Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

SERP staat voor Search Engine Result Page, vaak wordt het in meervoud geschreven als SERPs. Wanneer iemand een zoekopdracht ingeeft zal er een dynamisch gegenereerde pagina verschijnen met relevante zoekresultaten. De volgorde van links op de zoekresultatenpagina is van belang voor bedrijven, die uiteraard liever bovenaan staan dan op de tweede pagina. Wat is SERP en waarom kan de volgorde van zoekresultaten afwijken?

Wat is SERP?

Google Search is de toegangspoort tot het internet geworden voor vele gebruikers. In plaats van een URL in te geven typt de gebruiker een woord of zin in de zoekbalk. Iedere resultatenpagina is uniek, het is mogelijk dat tweemaal zoeken op hetzelfde woord een andere SERP geeft. Naast de standaard ranking wordt namelijk ook rekening gehouden met o.a. de zoekhistorie van de gebruiker, het type apparaat waarop wordt gezocht en de geografische locatie. Dit vormt een uitdaging voor bedrijven en organisaties die graag hun pagina’s op een prominente positie zien bij een relevante zoekopdracht.

Algoritme updates

Google voert continue wijzigingen door in het zoekalgoritme. Naast kleine aanpassingen verschijnen er ook grotere updates die een flinke impact kunnen hebben op de ranking in de zoekresultatenpagina’s. Voorbeeld zijn de Pigeon, Hummingbird, Penguin en Panda updates. “Mobilegeddon” is een term voor de grote Mobile Friendly update waarbij de focus werd verlegd naar een Mobile First algoritme. Met een dienst als Whatsmyserp kunnen de resultaten van websites automatisch worden gemonitord. Zo worden wijzigingen in het algoritme direct zichtbaar, daarnaast zullen SEO acties van concurrenten zich ook openbaren.

SERPs worden persoonlijker

Naast een focus op mobiele apparaten verschuift de nadruk binnen het zoekalgoritme steeds verder naar ‘natuurlijk zoeken’ en de intentie van de gebruiker in plaats van rigide regels zoals paginalengte en het gebruik van specifieke zoektermen. Daarnaast geeft Google steeds vaker antwoord op de zoekresultatenpagina middels Rich Snippets en de Knowledge Graph. Dit in combinatie met tracking cookies maakt de invulling van SERPs persoonlijker en meer relevant voor de gebruiker.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z