/ leestijd 9 min.

De klantreis in 2029: de impact van AI

Steven presenteert aan team social
  • AI

Is een website over 5 jaar nog steeds het centrale verkoop-/informatiekanaal van een organisatie? En hoe behoud je – met alle ontwikkelingen rondom AI – grip op het bereiken en laten converteren van jouw doelgroep?

Rick maakte een reeks aan podcasts met 4 experts in het SEO-/AI-vakgebied, over de impact van AI op SEO. Een onderwerp dat hoog op de agenda stond was ‘de klantreis’. Door de komst van AI gaat hier namelijk flink iets in veranderen.

De belangrijkste inzichten uit de podcasts over het onderwerp ‘de klantreis’ lees je in dit artikel.

De klantreis zoals hij er nu uitziet

De klantreis staat voor de fases waar de doelgroep doorheen gaat bij contact met jouw product, dienst of organisatie. Er bestaan verschillende modellen om de klantreis uit te drukken. Maar uiteindelijk komt het altijd neer op hetzelfde: de see-fase (oriëntatie), de think-fase (afwegen), de do-fase (conversie) en de care-fase (na de conversie).

Zo’n model is een versimpelde weergave van de werkelijkheid. Het is een fijne houvast om grip te houden op het bereiken van jouw doelgroep, maar niet iedereen uit de doelgroep doorloopt de fases in dezelfde volgorde. Sommigen beginnen bijvoorbeeld halverwege of slaan fases over. En bij Doublesmart benaderen we de klantreis zelfs helemaal andersom; dit noemen we de bottom-up approach.

De klantreis was dus nooit helemaal lineair. Maar met de komst van AI wordt dit nog eens opgeschud. Waar gaat de klantreis naartoe?

Websites en Google steeds kleinere rol in klantreis

Men kiest steeds vaker voor een zoektocht buiten Google om. En er ontstaan steeds meer verschillende platforms waarop content wordt gedeeld en geconsumeerd. Nieuwe Nike-schoenen zoekt men bijvoorbeeld via TikTok. En SearchGPT (de zoekmachine van ChatGPT) of Perplexity worden geraadpleegd om de meest populaire Nike-sneakers van dit jaar te achterhalen.

Niet alleen heeft deze ontwikkeling invloed op de route die een consument aflegt om een conversie te doen. Ook verandert dit de rol die websites hebben in de klantreis. Nu trekken websites nog veel verkeer én wordt deze data veelal gebruikt als maatstaf voor succes. Maar in de toekomst zou dat wel eens helemaal anders kunnen zijn.

Zo stelt Rick in de podcast ‘Betekent de komst van A.I. het einde van traditionele SEO?: “De klantreis wordt gewoon steeds complexer. Er worden heel veel touchpoints verspreid over verschillende platforms. Dus hoe ga je dat aan elkaar verbinden? Superinteressant.”

Marketing op zijn kop: de impact van de veranderende klantreis

Uit de podcast met expert Sietse Kingma, oprichter van marketingbureau Bambuu, blijkt dat Sietse de visie van Rick beaamt. Hij geeft aan dat AI een grote rol gaat spelen in de manier waarop mensen zich gaan oriënteren op producten en diensten. Volgens Sietse wordt marketing straks zelfs volledig anders.

Sietse: “Waar een klant heel globaal van ‘ik heb geen probleem’ tot aan ‘de aankoop van een product of dienst’ beweegt, daar zitten allerlei straatjes tussen. En niet altijd iedereen pakt steeds alles mee en dat is niet helemaal te generaliseren. Maar globaal gezien plot je daar je marketingactiviteiten op.

Maar wat nou als die hele buyer journey zoals we die kennen implodeert? Of die bestaat straks niet meer, of hele stukken worden daartussenuit gekapt? Op dat moment verandert marketing zodanig dat alles wat je nu doet niet meer superrelevant is.”

Vindbaar worden in ChatGPT: het nieuwe SEO

Zoals eerder aangehaald, neemt de verschuiving in de klantreis een grote verandering met zich mee voor de online marketeer. Want ondanks dat websites in veel gevallen het eindstation blijven, verandert de route om daar te komen. De focus voor de SEO-specialist zal daarom bijvoorbeeld steeds meer komen te liggen op genoemd worden in AI-modellen; of dat nu ChatGPT/SearchGPT, Perplexity, Gemini of Claude is. En het zal steeds minder draaien om bovenaan in Google komen.

Hoe je dat voor elkaar krijgt, vindbaar worden in AI-modellen? Alle 4 de experts geven aan dat kwalitatieve content hier een grote rol in speelt. Dat wil zeggen: het achterhalen van lezersvragen en de echte intentie van een zoekopdracht. En hier vervolgens onderscheidende, waardevolle content voor maken.

Het kan hiervoor bijvoorbeeld waardevol zijn de ondernemer/vakspecialist te betrekken bij het contentcreatieproces. Een ondernemer of vakspecialist heeft immers veel interessante kennis te vermelden over een bepaald onderwerp. Ga daarom als contentspecialist uitgebreid met de specialist in gesprek en verwerk de uitkomsten van dit gesprek in een kwalitatief stuk content.

Segmentatie als pijler van goed scorende content

Wat verder een belangrijke pijler is van content als je vindbaar wil worden in AI-tools en dus wil meebewegen met de veranderende klantreis: segmentatie. Oftewel: je teksten specifiek afstemmen op verschillende doelgroepen. Volgens expert Olaf Lemmens, oprichter van NinA AI Agency, weten AI-tools in de toekomst namelijk steeds beter wie de gebruiker is en wat hij/zij doet qua werk. AI geeft voor iedereen het meest passende antwoord.

In de podcast ‘Betekent de komst van A.I. het einde van traditionele SEO?’ geeft hij aan dat je daarom van één blogtekst meerdere versies zou kunnen maken. In plaats van één artikel te schrijven over ’10 tips voor marketeers’, kun je meerdere artikelen schrijven over ’10 tips voor marketeers in de bouwsector’, ’10 tips voor marketeers in de IT-branche’ et cetera.

Olaf: “AI weet als ik zoek over een bepaald onderwerp dat ik een bedrijfseigenaar ben. Als iemand anders zoekt dat die een marketeer is of weer iemand anders een recruiter is. Wij zullen alle drie een ander antwoord krijgen. En als jij dus voor al die drie de doelgroepen een artikel hebt geschreven, kom je misschien wel bij alle drie naar boven, in plaats van bij één.” 

Vindbaar worden in social search: content breed delen

Het maken van waardevolle, onderscheidende content is belangrijk om in de toekomst vindbaar te worden in AI-zoekmachines. Maar de content die je hiervoor creëert is ook goed in te zetten op social media; om vindbaar te worden in social search. Een blog die je bijvoorbeeld schrijft voor de see-fase van de klantreis, kun je – met een twist – hergebruiken voor een video op Instagram voor de think-fase.

Als contentspecialist/online marketeer wil je steeds meer toe naar een werkwijze waarin één goed stuk content wordt gebruikt voor verschillende kanalen. Zodat je altijd vindbaar bent met ijzersterke informatie, waar je doelgroep ook zoekt.

Contentcuratie

Expert Olaf Lemmens geeft als voorbeeld dat je een interessante podcast of video kunt opnemen over een bepaald onderwerp (waarin je bijvoorbeeld de ondernemer/vakspecialist aan het woord laat). Deze video splits je op in allerlei kleine fragmenten, die je vervolgens breed deelt op sociale media. En je kunt de video vervolgens ook gebruiken om verschillende kwalitatieve blogteksten te schrijven. Dit wordt contentcuratie genoemd. Dit artikel – dat voorgekomen is uit podcasts – is bijvoorbeeld ook een vorm van contentcuratie.

Grip behouden op je data: hoe doe je dat?

In de podcast met Arnout Hellemans, SEO- en Analytics-consultant bij Proposo, vraagt Rick zich af hoe je over 5 jaar nog grip behoudt op je data. Wat er nu namelijk op een website gebeurt, gebeurt straks – door de veranderende klantreis – bijvoorbeeld op TikTok of SearchGPT. Op deze platformen zie je geen data of slechts beperkt.

Arnout geeft hierop de volgende reactie:

“Je hebt hier uiteindelijk wel grip op. Die data ga je niet zozeer zien, maar de experience kun je wel in de gaten houden. (…) Nu wij nog al die ‘mensen vragen ook-dingen’ zichtbaar hebben, weet je heel goed wat de allereerste stap is en de eerste vragen in de klantreis. Dus die kun je in de gaten houden. Kom ik daar nog als bron naar voren?”

Meer weten over de impact van AI op online marketing?

Jouw kennis over de impact van AI op online marketing nog verder verbreden? Zodat je goed voorbereid bent op wat je straks te wachten staat? 

Beluister onze podcasts, lees onze andere blogs óf neem contact op met een SEO-expert om eens te sparren. 

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Rick Zuidbroek

Strateeg en procesmanager

And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.