/ leestijd 7 min.

Hero Conf London: Onze belevenissen (Deel 2)

  • SEA

In de vorige blog vertelden we je over onze Londense avonturen tijdens het eerste gedeelte van onze Hero Conf-trip. Korte samenvatting: reizen, eten, slapen, luisteren, aantekeningen maken en drinken en bowlen op kosten van Hero Conf en ons anderszins kostelijk vermaken op kosten van DoubleSmart.

En zoals alles dat het eerste deel is van een serie, eindigde onze vorige blog natuurlijk met een cliffhanger. Na al je slapeloze nachten kan je nu eindelijk lezen hoe de woorden ‘stay tuned’ voor ons een bittere bijsmaak hebben sinds afgelopen maand.

Dus: hoe verliep dag 3 van onze trip? Even bloedstollend als de eerste, lees maar.

Dag 3: Nog meer geleerd!

Dag 3 van onze trip staat in het teken van nóg meer leren. Een gemiddelde bridge potato tijdens een examenweek is er niks bij: we rennen van break-out naar break-out.

Met een vers ontbijtje achter onze kiezen (niet eens Engels, rather deceptive) schuiven we aan bij de keynote, die vandaag wordt verzorgd door Fred Vallaeys van Optmyzr. Hij vertelt ons over het belang van verschillende biedstrategieën in verschillende situaties.

Stel: het is verschrikkelijk somber, donker weer, en tot overmaat van ramp is het ook nog eens half januari. In zo’n situatie doe je er goed aan de campagne voor je klant die ijsbeer-onesies van fleece verkoopt, nog even extra onder eenieders snotterende winterneus te schuiven en dit product te presenteren als dé remedie tegen al die kleumerigheid. After all is said and done gaat het er in de online marketing toch uiteindelijk om de wens van de klant te doorgronden.

In combinatie hiermee is het, aldus Vallaeys, slim om je eigen machine learning model te trainen door zo veel mogelijk data te verzamelen.

Na deze inspirerende keynote hebben we hetzelfde probleem als gisteren: we moeten kiezen uit alle break-outs die er aangeboden worden. Het lijkt wel een pretpark, overal zijn leuke dingen te doen. Na rijk beraad zijn we eruit en hebben we beide weer een perfecte dagbesteding uitgedacht.

Ricks pretparkperikelen

Rick besteedt zijn dag goed door meer kennis te vergaren over frameworks die helpen om inzicht te krijgen in de dieperliggende oorzaak van acties. Vervolgens schuift hij aan bij een break-out over hoe je op een doordachte manier personeel aanneemt. Tijdens break-out drie leert Rick bij over het slimme gebruik van Ad Extensions. Ten slotte spijkert hij zijn kennis bij over hoe je video content slim inzet. Op kantoor doet men nu verwoede pogingen om hem zijn inspirerende speeches voortaan voor de camera te laten geven, maar tot nu toe is het allemaal tevergeefs. (Wie stemt er voor videoblogs met Rick? Let us know in the comments!)

Eriks pretparkperikelen

Erik begint met een break-out over het juist targetten van je doelgroep met verschillende soorten (gepersonaliseerde) advertenties in alle fases van het aankoopproces. De tweede sessie is een hulprijke sessie over hoe je je werktempo en -gemak kunt optimaliseren met Excel. Sessie drie is een learn-from-the-best-sessie, waarin de beste tricks van prijswinnende Amerikaanse en Europese online adverteerders op een presenteerblaadje worden aangeboden. Sinds Erik terug is van de Hero Conf, volgen zijn collega’s hem op de voet, want het is nu een kwestie van tijd voordat Erik zelf een prijswinnende campagne opzet. De vierde sessie geeft inzicht in hoe je met de tool SEMrush kunt leren van je concurrenten en hoe je net een beetje slimmer adverteert dan zij.

Voice search

De laatste sessie gaat over een onderwerp dat al een tijdje op ons hottopicbord hangt te shinen: de opkomst van voice search en de uitwerking daarvan op de onlinemarketingwereld. Zoals je ziet, verdient dit topic een eigen alinea, of trouwens: een hele eigen blog. Ben je benieuwd naar hoe jij met jouw website nét iets eerder dan de concurrent slim kunt inspelen op de opkomst van voice search? In onze volgende blog geven we je het antwoord!

Aan al het goede komt een end

Tussen de break-outs door biedt de conferentie nog veel meer vertier: bij verschillende stands hangen we de wijsneus uit bij collega-marketeers en we doen hier en daar mee aan een prijsvraag.

Na al dat ‘uitbreken’ is het tijd om in te pakken: we verlaten de Hero Conf iets vroeger om ons vliegtuig te halen én voor die tijd nog een echte Londense hamburger te nuttigen. Zo komen we ook nog een beetje op tijd thuis. Bij verontwaardigde vriendinnen, dat dan weer wel, want hoe haal je het in je hoofd om je zo Nederlands te gedragen (kijken, kijken, niet kopen) in de M&M-winkel?

Gezamenlijk pijnpunt

En dan is het woensdag: je komt weer op kantoor en het zware werkleven begint weer. Om het leed iets te verzachten, hebben we op de Hero Conf gelukkig hippe Ninjacat-sokken meegekregen tegen onze cold feet. En dan te bedenken dat het terugrollen in de werksleur nog niet eens het daadwerkelijke pijnpunt is.

Het echte pijnpunt volgt namelijk een paar dagen later en komt in de vorm van een onschuldig ogend appje van een vriend.

Daar is ‘ie hoor, ons stukje leed. Wat bleek: we hadden een juweeltje van een koptelefoon gewonnen door ons visitekaartje achter te laten bij de stand van PPC Samurai. Jammer detail was we niet én de koptelefoon in ontvangst konden nemen én onze vlucht konden halen.

De onwijzen uit het oosten

In onze oneindige wijsheid kozen we voor de vlucht. Verkeerde keuze: van de koptelefoon hadden we waarschijnlijk iets langer plezier gehad dan de schamele 40 minuten die we mochten genieten van die vlucht naar ons huiselijke oosten.

We hebben al contact gehad met PPC Samurai, en die hebben beloofd dat ze de koptelefoon wel even willen komen langsbrengen als ze eens in de buurt zijn. Heel attent natuurlijk. Het enige jammere aan dit verhaal is dat ze gevestigd zijn in Australië. We proberen nog naarstig uit te zoeken wat hun definitie van ‘in de buurt’ is.

Aangename bijkomstigheid is wel dat we nu nog steeds een excuus hebben om al onze collega’s te laten meegenieten als we een goed setje draaien, en dat is ook wat waard.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Erik Dekker

Data en Efficiency- en SEA-specialist

Zoek je Erik, dan zit hij waarschijnlijk met zijn neus in Google Analytics 4. Deze oude rot in het vak weet zo veel van deze tool, dat hij de instellingen bijna kan dromen. Is daarnaast ook zeker niet vreemd op het gebied van GTM, Search, Shopping en Permormance Max. Én hij is een ster in het optimaliseren van productfeeds met Channable.