Conversie optimalisatie heeft als doel de conversieratio te verbeteren. Om een bezoeker tot klant te converteren zal deze persoon een aantal stappen moeten doorlopen. De aanbieder moet ervoor zorgen dat dit traject zo optimaal mogelijk wordt ingericht om potentiële klanten niet ergens in het traject te verliezen. Wat is conversie optimalisatie, hoe werkt het en wie kan dit optimaliseren?
Het is eenvoudig om online tot aankoop over te gaan, je hoeft er de deur niet eens voor uit. Er zijn wel meer actieve handelingen nodig die door de potentiële klant uitgevoerd moeten worden, door de sales funnel optimaal in te richten zal de kans op succes toenemen. Dit proces heet conversie optimalisatie, het is een standaard procedure binnen online sales en marketing.
Er zijn verschillende manieren om de sales funnel in te richten, daarbij is de weg van de minste weerstand de meest voor de hand liggende aanpak. Hoe werkt conversie optimalisatie in de praktijk? Hier zijn enkele voorbeelden:
Een conversie optimalisatie specialist zal iedere stap in het proces evalueren en optimaliseren. Daarbij worden niet alleen de doelstellingen van de aanbieder in kaart gebracht, het is ook van belang om te weten welke redenen een bezoeker heeft om tot aankoop van een dienst of product over te gaan. Niet alle conversies hebben overigens betrekking op directe verkoop, er kan ook een andere doelstelling worden bepaald. De route tussen vraag en aanbod moet zo kort mogelijk blijven, de conversie optimalisatie specialist kan hiervoor zorgen.