/ leestijd 6 min.

Wat is een conversie? Een definitie met voorbeelden en tips

Bart met Steven en Danielle op de bank
  • CRO

Wie aan online marketing doet, ontkomt er niet aan zich bezig te houden met conversie. Een conversie is namelijk het uiteindelijke doel van je marketinginspanningen. Het is het effect dat je wilt bereiken: het moment dat iemand (een bezoeker van je website of social media kanalen) een door jou gewenst doel vervult.

Een conversie is dus eigenlijk waar je het als marketeer allemaal voor doet. Daarom gaan we je hieronder helpen om hier meer grip op te krijgen.

Wat is een conversie? (Definitie)

Een conversie is wanneer iemand van je doelgroep – een bezoeker van je website of van je social media kanalen – een gewenste actie uitvoert. Dat kan een aankoop in je webshop zijn, maar ook het invullen van een formulier.

Met een conversie komt een potentiële klant een stap verder in de customer journey, of verandert een anonieme bezoeker in een bekende lead. Dat maakt de definitie van wat een conversie nu precies is erg breed. En dat is ook de bedoeling, want door alleen naar verkopen te kijken zou je veel waardevolle effecten van je campagnes mislopen.

Voorbeelden van conversies

Een aantal conversie voorbeelden maken het duidelijker wat we hier nu precies onder verstaan:

  • Online verkopen is natuurlijk een belangrijke conversie. Het gaat dan om het moment dat iemand afrekent in je webshop: iedere betalende klant is een waardevolle conversie.
  • Leads zijn nog geen klanten, maar hebben wel interesse getoond in je product. Ze hebben bijvoorbeeld een brochure of offerte aangevraagd, of een verzoek voor een adviesgesprek ingepland via je online agenda. Een goed praktijkvoorbeeld is wanneer een websitebezoeker onze kansenscan aanvraagt.
  • Ook een ingevuld formulier is een conversie. Dat heeft veel overlap met andere categorieën: het kan namelijk zijn dat iemand een formulier invult omdat ze meer over jouw diensten wil weten of een specifieke vraag heeft, om een e-book of whitepaper te ontvangen, of om op de hoogte te blijven van de beschikbaarheid van een product. Stuk voor stuk conversies, maar elk met een andere plek in de customer journey.
  • Inschrijvingen voor een nieuwsbrief worden nogal eens onderschat, maar zijn voor veel bedrijven en websites een ontzettend belangrijke conversie. Zo’n inschrijving betekent namelijk een uitbreiding van je publiek: iemand geeft aan jou interessant genoeg te vinden om je mails te blijven ontvangen.

Deze voorbeelden laten vooral zien dat een conversie meer is dan iets waar je (direct) winst mee maakt. Soms is de waarde niet direct tastbaar in omzet, maar is het daar een voorbereiding op. Al die verschillende conversies samen leiden uiteindelijk wel tot de omzet die je online marketing de moeite waard maakt.

Waarom is een conversie zo belangrijk?

Conversie is een belangrijk begrip in online marketing, omdat het tastbaar maakt wat je campagnes en budgetten je opleveren. Zonder oog voor je conversies, krijg je ook geen inzicht in hoe je funnels renderen.

Zoals je hierboven hebt kunnen zien, zijn conversies meer dan alleen verkopen. En dat is nu net wat een conversie zo’n belangrijke factor van je online succes maakt. Keek je namelijk alleen naar de verkopen of omzet, dan kreeg je een erg vertekend beeld van hoe je campagnes presteren. Mensen zijn zelden direct klaar om tot een bestelling over te gaan wanneer zij voor het eerst op je website komen. Door oog te hebben voor alle conversies, krijg je een beter beeld of een bezoeker wel of geen interesse heeft in je producten.

Daardoor helpen conversies je om betere keuzes te maken bij het optimaliseren van je campagnes en landingspagina’s. Zou je alleen naar verkopen kijken, dan schroefde je misschien het budget terug van een campagne die juist veel leads en contactmomenten opleverde waar uiteindelijk verkopen uit voortkomen.

Praktische tips om meer te doen met conversies

Ter afsluiting van deze kennismaking met conversies, nog een aantal tips om meer te doen met dit begrip nu je het belang ervan kent.plevert of niet.

Houd een oog op je conversieratio

Marketeers vergelijken campagnes en pagina’s doorgaans niet op zuivere aantallen conversies. In de ene campagne wordt immers meer budget gestoken dan in de andere en sommige producten spreken een grotere doelgroep aan dan andere. Daarom is de conversieratio (of percentage) een belangrijke graadmeter. Meer over weten? Lees dan onze uitleg van wat conversiepercentage is.

Experimenteer en optimaliseer

Een belangrijk onderdeel van conversieoptimalisatie (het ervoor zorgen dat een groter deel van je bezoekers een conversie oplevert), bestaat uit het uitproberen van verschillende tactieken om stap voor stap te zorgen dat jouw website een geoliede conversie machine wordt.

Steek tijd in je content (teksten en foto’s)

Probeer in de huid van je bezoeker te kruipen en sta stil bij alles wat invloed kan hebben in diens beslissing om wel of niet te converteren (die actie te ondernemen die jij graag wilt). Tekst, foto’s, lettertypes, gebruiksvriendelijkheid van de website: alles wat bijdraagt aan de ervaring van je bezoeker, beïnvloedt uiteindelijk ook of die bezoeker een conversie oplevert of niet.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over CRO?

We hebben een hele CRO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Menno van Gerven

SEA- en CRO-specialist

Lukt het om verkeer naar je website te lokken, maar blijven de conversies uit? Dan helpt deze slimme kop je uit de brand. Naast SEA-specialist is Menno een heuse expert op het gebied van Conversie optimalisatie.

Veel gestelde vragen over conversies

  • Wat is de betekenis van conversie?

    De betekenis van conversie is wanneer een bezoeker van een website (of bijvoorbeeld een social media kanaal) een bepaalde, voor de eigenaar van de site waardevolle, actie onderneemt. Dat kan een aankoop in een webshop zijn, of het invullen van een digitaal formulier.

  • Welke conversies zijn er?

    Er zijn veel verschillende conversies. Dat kunnen heel concrete verkopen zijn, maar bijvoorbeeld ook het stellen van een vraag via de chat, het downloaden van een brochure of het aanvragen van een offerte. Ook wanneer iemand telefonisch contact opneemt met de klantenservice, telt dat als een conversie.

  • Wat is een goede conversie?

    Wanneer iemand vraagt wat een goede conversie is, dan wordt daarmee een bepaald conversie percentage bedoeld: het percentage bezoekers dat de gewenste actie uitvoert. Wat een goede conversie is, hangt af van veel verschillende factoren en verschilt onder andere per branche.