Inhoudsopgave
- Branding versus performance marketing: wat is het verschil?
- Ga je voor resultaat op de korte of lange termijn?
- Strategische aanpak: in 2 stappen naar maximale groei
- Winstgevend blijven in de toekomst: waarom branding essentieel is
- Resultaten branding-campagnes meten: hoe doe je dat?
- Meer weten over de winstgevendheid van webshops?
- Meer weten over online marketing?
Deel dit artikel
Waar doe je goed aan voor jouw mkb-webshop? Investeer je in een sterk merk en duurzame klantrelaties, of richt je je op direct meetbare resultaten?
In een serie podcasts sprak Remco met 4 experts over de winstgevendheid van webshops. Eén van de centrale vragen: hoe verhouden branding en performance marketing zich tot elkaar? De belangrijkste inzichten lees je in dit artikel.
Branding versus performance marketing: wat is het verschil?
Om te beginnen even een opfrisser: wat is het verschil tussen branding en performance marketing precies? Samengevat:
- Richt branding zich op het opbouwen van een sterk merk. Je legt de focus op merkbeleving, klantloyaliteit, langetermijnrelaties en het optimaliseren van de Customer Lifetime Value.
- Richt performance marketing zich op directe, meetbare resultaten. Zoals meer verkopen of leads. Het uitgangspunt is dat elke uitgegeven euro direct moet renderen. Je wil snel omzet genereren.
Ga je voor resultaat op de korte of lange termijn?
Dan nu de vraag: waar doe jij als mkb-webshopeigenaar goed aan? Oftewel: met welke strategie maximaliseer jij je winst?
Het korte antwoord is: zoek naar een combinatie tussen beide. Branding en performance marketing worden vaak als tegengestelden gezien. Maar volgens expert Rian Baas, een veelzijdige marketeer en ondernemer met veel ervaring in branding en performance marketing, vullen deze strategieën elkaar juist goed aan.
Een sterke merkbeleving maakt performance marketing efficiënter, omdat klanten sneller converteren. En andersom draagt performance marketing bij aan merkbekendheid doordat je daarmee zichtbaar bent op verschillende relevante kanalen (SEA en social media). Door meerdere touchpoints te creëren met je merk, zorg je voor herkenning en gaat je conversieratio omhoog.
Strategische aanpak: in 2 stappen naar maximale groei
Misschien is dit nog niet helemaal het antwoord waar je iets mee kunt. Want: hoe integreer je branding en performance marketing dan concreet in je strategie? En hoe verhouden deze 2 soorten aanpakken zich tot elkaar?
Volgens expert Rian Baas is performance marketing vooral slim als je webshop nog in de kinderschoenen staat. In de podcast schetst Rian dat je, voor het maximaliseren van de winst van je mkb-webshop, 2 stappen zou kunnen doorlopen:
- Start met performance marketing
Richt je in de beginfase op SEA om snel verkeer en omzet te genereren. - Bouw aan je merk
Zodra je webshop groeit, en je het plateau van performance marketing hebt bereikt, investeer je in branding. Dit doe je bijvoorbeeld door evenementen te organiseren of een community op te bouwen voor iedereen die van is van jouw merk of producten. Maar je kunt ook banners, socialmedia-advertenties of videocampagnes inzetten, die inhoudelijk betrekking hebben op het versterken van je merk.
Winstgevend blijven in de toekomst: waarom branding essentieel is
Investeer jij nu enkel in performance marketing en ben je in de veronderstelling dat jouw groeiende webshop geen branding-strategie nodig heeft? Omdat het ‘zo toch ook goed gaat’? Dan heb je het mis.
Volgens de experts is investeren in branding namelijk essentieel om winstgevend te blijven op de langere termijn. Met alleen performance marketing ga je het niet redden. Je móét gaan bouwen aan een sterk merk. De toelichting hierbij lees je hieronder.
Toelichting door expert Rick Zuidbroek
Expert Rick Zuidbroek, broer van Remco en medeoprichter van DoubleSmart, vertelt in de podcast dat het gevaarlijk is om alleen aan de korte termijn te denken. Volgens hem melk je die performance-kant op een gegeven moment helemaal uit; net zo lang tot het maximale efficiëntiepunt binnen jouw markt bereikt is. En dan is het lastig om daar nog uit te komen.
Verder vertelt Rick in de podcast dat de klantreis aan het veranderen is door AI. De consument wordt veel sneller door de oriëntatiefase van de klantreis heengetrokken. En informatie is al binnen één klik beschikbaar. Ervoor zorgen dat je merkvoorkeur hebt is hierom erg belangrijk om je doelgroep tóch te blijven bereiken. En om top of mind te blijven bij hen.
Toelichting door expert Battal Turgut
In de podcast met expert Battal Turgut, voormalig accountant en nu vermogensplanner bij Verlangen Finance, wordt besproken dat je automatisch meer winst maakt als je voldoende waarde weet te bieden met je merk. Door te bouwen aan een sterk merk keren klanten sneller terug voor een herhaalaankoop. En omdat je voor terugkerende klanten minder marketingbudget nodig hebt dan voor nieuwe klanten, zorg je zo direct voor extra winst.
Bovendien moet je volgens Battal zien te voorkomen dat je volledig afhankelijk bent van performance marketing en de platformen die dit aanbieden. Want wat is je bedrijf nog waard als je daarmee stopt?
Toelichting door expert Rian Baas
Expert Rian Baas vertelt in de podcast dat het tegenwoordig erg lastig is om te concurreren op prijs. Prijzen zijn erg zichtbaar op Google, er zijn ontzettend veel aanbieders en iedereen kan producten aanbieden tegen een lage prijs.
Door te bouwen aan een sterk merk kun je concurreren op waarde, in plaats van op prijs. De consument zal zo een stuk sneller bij jou terechtkomen dan bij de concurrent. Bovendien hoef je je prijzen niet omlaag te gooien, wat automatisch zou zorgen voor minder winst.
Resultaten branding-campagnes meten: hoe doe je dat?
In de podcast met expert Rian Baas haalt Remco aan dat branding vaak als kostenpost wordt gezien, in plaats van als een winstdrijver. Hij stelt Rian dan ook de terechte vraag hoe hij de winstgevendheid van branding meet. Want: ‘Is dat niet een beetje fingerspitzengefühl?’.
Rian reageert hierop met:
“Je kunt wel de gegevens uit Google Analytics gebruiken om te zien: ‘hoe lang blijft iemand nu op de website en hoeveel mensen komen er eigenlijk naar de website vanuit een bepaalde community? Of vanuit een beurs of vanuit andere branding-kanalen die je inzet. Dat zijn de eerste resultaten die je daarvoor kunt gebruiken.
Als je echt wat grotere budgetten hebt en je gaat bij Google adverteren, dan zou je bijvoorbeeld voor YouTube-campagnes of Demand Gen-campagnes ook nog gebruik kunnen maken van de studies van Google. Om advertentie-herkenning te meten en brand lift.
Bij brand lift zie je van: ‘persoon A heeft de advertentie niet gezien, persoon B wel. En persoon B heeft bijvoorbeeld 3% grotere kans om uiteindelijk een aankoop te doen.’ Het is een beetje de slager die zijn eigen vlees keurt, maar je kunt hier in ieder geval wel iets uithalen.”
Meer weten over de winstgevendheid van webshops?
Smaakt dit artikel naar meer? En doe je graag nog meer kennis op over hoe je de winstgevendheid van jouw webshop verhoogt?
Beluister onze podcasts, lees al onze blogs of neem contact op met Remco om eens te sparren.