/ leestijd 11 min.

De kunst van storytelling in marketing: hoe je je doelgroep raakt met verhalen

Paola met Sofie en Marijn in vergaderruimte
  • Content

Waarom blijft het ene verhaal direct hangen? Terwijl je bij het ander verhaal binnen de kortste keren afhaakt? Het geheim zit hem in het toepassen van storytelling. Een goed verhaal heeft emotie, gevoel en relevantie. Dit zorgt ervoor dat je ieder detail onthoudt en het verhaal makkelijk navertelt. Door storytelling in je marketing toe te passen creëer je verbinding met de doelgroep. En dat resulteert bijvoorbeeld in betere resultaten met je campagne, meer conversies en een hogere omzet. In deze blog vertel ik, Kaja Botter, contentspecialist, je alles wat je moet weten over storytelling én 5 praktische tips om zelf ook met storytelling aan de slag te gaan!

Wat is storytelling en hoe werkt het?

Mensen houden van verhalen, omdat ze emoties en herinneringen opwekken. Storytelling is een techniek om emotionele verbinding te creëren met je doelgroep. In plaats van het overbrengen van je boodschap in feiten en cijfers, vertel je met storytelling een aansprekend verhaal. Je verpakt je boodschap dus tot een verhaal waar de lezer zich in herkent. Doordat je inspeelt op de emotie die de doelgroep heeft, blijft het verhaal veel langer hangen.

Hoe dat precies werkt in je brein? Het doornemen van getallen en feiten activeert 2 delen in onze hersenen. Dat is niet heel veel. Bij het lezen van een verhaal worden er maar liefst 7 delen van je hersenen geactiveerd. Het brein is dan dus actiever. En dat is de reden dat je verhalen een stuk makkelijker onthoudt dan feiten en cijfers.

Waarom werkt storytelling zo goed in online marketing?

Storytelling voegt een extra dimensie aan je online marketing toe. Het gaat namelijk verder dan het simpelweg overbrengen van abstracte feiten en cijfers. Waarom het delen van juist die aansprekende verhalen in je marketingstrategie zo goed werkt, zet ik graag voor je op een rij.

1. Mensen zijn dol op verhalen

Over het algemeen vinden mensen bedrijfsverhalen saai. Waarom? Weinig mensen vinden het interessant om te lezen over je bedrijfswaarden en het ontstaan van de organisatie. Het interessante is dat je met storytelling de doelgroep van je bedrijf hiervoor juist enthousiast maakt. Door storytelling toe te passen in jouw webteksten, tover je het saaie verhaal dus eigenlijk om tot een herkenbaar, interessant en verbindend verhaal.

2. Er komt dopamine vrij

Zoals eerder beschreven, activeert het lezen van een verhaal 7 verschillende delen in ons brein. In dit proces ontstaat er ‘’neutrale koppeling’’. Dat betekent dat de lezer het verhaal koppelt aan eigen ervaringen en emoties. De emoties die het verhaal opwekt, zorgen dat er dopamine vrij komt. Omdat dopamine het beloningsstofje in ons brein is, onthoud je de momenten waarop dit fijne stofje vrij komt beter. Ook het hormoon oxytocine speelt een belangrijke rol. Dit hormoon wordt ook opgewekt door storytelling. Dit hormoon creëert een gevoel van liefde en vertrouwen.

3. Verhalen zetten aan tot actie

Een goed verhaal zet aan tot actie. Het toepassen van storytelling in online marketing kan je doelgroep op verschillende manieren in beweging zetten. Voorbeelden hiervan zijn het in actie komen voor een maatschappelijk doel, het aanvragen van meer informatie of doen van een aankoop.

Twee storytellingen manieren/methoden in marketing

Wil jij storytelling toepassen in jouw (online) marketing? Dit kan op 2 manieren:

1. Bedenk een centrale ‘’held’’ waarin de lezer zich herkent

Als ik je vraag naar je favoriete sprookje uit je kindertijd, dan hoef je daar vast niet lang over na te denken. Dat is een typisch voorbeeld van storytelling waarin een ‘’held’’ centraal staat. De held in jouw verhaal is een gecreëerd personage met eigen onzekerheden en doelen. Voor de lezer voelt het als een personage met eigen eigenschappen, maar eigenlijk werkt het als een soort spiegel voor de lezer. In deze spiegel herkent de doelgroep namelijk stukjes van zichzelf en dat roept bepaalde emoties op.

Een voorbeeld van storytelling met een centrale held

  • Heb je bijvoorbeeld een interieurwebsite? Dan zou je een interieurexpert aan het woord kunnen laten. In dit voorbeeld noemen we haar even ”Esther”. Met haar scherpe oog voor detail, creativiteit en vastberadenheid weet Esther elke ruimte tot leven te brengen. Hiermee weerspiegelt ze het verlangen van de lezer om zijn eigen huis stijlvol in te richten.

2. Speel subtiel in op angsten, dromen of verlangens met copy

Je hoeft niet altijd een complete ‘’held’’ te ontwikkelen als je met storytelling wilt werken. Een makkelijkere manier om storytelling in te zetten is het inspelen op oppervlakkerige gevoelens die bij de doelgroep spelen. Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst in de huid van je doelgroep kruipen. Waar loopt jouw doelgroep tegenaan? Welke angsten, dromen en verlangens hebben ze? Als je dat helder hebt, kan je aan de slag. Door het beschrijven en benadrukken van deze gevoelens herkent de lezer zich in jouw verhaal én ook dát is storytelling.

Een voorbeeld van storytelling door in te spelen op oppervlakkige gevoelens

  • De gedachte aan verhuizen kan een hoop stress veroorzaken. Het inpakken van alle spullen en het sjouwen met meubilair vraagt namelijk veel energie van je. Geen zorgen. Verhuisbedrijf X neemt het zware tilwerk van je uit handen. Zo houd jij meer tijd over om te genieten van het nieuwe huis.

Het verschil tussen deze twee manieren

Hoewel beide manieren op elkaar lijken is er zeker een verschil. Het bedenken van een complete ‘’held’’ inclusief eigenschappen en doelen kun je meer zien als langetermijnstrategie. Deze held komt namelijk steeds in jouw verhalen terug. Je creëert hiermee dus echt een personage rondom je merk.

De tweede methode is meer iets wat je op korte termijn kunt toepassen. Dit kun je bijvoorbeeld heel goed toepassen in productteksten om de conversie snel te verhogen. Het is belangrijk om dit op een subtiele manier te doen. Mensen hebben namelijk een afkeer tegen alles wat hun opgedwongen wordt. Goede storytelling voelt natuurlijk aan.

5 praktische tips om te verbinden met storytelling

Je weet nu inmiddels meer over wat storytelling is, hoe je het kunt inzetten en waarom het zo goed werkt in online marketing. Top! Dan ga ik nu verder naar de praktische tips. Met deze 5 tips pas je storytelling makkelijk en effectief toe voor jouw merk.

Tip 1: Maak je verhaal echt authentiek

Bij storytelling is het belangrijk dat je échte verhalen deelt. Vertel dus geen onwaarheden of verzonnen informatie om het verhaal mooier te maken. Lezers hechten waarde aan oprechte verhalen. Dit roept namelijk een gevoel van vertrouwen op. Probeer in te spelen op waarden en emoties die jouw merk uniek maken. Maar vertel ook over de obstakels die je tegenkwam en hebt overwonnen. Hoe eerlijker je bent, hoe meer de doelgroep dat waardeert. En dat verbetert de band tussen je merk én doelgroep.

Een voorbeeld van een toepassing

Een koffiemerk vertelt niet alleen over de heerlijke smaak van de koffie, maar deelt ook het eerlijke verhaal over de reis van de koffiebonen. Bijvoorbeeld: uit welk land komen de bonen, wie zijn de boeren die de koffiebonen telen, welke uitdagingen hebben ze overwonnen? Zo geniet de doelgroep niet alleen van de koffie, maar ontstaat er ook een verbinding met de mensen achter het kopje koffie.

Tip 2: Maak het spannend en verras de lezer

Ondanks dat het vertellen van een verhaal waarin de doelgroep zich herkent belangrijk is, moet het wel spannend blijven. Is je verhaal te voorspelbaar? Dan haakt de lezer af, want het is saai. Daarom moet je genoeg verrassende elementen in het verhaal toevoegen. Zo prikkel je namelijk de nieuwsgierigheid van de lezer. Onthoud: schrijven in clichés is een dooddoener voor storytelling.

Een voorbeeld van een toepassing

Een online fashion retailer deelt bijvoorbeeld verhalen over nieuwe collecties en stijltips. In plaats van het standaard delen van de laatste trends, wordt de lezer nu juist meegenomen in een verrassende blog. In een blog over herfstmode schrijft de retailer over unieke combinaties van verschillende kleuren en stijlen herfstkleding. Op deze manier wordt de lezer verrast met nieuwe modekeuzes.

Tip 3: Schrijf je verhaal in beeldende taal

Maak in je tekst gebruik van beeldende woorden, metaforen en vergelijkingen. De lezer kan zich een verhaal het best inbeelden als het veel beeldende informatie bevat. Je verhaal maakt veel meer impact als je gebruik maakt van beeldende woorden. Dit zijn bijvoorbeeld woorden die vaak zintuiglijke details zoals kleuren, vormen, texturen en andere kenmerken bevatten. Je prikkel de verbeelding met dit soort woorden.

Een voorbeeld van een toepassing

Als make-upmerk is het belangrijk om niet alleen over de praktische eigenschappen van een eyeliner te schrijven. Neem daarentegen de lezer juist mee in een beeldend verhaal. Vertel bijvoorbeeld dat de eyeliner zo blauw is als de lucht op een heldere zomerdag. Of dat je met deze eyeliner een gaaf kunstwerk maakt, dankzij het praktische gemak. Op deze manier ziet de lezer de toegevoegde waarde van deze eyeliner echt voor zich, op een beeldende manier.

Tip 4: Houd rekening met de leefwereld van je doelgroep

Stel je voor: jouw doelgroep bestaat uit jongeren van rond de 18 jaar. Een verhaal over een oudere vrouw die de schoonheid van de Nederlandse natuur ontdekt, slaat dan niet aan. Hetzelfde geldt voor een groep techneuten die waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in een verhaal over een ambitieuze vrouw die kansen in de markt als ondernemer ziet. Het is dus belangrijk dat je rekening houdt met de interesses en behoeftes van je doelgroep. Hiermee zorg je er namelijk voor dat het verhaal herkenbaar voor de lezer is.

Een voorbeeld van een toepassing

Een modebedrijf dat zich op jongeren richt, deelt een verhaal over een groep vrienden die hun eigen stijl ontdekt. Dit verhaal speelt in op de leefwereld van jongeren. Hoe? Door te benadrukken dat jongeren in deze levensfase hun eigen stijl ontdekken en dat vriendschap belangrijk voor ze is. Op deze manier sluit het verhaal aan bij de belevingswereld van jongeren.

Tip 5: Zet één kernboodschap centraal in je verhaal

Verhalen met verschillende boodschappen zijn lastig te volgen. Het resultaat daarvan is dat de lezer afhaakt. Om dat te voorkomen kun je het best één heldere kernboodschap bedenken die je met storytelling wilt overbrengen. Het doel hiervan is dat elke lezer dezelfde boodschap uit het verhaal haalt en vervolgens onthoudt. Zodra jouw boodschap duidelijk op papier staat, ga je aan de slag gaan met je verhaal. Verrijk je de boodschap met details, gevoelens en emoties.

Een voorbeeld van een toepassing

Een duurzaam merk wil benadrukken dat elke kleine verandering in leefstijl al een positieve invloed heeft op het milieu. Dit merk vertelt het verhaal van een consument die door over te stappen op herbruikbare producten, een positieve impact heeft op het milieu. De centrale kernboodschap ‘’duurzaam leven is niet moeilijk’’ wordt hiermee overgebracht.

Storytelling inzetten om impact te maken?

Met de hierboven genoemde tips voor storytelling heb je dé handvatten in handen om raak te schieten bij je doelgroep. Heb je de grote lijnen van jouw verhaal wel in je hoofd zitten, maar heb je moeite om dit op papier te zetten? Of vind je het niet zo makkelijk om er een goedlopend verhaal van te maken? Onze copywriters verpakken je boodschap tot een krachtig verhaal waarmee je impact maakt bij je doelgroep.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over online marketing?

Ontvang marketingtips, inzichten en best practices, zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Sofie Zegers

Content specialist

Zie je Sofie peinzend en fanatiek typend achter haar laptop zitten, dan weet je waar ze mee bezig is: een ijzersterke blog op papier knallen.