/ leestijd 10 min.

Hoe jouw persbericht wél wordt opgepakt door de media

Sofie lacht naar Bart
  • Content

Je mond loopt ervan over. Je kunt urenlang over het onderwerp praten. En dat rondgestuurde persbericht is naar jouw mening dan ook superinteressant. Waarom wordt jouw nieuws dan tóch niet opgepakt door de media? En hoe zorg je ervoor dat je geïnvesteerde tijd en moeite de volgende keer wél wordt beloond met extra publiciteit en backlinks? 7 waardevolle tips voor het schrijven van een ijzersterk persbericht ontdek je in dit blog.

First things first: het belang van een persbericht voor SEO

Voordat je denkt dat we ineens getransformeerd zijn van onlinemarketingbureau tot PR-bureau: dat is niet waar. Toch houden wij ons bezig met het schrijven van persberichten. Het verspreiden van persberichten kan namelijk een onderdeel zijn van SEO. Met andere woorden: zijn jouw persberichten (mét backlink) te vinden op diverse websites op het internet, dan kan dat zomaar bijdragen aan een hogere positie in Google.

Hoe dat zit? Simpel uitgelegd telt Google iedere verwijzing vanaf een andere website naar jouw website als een ‘stem’. Hoe meer ‘stemmen’ je hebt (en hoe relevanter die backlinks zijn), hoe betrouwbaarder je bent in de ogen van Google. En dat draagt bij aan een hogere positie in de zoekresultaten. Wordt jouw persbericht (met link naar je website) dus gepubliceerd op een nieuwswebsite, dan levert dat je mooi weer wat extra stemmen op!

Lees meer over linkbuilding

De 7 tips waarmee je jouw persbericht laat scoren

Is het belang van het verspreiden van een goed persbericht helder? Mooi! Dan kunnen we nu overgaan tot de kern. Oftewel: tot dátgene waarvoor je dit blog bent gaan lezen. De 7 tips die jou helpen bij het schrijven van een ijzersterk persbericht vind je hieronder.

Tip 1. Zorg ervoor dat je persbericht nieuwswaarde bevat

Klinkt misschien logisch, dat een persbericht nieuwswaarde moet hebben. Toch steekt dat ingewikkelder in elkaar dan dat je in eerste instantie denkt. Iets wat nieuw is wordt door journalisten niet automatisch als ‘nieuwswaardig’ gezien. En andersom kan informatie die al ‘verouderd’ is – met een interessante, actuele invalshoek – misschien juist wél nieuwswaarde hebben voor een journalist of lezer.

Hoe kies je nu een nieuwswaardige invalshoek voor je persbericht? Het belangrijkste om te onthouden is dat je ver weg moet blijven van een commerciële insteek. Een bericht dat duidelijk als reclame is bedoeld, wordt door journalisten regelrecht en zonder pardon de prullenbak ingegooid. Wat journalisten wél als nieuwswaardig zien? Doorgaans geldt dat het onderwerp:

  • Actueel moet zijn. Het moet juist nú relevant zijn. Gebruik bijvoorbeeld resultaten uit een recent onderzoek dat betrekking heeft op het onderwerp. Of haak in op een evenement of actualiteit.
  • Belangrijk moet zijn. Kies bijvoorbeeld een onderwerp dat hoog op de maatschappelijke agenda staat.
  • Bijzonder moet zijn. Zorg voor een opvallende, unieke insteek.

Voorbeeld: Een webshop die rolluiken verkoopt, heeft niet altijd direct nieuwswaarde. Een invalshoek als ‘Een nieuw model rolluik gelanceerd’ is te commercieel en niet relevant genoeg. Tóch zijn er invalshoeken te bedenken die wel actueel, belangrijk en/of bijzonder zijn. Haak bijvoorbeeld in op actuele onderwerpen als ‘hoge energieprijzen’ of ‘duurzaamheid’. Een goede insteek zou dan zijn: ‘Consumenten kunnen tot 10% energie besparen met rolluiken’.

Tip 2. Geef zo snel mogelijk antwoord op de 5 W-vragen

Wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dat zijn de 5 W-vragen waar een goed persbericht antwoord op zou moeten geven. Verwerk je ze allemaal, dan voorzie je de lezer als het goed is volledig in zijn/haar informatiebehoefte.

Als leidraad geldt dat je de 5 W-vragen zelfs al beantwoord zou moeten hebben ná de inleiding. Door de belangrijkste informatie bovenaan in het persbericht te plaatsen, trek je de aandacht én zorg je ervoor dat de lezer direct snapt waar het bericht over gaat.

Voorbeeld: Hieronder lees je het persbericht waarnaar we refereerden in het vorige voorbeeld. Dit persbericht heeft goed gescoord en is vaak opgepakt door de media. Je ziet hier duidelijk dat alle 5 de W-vragen al beantwoord worden in de titel en inleiding. Kun jij ze ontdekken?

Rolluiken laten consumenten besparen op de energierekening

Onlangs heeft Somfy Nederland een interessant onderzoek uitgevoerd om een hak te zetten tegen de steeds hogere energierekening die de consument om de oren vliegt. Hierbij werd de isolatie van huizen en gebouwen in Nederland onder de loep genomen. Uit het onderzoek bleek dat je met isolerende rolluiken tot minimaal 10% kunt besparen op de energierekening.

De stijgende energierekeningen voor consumenten is een veelbesproken onderwerp in deze tijd. Veel mensen spreken van onvrede. Om Nederlandse huishoudens te helpen, besloot Somfy onderzoek te doen naar het reduceren van het gas. Hieruit werd zichtbaar duidelijk hoe een groot verschil het isoleren van ramen kan maken.

Isolerende werking rolluiken

‘’Zo’n 37% van alle warmte in huis gaat verloren door de ramen’’, legt Somfy uit. “HR++ glas (een extra isolatielaag op het glas) toevoegen is dan ook een goede optie. Maar dit is geen gemakkelijk karwei. Rolluiken plaatsen is daarentegen veel eenvoudiger en ook nog eens effectief. Een rolluik aan de buitenkant van het raam zorgt ervoor dat er een luchtbuffer ontstaat tussen glas en buitenlucht, wat leidt tot een extra isolatielaag die de warmte binnenhoudt.”

Besparing in cijfers

Volgens Nibud gebruikt een gemiddeld huishouden ongeveer 1254 kubieke meter gas. Tegen een gemiddeld tarief van € 86,76 zijn we dus ongeveer zo’n € 1090 per jaar kwijt aan gaskosten. ‘’Bij een besparing van 10% zal dit dus ongeveer voor een jaarlijkse besparing van € 109 schelen op de energierekening’’ aldus Somfy.

Tip 3. Maak je persbericht oprolbaar

Het is zo’n term die je misschien vaker hebt horen vallen: een oprolbare tekst. Wat dat nu precies betekent? Dat je – als je vanaf de onderkant van het bericht één, twee óf zelfs drie alinea’s zou weghalen – nog steeds een kloppend artikel overhoudt.

Dat een persbericht oprolbaar moet zijn heeft een verklaarbare reden. Is er niet genoeg ruimte op de nieuwssite of in de krant, dan kan een journalist zomaar besluiten slechts het eerste deel van het bericht te plaatsen. In zo’n geval is het dus wel zo fijn als de lezer zonder vragen achterblijft.

Voorbeeld: Het persbericht uit het vorige voorbeeld is een goede illustratie van hoe oprolbaarheid eruitziet. Iedere alinea is op zichzelf leesbaar en je houdt een kloppend persbericht over als je vanaf de onderkant één of twee alinea’s zou weghalen. Probeer maar eens!

Tip 4. Gebruik informatieve koppen

Waar je met (tussen)koppen in een blogtekst los kunt gaan met creativiteit en woordgrappen, kun je die bij een persbericht maar beter achterwege laten. Aangeraden wordt om koppen te gebruiken die informatief zijn en de scannende lezer houvast bieden. Richtlijnen die je hierbij kunt aanhouden:

  • De hoofdkop is nieuwswaardig en geeft antwoord op minstens 2 W-vragen. Meestal gaat dat om ‘wie’ en ‘wat’.
  • De tussenkoppen vertellen kort en bondig wat er in de desbetreffende alinea te lezen valt.

Voorbeeld: In het eerder weergegeven persbericht over rolluiken, zie je een aantal goede voorbeelden van informatieve koppen. De tussenkop ‘besparing in cijfers’ dekt bijvoorbeeld precies de lading van wat er in de betreffende alinea te lezen valt. Je voldoet daarmee exact aan de verwachting van de scannende lezer.

Tip 5. Schrijf helder, actief en objectief

Geen eindeloos gebrabbel en ingewikkeld taalgebruik waarmee je lezer gegarandeerd de draad kwijtraakt, maar gewoon lekker helder en bondig. Dát is de schrijfstijl die journalisten (en lezers) graag zien. Houd je zinnen en alinea’s kort, vermijd oubollige woorden en kies voor een vlotte, actieve schrijfstijl.

Verder belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat een persbericht te allen tijde objectief moet zijn. Oftewel: zet geen meningen op papier en houd het feitelijk.

Voorbeeld: Om je een beeld te geven van de objectiviteit die je in een persbericht moet zien te waarborgen, kijken we nog eens naar het persbericht over rolluiken. Als schrijver heb je al snel de neiging om uitspraken te doen als ‘maar liefst 10% besparing’. Dit is subjectief. Want: wie zegt dat iedereen zo denkt over die 10 procent? Een deel van de lezers zal misschien naar dit percentage kijken als ‘slechts 10% besparing’.

Tip 6. Versterk je persbericht met een relevante quote

Quotes doen het altijd goed bij de journalist. Ten minste, mits deze relevant zijn en waarde toevoegen.

Laat een persoon of partij aan het woord die daadwerkelijk iets te vertellen heeft over het onderwerp van je bericht. Én, nog belangrijker: zorg ervoor dat de quote geen herhaling of samenvatting is van wat er eerder in het persbericht al verteld wordt. Kom dus echt met nieuwe informatie die logisch verband houdt met de rest van het bericht.

Voorbeeld: Een voorbeeld van een quote die daadwerkelijk relevant is, lees je in het eerder weergegeven persbericht. In de quote legt Somfy uit hoe rolluiken zorgen voor energiebesparing. Dit is aanvullende, ondersteunde informatie en precies wat de lezer wil weten.

Tip 7. Gebruik de standaard lay-out van een persbericht

Journalisten zien wekelijks heel wat persberichten in hun mailbox verschijnen. Zij worden er daarom blij van als zo’n bericht een herkenbare lay-out heeft, waarbij ze niet hoeven te zoeken naar hun informatie.

Plaats het daadwerkelijke persbericht tussen scheidslijnen, voeg bovenaan informatie als de bedrijfsnaam, datum en plaats toe en eindig je document met gegevens van de contactpersoon. Bovendien belangrijk om te onthouden: je persbericht mag een maximale lengte hebben van één A4’tje.

Voorbeeld: een voorbeeld van de standaard lay-out van een persbericht zie je hieronder.

Hulp nodig van een copywriter?

Bovenstaande tips helpen jou een heel eind op weg bij het schrijven van een goed persbericht. Wil het toch nog niet zo lukken? Of heb je simpelweg de tijd niet om in de spreekwoordelijke pen te klimmen? Een copywriter neemt deze klus graag van je uit handen. Ontdek hier wat wij voor jou kunnen betekenen óf neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over online marketing?

Ontvang marketingtips, inzichten en best practices, zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Manon Laman

Content specialist

Een geboren taalfanaat die leesbaarheid als geen ander weet te combineren met creativiteit. Manon snapt precies met welke schrijfstijl ze welke doelgroep aanspreekt.