Negen online marketing bureaus, verspreid over heel Nederland, lanceren gezamenlijk het OnlineMarketing.nl keurmerk, dat het voor bedrijven en ondernemers eenvoudiger moet maken om een juiste partner te vinden voor hun digitale strategie. Hiermee willen zij de markt beschermen tegen marketeers die slecht werk leveren en die vaak misbruik maken van de onwetendheid bij veel bedrijven en ondernemers op het gebied van online marketing.
Eerder dit jaar kwam heel duidelijk naar voren in deze aflevering van Boos. Daarin stond Tim Hofman drie gedupeerden bij van zo’n cowboy die gouden bergen beloofde, maar vervolgens vooral veel facturen stuurde zonder resultaten te boeken.
Het keurmerk moet er niet alleen voor zorgen dat het gemakkelijker wordt dit soort rotte appels te vermijden, maar gedupeerden voortaan ook een plek bieden voor klachten zonder hiervoor Hofman aan te hoeven schrijven.
Duidelijke behoefte bij het MKB
Een gevolg van al die cowboys is dat het voor bedrijven en ondernemers steeds moeilijker wordt om de juiste partner te vinden voor het opzetten en uitvoeren van hun online marketing strategie.
Dit terwijl digitalisering en online zichtbaarheid – met de recent lockdowns vers in het geheugen – actueler is dan ooit voor bedrijven, getuige ook het digitaliseringsprogramma dat onlangs werd gelanceerd door de KvK, MKB Nederland en de RVO.
Juist omdat bedrijven de komende jaren meer dan ooit aan de bak zullen moeten met hun online bereik en zichtbaarheid, is het duidelijk dat het nú belangrijk is de kwaliteit van advies en uitvoering daaromtrent te borgen.
Over de initiatiefnemers
Het OnlineMarketing.nl keurmerk is een initiatief van: Leadrs (Breda), iClicks (Lelystad), Endeavour (Haarlem), Maatwerk Online (Rotterdam), Increase (Amersfoort), Olifant Media (Leiden), Semwerkt (Hoorn), NeoSEM (Barneveld) en DoubleSmart (Gouda).
Al deze bureaus haalden eerder dit jaar – net als in voorbije edities – de Emerce100, een marktonderzoek naar de beste e-business bedrijven. In 2018 werden zij uitgenodigd voor het Google Elevator Programma voor veelbelovende digital agencies, waarna er altijd contact is onderhouden. Nu was de tijd dus rijp om de handen ineen te slaan.
We zijn dit initiatief begonnen met negen bureaus die zich in willen zetten voor een kwalitatieve, overzichtelijke en toegankelijke online marketing branche. Uiteraard nodigen we andere bureaus die zich kunnen vinden in deze missie en onze erecode van harte uit zich ook aan te melden voor de wachtlijst. Dat kan met een mailtje naar: keurmerk@onlinemarketing.nl. De komende periode gaan we gebruiken om o.a. de naamsbekendheid van het keurmerk te promoten en aanmeldingen (op volgorde van ontvangst) te beoordelen.