/ leestijd 7 min.

‘Mijn bedrijf wordt gevonden via voice search, en nu?’

  • SEO

Eerder schreef mijn collega Rick een blog over SEO in verband met voice search. Zoals je vast al weet is voice search enorm in opkomst en daarom vertel ik je in deze blog over de stappen die plaatsvinden nadat je bedrijf is gevonden via voice search en hoe je tot conversies komt. Technologische ontwikkelingen gaan ontzettend snel en zo ook onze lieftallige, spraakgestuurde assistenten. Naast Siri, Alexa en Google Home is er inmiddels een Cortana ontwikkeld door Microsoft, en vergelijkbaar met Siri van Apple is er nu Bixby van Samsung.

Door al die ontwikkelingen lijkt het me goed om de kennis over voice search wat op te frissen. Bij voice search zijn er drie intenties, namelijk:

  • Informatie: research doen, informatie vergaren.
  • Navigatie: bedrijf in de buurt zoeken en daarheen geleid worden.
  • Transactie: doen van aankopen of bestellingen.

Voor alle drie de intenties zijn er manieren waarop jij ervoor zorgt dat je beter vindbaar bent. In deze blog komen ze alle drie aan bod.

Intentie 1: Informatie

In onze eerdere blog over voice search werd al aangegeven dat er ingezet moet worden op de optimalisatie van featured snippets. Daarnaast maak je voor een goede vindbaarheid gebruik van schemamarkeringen waarmee je aan Google laat zien waar welk antwoord op welke vraag staat. Op die manier maak je de content op je website overzichtelijk voor Google en kom jij eerder naar boven in de voice search resultaten. Verder reageert voice informational search goed op FAQ’s die in natuurlijk gesproken taal geschreven zijn. Op die manier creëer je namelijk de meeste kans op een (perfecte) match met de manier van vragen aan een spraakassistent.

Los van die aspecten is het belangrijk dat je een snelle website hebt. Een snelle website wordt door Google gewaardeerd, waardoor je hoger in de resultaten komt te staan.

Intentie 2: Navigatie

Het gebeurde eigenlijk al steeds vaker dat mensen bijvoorbeeld in de auto aan hun assistent vroegen: “Siri, wat is het beste restaurant in Moordrecht?”. Met de komst van alle home voice devices wordt dit alleen maar meer en daarom geef ik je wat tips om je vindbaarheid te vergroten.

Vul je locatie goed en volledig in op: Google My Business (Google Assistant), Apple Maps (Siri) en Bing Places (Cortana).
Plaats content op je website waarin je vermeldt op welke locatie jouw bedrijf zich bevindt.
Stuur zo veel mogelijk aan op reviews van klanten. Als jouw bedrijf veel goede reviews heeft en je daardoor bovenaan staat in de regio, wordt jouw bedrijf genoemd als antwoord op een spraakgestuurde zoekopdracht.

Intentie 3: Transactie

Uiteindelijk wil je natuurlijk een conversie realiseren doordat je goed vindbaar bent. Door de eerdergenoemde schemamarkeringen zorg je daarvoor. Die markeringen plaats je, om conversies te realiseren, op je productpagina. Op die manier weet een zoekmachine wat er precies te vinden is.

Voice skills

Om te zorgen dat mensen een aankoop doen, een bestelling plaatsen of iets boeken, is het belangrijk om zogenaamde voice skills te gebruiken. Dit zijn acties die je zelf in kan richten op je website. De voice assistants gebruiken deze om de zoeker te begeleiden in het aankoopproces. Het aankoopproces met een voice skill begint als een consument bijvoorbeeld aan zijn voice assistent vraagt: ‘’Ik wil praten met bol.com.” De assistent verbindt de consument met de website en vervolgens zegt de consument: ‘’Ik wil een tandenborstel kopen.” Als de website van bol.com daar een voice skill op heeft ingesteld, kan er via spraak een online aankoop gerealiseerd worden. Zorg dus dat je webshop zo veel mogelijk voice skills bevat. Het is nu namelijk nog niet mogelijk om met alleen een spraakassistent een aankoop te doen.

Voice skills vervangen schermen

Als consumenten voice search gebruiken op hun telefoon, is het voor hen mogelijk om op ieder gewenst moment de controle over te nemen. Een consument zegt bijvoorbeeld: “Ik wil herenschoenen kopen.” De smartphone geeft op het scherm de resultaten weer en de rest van het aankoopproces verloopt zonder spraak.

Bij smart speakers gaat dat anders, want consumenten krijgen geen visuele resultaten van hun smart speaker. Wel kunnen ze de resultaten doorsturen naar hun telefoon. Om te zorgen dat mensen toch de bestelling voor de schoen plaatsen, is het belangrijk om een voice skill te ontwikkelen die dat mogelijk maakt. Dit sluit perfect aan op een voorspelling van onderzoeks- en adviesbureau Gartner die zegt dat in 2020 30% van het browsen zonder scherm wordt gedaan. De waarde van Voice Commerce Sales (verkoop via spraak) was in Amerika in 2017 al $1.8 miljard en internationaal adviesbureau OC&C verwacht dat dit in 2022 maar liefst $40 miljard zal zijn.

De toekomst van voice search

Voor technologische trends is het logisch om een vergelijking met Amerika te maken, omdat ze op dat vlak voorlopen op Nederland. Zo zijn smart speakers al veel eerder uitgekomen in Amerika dan in Nederland. Het is dus een kwestie van tijd tot het gebruik van smart speakers in Nederland net zo wijdverbreid is als in Amerika.

De huidige situatie in Amerika is als volgt:

Het aantal mensen dat een smartphone heeft, groeide in Amerika het eerste jaar van 4% naar 7% van de bevolking. In het geval van smart speakers is de groei in het eerste jaar van 7% naar 18%. De opkomst van smart speakers gaat veel sneller dan die van de smartphone een aantal jaar geleden. Gartner voorspelt dat in 2020 zelfs 75% van de Amerikaanse bevolking een smart speaker bezit. Dat komt waarschijnlijk doordat de ontwikkeling van technologie al grote sprongen heeft gemaakt, waardoor consumenten er meer voor openstaan.

Toekomst van voice search in Nederland

Leuk, die Amerikaanse statistieken, maar hoe zit het nu in Nederland? Nederland is het snelst groeiende land als het gaat om de verkopen van smart speakers. Onderzoeksbureau Kantar heeft onderzoek gedaan naar de Nederlandse markt. De uitkomst zegt dat na een half jaar al 5% van de Nederlandse huishoudens een smart speaker heeft. De verwachte groei voor de rest van 2019 is geschat op 80%. Daarnaast gebruikt al 29% van de Nederlanders regelmatig de Voice Assistant op de smartphone.

Wacht niet langer met voice optimalisatie

Door nu al te beginnen met het optimaliseren van je website voor voice search, bouw je een enorme voorsprong op ten opzichte van je concurrenten. Het is belangrijk om alvast jouw merk te claimen in voice search en het liefst ook jouw productdomein. Op deze manier vergroot je je autoriteit op het gebied van voice search aanzienlijk en word je ook in de toekomst nog gevonden op de voor jou belangrijke zoektermen. Simpelweg omdat jij er als eerste bij was.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Mark Anker

Teamlead SEO

Een kritische blik, aanpakkersmentaliteit en een hoofd vol met kennis: dat is Mark in een notendop.