In dit artikel gaan we in op:
In de tekst hieronder geven we het Google Ads dagbudget de liefde en aandacht die het verdient. Om jou als dappere adverteerder op weg te helpen in de soms barre jungle van Google Ads campagnes, advertenties, advertentiegroepen en – vooral – budgetten.
Het dagbudget is het gemiddelde budget dat je per dag wilt uitgeven aan je Google Ads campagnes. Het bedrag dat je instelt is dus niet het exacte maximum van wat je dagelijks spendeert. Sommige dagen zul je iets meer uitgeven, andere dagen iets minder.
Over de hele maand gezien zul je echter niet uitkomen boven dat dagbudget, vermenigvuldigd met het aantal dagen in de maand. Het dagbudget is dus een dagelijks gemiddelde dat uiteindelijk de hoogte bepaalt van het maandbudget dat je uiteindelijk afrekent met Google Ads.
Op deze manier draagt Google Ads er zorg voor dat jouw beschikbare budget zo efficiënt mogelijk wordt ingezet op de momenten dat er het meeste kans is op succes. Met het dagbudget stel je een maximum in van wat je dagelijks met een comfortabel gevoel wilt spenderen, maar door het als een gemiddelde over de maand in te zetten presteert de campagne uiteindelijk beter.
Vergelijk het met een taxi chauffeur die elke dag gemiddeld tien euro wil verdienen: 300 euro in de maand dus. (Voor het gemak gaan we even uit van een standaard maand van 30 dagen en een wereld waarin 10 euro per dag genoeg is om te overleven.)
Onze taxichauffeur zal natuurlijk drukke en minder drukke dagen hebben. Op een drukke dag rijgt hij de verschillende ritjes aan elkaar en zit hij dus al na vier uur werken op de verdiende tien euro. De klanten staan nog steeds in de rij. Toch stopt hij voor de dag, want: hij heeft zijn tien euro dagbudget gehaald. Helaas is de volgende dag een stuk rustiger en heeft hij na een volledige werkdag zijn dagbudget van tien euro nog niet gehaald. En dus rijdt onze taxichauffeur door, zijn vrouw en kinderen moeten zonder hem eten en naar bed, want het duurt tot diep in de nacht tot hij zijn tien euro bij elkaar heeft gereden.
Klinkt niet erg efficiënt toch? Wanneer de chauffeur op zijn goede dag nog een paar uurtjes door had gewerkt, had hij waarschijnlijk al een deel van het budget voor de dag erna kunnen verdienen. Dan zou hij met veel minder uren werken zijn maandbedrag van 300 euro bij elkaar kunnen rijden.
En dat is vergelijkbaar met je dagbudgetten. Het zoekgedrag en de doelgroep zijn niet iedere dag hetzelfde. Door dan toch elke dag koppig datzelfde dagbudget te willen besteden, stop je de ene dag misschien wel te snel met bieden, terwijl je op de andere dag langer doorgaat dan zinvol is. Daarom wordt het dagbudget als gemiddelde behandeld en op maandbasis bekeken.
De avonturen van onze taxichauffeur hebben je al een idee gegeven van de rol van het dagbudget binnen Google Ads, maar we gaan hier nog iets dieper in op de toegevoegde waarde die dit budget biedt.
Allereerst is het goed om deze stelregel te onthouden: je ingestelde dagbudget maal 30,4 is het maximale bedrag dat je die maand uitgeeft. Net zoals we in het taxi-voorbeeld voor het gemak een maand van 30 dagen aanhielden, werkt ook Google liever niet met de afwisseling tussen 30 en 31 dagen (en dan hebben we het nog niet eens over februari). Daarom hanteren ze een standaard lengte van 30,4 dagen.
Omgekeerd kun je dit dus ook gebruiken om je dagbudget te bepalen, gebaseerd op wat je maximaal per maand wilt uitgeven. Voor veel mensen is dat immers het vertrekpunt.
Zoals we hebben gezien houdt Google Ads vervolgens dit dagbudget als een gemiddelde aan: elke dag kan Google tot 20% boven dat ingestelde budget spenderen. Wanneer de taxiritjes wel erg lucratief zijn, zeg maar.
Dat zal binnen dezelfde maand echter altijd weer worden gecorrigeerd door op andere dagen onder het dagbudget te spenderen. Op die manier kom je dus aan het einde van de maand op de juiste balans uit.
Hopelijk heb je nu een beter beeld van de dynamiek tussen dagbudgetten en hoeveel je aan het einde van de maand uiteindelijk moet overmaken naar Google Ads. Dat betere beeld maakt het alleen nog niet eenvoudiger om te bepalen hoe hoog dat dagbudget nou eigenlijk moet zijn.
En eerlijk is eerlijk: dat is ook best lastig om te bepalen.
Aan de ene kant wil je natuurlijk niet aan het einde van de maand een torenhoge rekening krijgen van Google Ads, zeker niet zolang je nog niet weet hoeveel het adverteren je oplevert. Daar staat tegenover dat je ook niet te voorzichtig wilt zijn, waardoor je mogelijk waardevolle conversies en klanten misloopt.
Toch is de beste tip bij het bepalen van je dagbudget om klein te beginnen, zeker wanneer je nog weinig ervaring hebt met Google Ads. Bij een campagne opzetten komt nog veel meer kijken dan alleen het bepalen hoeveel je eraan wilt uitgeven, dus je hebt nu eenmaal gewoon te maken met een leercurve voordat je het maximale uit je campagnes kunt halen. En het zou toch zonde zijn om in die leercurve een groot budget te verbranden, dat je later – gewapend met meer kennis – op een efficiëntere manier kunt inzetten.
Met andere woorden: als je al een maandelijks budget paraat hebt voor je Google Ads campagnes, dan kan het een goed idee zijn in het begin iets lager in te zetten. Je houdt dan als het ware een deel van je budget “achter de hand” om uit te kunnen bouwen wanneer je data en ervaring hebt verzameld om te kunnen optimaliseren.
Wanneer je weet dat het advertentiebudget dat je spendeert je voldoende omzet oplevert, dan kun je natuurlijk opschalen.
Tegelijkertijd is het belangrijk dat je advertenties wel genoeg ruimte krijgen om mee te dingen in de veilingen, zodat je data en veilinginzichten kunt verzamelen die je helpen om die optimalisaties door te voeren. Met een dagbudget van één euro zul je waarschijnlijk niet genoeg presteren in de veilingen om te kunnen optimaliseren.
Hoeveel wel nodig is, is voor een belangrijk deel afhankelijk van je branche. In de ene branche zijn kliks nu eenmaal een stuk duurder dan in de andere. Ook zoekvolumes (en dus de mogelijke weergaven) verschillen onderling sterk.
Al met al is het beter om te beginnen met één campagne en daar je dagbudget volledig aan beschikbaar te stellen, dan om direct all in te gaan met verschillende campagnes en bakken vol met zoekwoorden waarop je wilt bieden. Zolang je budget nog bescheiden is, kun je dat het beste maar zoveel mogelijk focussen op je belangrijkste doelstellingen. Google zelf adviseert dan om een dagbudget van tussen de 10 en 50 euro aan te houden (waarbij je moet realiseren dat die laatste optie al leidt tot 30,4 x 50 = 1520 euro advertentie uitgaven na een maand).
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Ads specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een goed dagbudget in Google Ads hangt af van de branche waarin je actief bent en hoeveel ervaring je hebt met het managen van campagnes. Het is aan te raden om klein te beginnen en van daaruit je campagnes steeds verder uit te bouwen.
Ja, Google Ads kan je dagbudget tot 20% overschrijden. Op die manier wordt er optimaal van gunstige omstandigheden, zoekers en zoekgedrag geprofiteerd. Deze hogere uitgave wordt wel gecompenseerd zodat je aan het einde van de maand niet meer hebt uitgegeven dan je dagbudget maal 30,4.
Google Ads maakt je dagbudget niet op wanneer er niet voldoende zoekopdrachten zijn om het complete budget te kunnen benutten. Ook kan het zijn dat er eerder in de maand meer is uitgegeven dan het dagbudget en dat Google Ads nu dus lager spendeert ter compensatie.