Loader
Bel ons, ja, vandaag nog! 0182 342 062
 

Conversie optimalisatie vs. zoekmachine optimalisatie: de valkuilen

Geschreven door , op 6 oktober 2014, in Conversie Optimalisatie, Zoekmachine Optimalisatie

Conversie Optimalisatie

Allemaal leuk hoor, die topresultaten in de zoekmachine, maar uiteindelijk wil je gewoon conversies draaien met je website. Direct omzet door een aankoop, of indirect door bijvoorbeeld een offerteaanvraag. Conversie optimalisatie is dan ook geen overbodige luxe als je eenmaal genoeg bezoekers hebt.

We zien alleen dat de invulling van een conversie optimalisatie campagne botst met de doelstellingen van zoekmachine optimalisatie. Daardoor kan je conversie percentage misschien wel stijgen, maar dalen vervolgens je rankings weer. Gevolg: terug bij af.

Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips die je er bij kunnen helpen om niet in valkuilen te stappen als je conversie optimalisatie toe gaat passen op je website.

1. Vermijd duplicated content bij conversie optimalisatie

Als je gaat splittesten (A/B testen) en je gebruikt daarvoor twee verschillende urls, zeg Pagina A en Pagina B. Pagina A bevat in dat geval vaak een code die de bezoeker doorstuurt naar Pagina B. Werkt als een trein als het gaat om conversie optimalisatie, alleen het probleem is dat de content van A en B vaak (bijna) hetzelfde zijn. Gevolg? Duplicated content..

Veel test software neemt dit gevolg voor je zoekmachine resultaten niet automatisch mee. Daarom is het slim om dit probleem zelf te tacklen. Je kunt dit doen door n van de twee paginas een canonical tag mee te geven.

2. Onbedoeld paginas verwijderen

Bij andere testen kun je proberen om het pad dat de bezoeker bewandeld te beïnvloeden. Minder stappen van landing op de site tot het bereiken van het doel, verbetert over het algemeen namelijk het conversie percentage.

Dit kun je doen door pagina’s te gaan samenvoegen en alleen de informatie noemen die de bezoeker nodig heeft. Maakt de website gebruiksvriendelijker, alleen probleem kan zijn dat je pagina’s verwijdert die heel goed geïndexeerd staan in de zoekmachines. Analyseer dus eerst welke pagina’s het meeste waarde hebben in de zoekmachines.

3. De verkeerde pagina geranked in de zoekmachine

Als je conversie optimalisatie campagne langere tijd loopt, dan kan het gebeuren dat pagina B hoger in de zoekresultaten staat dan pagina A. Alleen pagina A converteert beter dan pagina B.

Omdat je bezig bent met conversie optimalisatie, is het een valkuil om pagina A te behouden en pagina B te verwijderen. Alleen ben je dan je traffic naar je site weer kwijt en wordt pagina B een scorende spits zonder goede voetballers om zich heen.

Door pagina A te redirecten naar Pagina B kun je de waarde van pagina A doorzetten naar Pagina B. Zo behoud je de waarde van inkomende links van pagina A en zet je deze door

De valkuilen die hier zijn genoemd, zijn gebaseerd op de bevindingen van Janet Driscoll Miller, gastschrijfster bij searchengineland.com

Stel een vraag, of ga met ons in discussie!

Heb je specifieke vragen over de inhoud van dit artikel? Of wil je gewoon je mening delen over dit onderwerp? Voel je vrij een reactie achter te laten, we gaan graag met je in discussie!