Wijzer over de Basisschool

Groeien met grip: focus op kwantiteit én kwaliteit voor maximale ROI

Wijzer over de Basisschool, aanbieder van oefenmateriaal voor basisschoolvakken, maakte in 2 jaar tijd niet alleen een groei in online verkeer en aantal orders. Ook de gemiddelde orderwaarde is gestegen. Deze combinatie leidde tot een stijging in omzet van 31,6%. 

+32% groei in omzet
+21% groei in aantal orders
+7,5% groei in gemiddelde orderwaarde

De situatie bij start samenwerking: april 2023

De situatie bij start samenwerking: april 2023
Wijzer over de Basisschool wilde groeien, maar voelde zich overweldigd door alle mogelijkheden. Ze wilden investeren in marketing, maar konden de prioritering van de taken die zouden bijdragen aan de omzetdoelen niet goed scherp krijgen. 

Toen onze samenwerking in april 2023 van start ging, begonnen we dan ook met het maken van een plan van aanpak. Een holistische strategie, waarin de focus lag op het vergroten van de online zichtbaarheid, het verbeteren van de conversieratio en het versterken van de algehele bedrijfsstrategie. 

Plan van aanpak en KPI’s
Vanuit het jaarplan van Wijzer over de Basisschool bepaalden we 5 KPI’s (jaardoelen), die in de strategie SMART werden geformuleerd: 

  1. Groei in aantal organische sessies 
  2. Groei in aantal mailcontacten 
  3. Groei in aantal nieuwe klanten 
  4. Groei in de gemiddelde orderwaarde 
  5. Groei in het aantal verkopen 

Strategische OKR-sessies: een dwingend ritme voor groei

Om deze KPI’s te behalen, gingen we elke 90 dagen om de tafel met Wijzer over de Basisschool voor een strategische OKR-sessie. Hierin bespraken we de voortgang, identificeerden we de 3 tot 5 bottlenecks die groei in de weg stonden, en koppelden we daar direct initiatieven aan voor het komende kwartaal. 

Het doel van de 90-dagensprints was duidelijk: door continu te focussen op het wegnemen van de grootste groeiremmers, zou groei onvermijdelijk zijn.  

Bottlenecks en gekoppelde initiatieven

Aan welke bottlenecks en gekoppelde initiatieven kun je dan denken? Hieronder lees je 3 voorbeelden. 

1. Samenwerking interne marketingmedewerker efficiënt inrichten
Een tijd geleden kwam er een nieuwe marketingmedewerker in dienst bij Wijzer over de Basisschool. In de OKR-sessie kwamen we tot de conclusie dat we – om de bedrijfsgroei op dezelfde lijn te kunnen voortzetten – de samenwerking met haar zo efficiënt mogelijk moesten inrichten. 

Want: hoe zorg je er nu voor dat de communicatie altijd vloeiend verloopt? Dat je elkaar volledig begrijpt, precies weet wat je aan elkaar hebt en taken niet blijven liggen door communicatieproblemen?  

We besloten om een tweedaagse training te geven aan de marketingmedewerkers van Wijzer over de Basisschool. Hierin leerden ze meer over SEO, CRO, SEA, social ads en strategie, kregen ze een goed beeld van onze werkzaamheden én deden ze kennis op die ze zelf ook kunnen meenemen in hun werk. 

2. Meer grip krijgen op CRO-resultaten
In het begin van de samenwerking had Wijzer op de Basisschool weinig grip op de resultaten van CRO. Ze vonden het lastig de waarde van CRO in te zien, ten opzichte van de totale groei. 

In een strategische OKR-sessie werd daarom besloten een heldere driemaandenstrategie op te zetten voor CRO. Hierbij keken we specifiek naar obstakels voor CRO en daar koppelden we op strategische wijze initiatieven aan. 

Niet alleen zorgde dit voor een groei in aantal conversies. Ook kon Wijzer over de Basisschool de resultaten van CRO nu logisch plotten aan de algehele bedrijfsgroei.

3. De waardepropositie versterken en communiceren op de website
In een OKR-sessie werd duidelijk dat er op de website niet specifiek één doelgroep werd aangesproken. En dat er nog onvoldoende duidelijk werd waarom iemand nu écht moest kiezen voor de producten van Wijzer over de Basisschool. 

Om de conversieratio te verhogen, was het daarom van belang dat er duidelijk gecommuniceerd zou gaan worden voor wie Wijzer over de Basisschool er nu echt is. Oftewel: de waardepropositie moest worden versterkt. 

We stelden daarom een communicatiecanvas op. Hierin werden enerzijds de belofte en USP’s van Wijzer over de Basisschool uiteengezet, en anderzijds de pijnpunten en behoeften van de doelgroep. 

Wijzer over de Basisschool voerde de punten uit dit communicatiecanvas vervolgens door op de website. En wij namen deze inzichten mee om de SEO-content en SEA-campagnes nóg sterker te maken. Het resultaat: de doelgroep werd nu effectief getriggerd door pijnpunten, behoeften en USP’s.  

De resultaten

Op alle kanalen is er een groei te zien in resultaten. Overkoepelend brengt ons dat bij de volgende resultaten:

2023 (samenwerking gestart in april 2023) 

  • Omzet: een groei van 9% t.o.v. 2022 
  • Aantal orders: een stijging van 3% t.o.v. 2022
  • Gemiddelde orderwaarde: een stijging van 5% t.o.v. 2022 

2024 

  • Omzet: een groei van 21% t.o.v. 2023
  • Aantal orders: een stijging van 17% t.o.v. 2023 
  • Gemiddelde orderwaarde: een stijging van 3% t.o.v. 2023 

Vraag een gratis groeiscan aan!

90% van de bedrijven laat online groeikansen liggen.

    ‘“De communicatie met Doublesmart is altijd duidelijk en snel. Door de vaste overlegcyclus hebben we nu veel meer structuur in onze marketingactiviteiten. De kwartaalplannen die we samen maken geven ons helderheid en richting. De marketeers van Doublesmart zijn echt onderdeel van ons bedrijf geworden en denken mee als collega’s.” ’ Maaike de Boer, eigenaar van Wijzer over de Basisschool, zegt over onze samenwerking:

    Het recept voor succes: een droompartnerschap

    De samenwerking met Wijzer over de Basisschool beschouwen we als een echt droompartnerschap. Een samenwerking die verder gaat dan marketinggerichte taken alleen. En waarbij iedereen volledig gaat voor de winst. 

    Zo werd er niet alleen kanaalspecifiek gekeken naar bedrijfsgroei. We keken écht naar de grotere bottlenecks die groei of ambities belemmerden, en daar koppelden we samen met de klant initiatieven aan.  

    Ontdek andere succesverhalen

    Lijkt dit jou ook wat?

    Enthousiast geworden over het resultaat van Wijzer over de Basisschool? Neem dan contact met ons op!