap dus. Waarbij het goed is om je te realiseren dat veel mensen niet de moeite zullen nemen om die vraag te stellen, wanneer ze er niet zelf een antwoord op kunnen vinden. Het ontbreken van die informatie kon je dus wel eens veel conversies laten mislopen.

Ook een simpele survey onder je bestaande klanten kan veel waardevolle content gaps aan het licht brengen. Zo’n survey kun je heel eenvoudig opzetten in Google Forms, waarin je bijvoorbeeld de volgende vragen kunt stellen:

  • Welke vragen had jij over [onderwerp]?
  • Wat was je grootste uitdaging op het gebied van [onderwerp]?
  • Welke andere oplossingen heb je in het verleden geprobeerd?
  • Waarom boden die voor jou niet het gewenste resultaat?
  • Wat zijn voor jou de belangrijkste elementen in een [product / dienst]?
  • Wat wat voor jou doorslaggevend in het kiezen tussen [oplossing A] of [oplossing B]?

De antwoorden op deze survey kunnen je een lading nieuwe content ideeën opleveren, helemaal gebaseerd op de content gaps in je huidige aanbod. Door content te creëren die inspeelt op de behoeften die uit de antwoorden naar voren komen, zorg je namelijk echt dat je aansluit op wat er speelt bij je doelgroep.

3. Content gap analyse met SEMRush en Ahrefs

Een content gap analyse met SEMRush kan je waardevolle content ideeën opleveren door je eigen content te vergelijken met je concurrentie. Dat werkt als volgt.

Voer het domein van je concurrent in SEMRush om te ontdekken op welke zoekwoorden zij goed ranken.

SEMrush tool

Vervolgens onderzoek je voor deze termen de eerste pagina van de Google zoekresultaten, om te ontdekken op welk van deze zoekwoorden kansen liggen. Mogelijk ontbreekt er een bepaalde vorm van content die wel veel heeft toe te voegen op deze zoekopdracht. Als jij die content levert, is de kans groot dat Google dat beloont met een hoge notering.

Deze manier van content gap analyse richt zich dus eigenlijk op het identificeren van de gaten die je concurrentie wél, maar jij zelf nog niet opvult. Ook Ahrefs biedt daarvoor een goede tool. In het menu is zelfs een aparte “content gap” sectie te vinden.

Dit onderdeel van Ahrefs biedt je de kans om je eigen domein te vergelijken met de domeinen van je concurrenten. Vervolgens krijg je een overzicht te zien van allemaal zoektermen waar die andere domeinen wel op ranken, maar jouw domein niet. Een hele lijst aan content gaps dus om op te vullen dus!

Natuurlijk ranken de concurrerende domeinen in dit geval op de eigen bedrijfsnaam. Dat is géén content gap, want het is geen ontbrekende content op jouw website die je moet aanvullen. Alle onderwerpen uit de lijst die ook voor bezoekers van jouw website van belang zijn daarentegen, zijn het aanvullen meer dan waard.

4. Breng de content op je eigen site in beeld

De eerste stappen hebben zich vooral gericht op het vinden van (potentiële) content gaps, maar om je analyse compleet te maken is het ook belangrijk om een duidelijk overzicht te hebben van welke content je al hebt gepubliceerd.

Op die manier kun je namelijk in kaart brengen welke content daadwerkelijk ontbreekt, of welke content je wel hebt maar wellicht op een verkeerde plek inzet. Misschien heb je bijvoorbeeld ooit een waardevolle vergelijking gedeeld via je social media kanalen, blijkt uit je survey dat die super waardevol is voor je doelgroep, maar is de vergelijking nu eigenlijk nauwelijks te vinden op je website.

Een simpele oplossing voor die gap kan dan zijn om deze vergelijking als whitepaper downloadbaar te maken.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veelgestelde vragen over content gap analyse

Wat is een content gap analyse?

Een content gap analyse is het identificeren van bepaalde gaten in de content en informatie op jouw website. Dit is gebaseerd op vragen of uitdagingen waar je doelgroep mee zit, maar waar jij (nog) geen antwoord op geeft, of zoektermen van je doelgroep waar je niet vindbaar op bent in Google.

Een content gap vind je op verschillende manieren. De belangrijkste – het in kaart brengen van je customer journey, gesprekken met de klantenservice en sales, surveys en tools als Ahrefs en SEMRush – bespreken we in dit stappenplan.

Behalve content gap analyses zijn er bijvoorbeeld ook “gaps” te analyseren in het aanbod van een winkel of webshop, diensten die een bepaalde website of onderneming aanbiedt of de bedrijven die een offerte vergelijker meeneemt in zijn analyses.

Content gap analyse Content gap analyse