Sterker nog: user experience is steeds belangrijker geworden in het algoritme dat Google gebruikt om de rangschikking van zoekresultaten te bepalen.

In dit artikel gaan we in op:

    • Wat user experience signalen zijn
    • Waarom deze signalen van belang zijn voor SEO
    • Hoe je user experience signalen kunt gebruiken en interpreteren

Wat zijn user experience signalen?

User experience signalen zijn, letterlijk vertaald, signalen die de gebruikservaring weergeven van bezoekers op je website. Deze user experience signalen geven daarmee een belangrijk beeld van hoe goed jouw website de behoefte van je bezoeker weet te vervullen.

De user experience verwijst naar de volledige ervaring die een bezoeker van je website heeft. Denk daarbij aan zaken als de website structuur  en navigeerbaarheid, laadsnelheid  en de leesbaarheid van de content. Het gaat, kortom, om de vraag: heeft een bezoeker op jouw website een prettige ervaring gehad?

Waarom zijn user experience signalen belangrijk voor SEO?

Vroeger keek Google vooral naar de inhoud van de tekst op een pagina om te bepalen waar die pagina over ging. Met name aan de hand van het gebruik van een bepaald keyword werd bepaald op welke plaats in de zoekresultaten die pagina geranket moest worden.

Tegenwoordig kijkt Google veel meer naar de zoekintentie die een gebruiker heeft. En, of deze bevredigd wordt.

Stel dat iemand zoekt naar “sportschoenen”. In haar begindagen zou Google waarschijnlijk een pagina hebben getoond waar het woord “sportschoenen” simpelweg vaak op voorkomt. Tegenwoordig kijkt Google naar veel meer factoren om te bepalen wat de beste pagina is om aan de zoeker te tonen. Domein autoriteit en backlinks zijn (veel) belangrijker geworden. Maar de laatste jaren zijn user experience signalen aan een grote opmars bezig.

Een eerste belangrijke stap daarin was toen Google bekend maakte dat de gebruikservaring op mobiele apparaten een veel grotere factor ging spelen. In 2021 kwam daar de bekendmaking bij van een belangrijke update: de Page Experience Rating update.

Met die update werden meer user experience signalen toegevoegd aan het algoritme van Google, omschreven als de Core Web Vitals.

Dit zijn de Core Web Vitals

De Core Web Vitals zijn dus drie uitermate belangrijke user experience signalen, die door Google geïntegreerd zijn in het algoritme dat bepaalt hoe hoog een website moet worden getoond in zoekresultaten.

Deze signalen kijken vooral naar de technische prestaties van een website die invloed hebben op de gebruikservaring, zoals laadsnelheid en de visuele stabiliteit van een pagina. De drie core web vitals zijn:

  1. LCP (Largest Contentful Paint). Dit meet hoe snel de verschillende contentblokken laden op het scherm dat een bezoeker ziet. Het gedeelte van een pagina “onder de vouw” (waar iemand naartoe moest scrollen) valt hier dus niet onder. Het is kortom hoe lang het duurt voordat je scherm “af” is wanneer je op een pagina landt.
  2. CLS (Cumulative Layout Shift). Dit draait om de vraag of content (tekst, buttons, banners) nog verspringt terwijl een gebruiker al aan het lezen is. Niets zo irritant als zinnen die nog verplaatsen, of een link die plotseling verplaatst net als je erop wilt klikken.
  3. FID (First Input Delay). Dit wijst op de snelheid waarmee een pagina “reageert” wanneer een bezoeker een actie uitvoert, zoals klikken op een button.

Dit zijn drie factoren die een grote invloed hebben op de gebruikservaring van een bezoeker van je website.

User experience - site vitaliteit

En het is logisch dat Google daar zoveel waarde aan hecht, wanneer je bedenkt wat het doel van ‘s werelds grootste zoekmachine is. Dat is namelijk de grootste zoekmachine ter wereld blijven. Dat doe je door zoekers de best mogelijke resultaten te bieden op een zoekopdracht. Google wil dus niemand doorsturen naar een website waar ze een slechte ervaring zullen hebben.

Ook bijvoorbeeld de bouncepercentage en time on page  zijn voorbeelden van user experience signalen die aan Google laten weten of iemand wel of geen goede ervaring had. Klikt iemand op zoekresultaat nummer 1, maar klikt hij vervolgens even snel op “vorige” om terug te keren naar de zoekresultaten en de tweede link te kiezen? Dan is dat een signaal dat die tweede link de zoekintentie misschien wel veel beter bevredigt.

Wat betekent dat voor jouw SEO strategie?

Het toegenomen belang van user experience signalen binnen SEO betekent concreet dat het nóg belangrijker is om de zoeker centraal te stellen bij het maken van je website en schrijven van je content.

En dat kunnen we eigenlijk alleen maar toejuichen, want het betekent dat je voor goede SEO steeds minder de belangen van je bezoeker en de crawlende bots van de zoekmachine hoeft te balanceren. Die bot stelt immers ook het belang van die bezoeker centraal!

Zie daarom het toenemende belang van user experience signalen niet als iets slechts, maar als een uitdaging om je website beter te maken voor zowel je bezoeker als de zoekmachine. Twee (heel belangrijke) vliegen in één klap: dat is toch alleen maar mooi?

6 best practices voor uitmuntende user experience signalen

Om je te helpen om met een user experience signalen bril naar je website en content te kijken, zijn hier nog een aantal praktische tips.

1. Stel de intentie centraal

We zagen hierboven al dat het daarbij gaat om technische SEO factoren, zoals de website snelheid en stabiliteit van de elementen. Maar de gebruikservaring draait natuurlijk ook om de bevrediging van de zoekintentie.

Dat betekent dat SEO teksten schrijven tegenwoordig meer dan ooit draait om het in de huid van je zoeker kruipen. Natuurlijk is zoekwoorden onderzoek nog steeds belangrijk, maar je komt er niet meer door je pagina daarna vol te proppen met de termen waar je op wilt ranken.

Probeer in plaats daarvan de intentie achter de zoekopdracht waarop je wilt ranken te begrijpen. Check de eerste vertoningen op die opdracht. Waarom staan die daar? Welke behoefte vervullen ze? En zorg er vervolgens voor dat jij een nog beter antwoord op die intentie kunt bieden.

2. Focus op mobiele vriendelijkheid

Het is een veelgemaakte fout: websites worden over het algemeen gemaakt op laptops en grote computerschermen. Vervolgens wordt er vaak vergeten om te controleren hoe de user experience is op mobiele apparaten.

Terwijl in de meeste landen inmiddels het mobiele internetverkeer dat van pc’s inmiddels overstijgt. Mede daarom is mobiele vriendelijkheid al sinds 2015 een belangrijke Google ranking factor.

Sterker nog: de snelheid van een website op mobiele apparaten weegt inmiddels al een aantal jaar zwaarder dan de snelheid op desktops.

Zorg er dus voor dat je website op mobiele apparaten (minstens) net zo gebruiksvriendelijk is als op de grote schermen waar je het allemaal op ontwikkelt en schrijft.

3. Vermijd het gebruik van (te) irritante pop-ups

Natuurlijk, je wilt bezoekers van je website uiteindelijk op de een of andere manier converteren tot leads.

Pop-ups kunnen daar een handig middel in zijn, door de aandacht van je bezoeker te trekken met een aanbieding of actie. Het probleem is alleen: in de meeste gevallen zit je bezoeker helemaal niet op zo’n pop-up te wachten. In ieder geval niet als hij of zij net midden in jouw interessante artikel zit dat een prangende vraag moet oplossen er opeens een schreeuwerige banner roet in het eten komt gooien.

Dat wil dus niet zeggen dat je ze helemaal niet mag gebruiken. In sommige gevallen is het juist – in de ogen van Google – een belangrijke toevoeging. Bijvoorbeeld bij:

  • Het verifiëren van leeftijd voordat een bepaalde pagina bezocht mag worden.
  • Om toestemming vragen voor het plaatsen van cookies of andere privacy gerelateerde zaken.

Gebruik je een banner? Laat hem dan niet overdreven veel ruimte innemen en zorg dat gebruikers hem eenvoudig kunnen wegklikken als ze niet geïnteresseerd zijn.

4. Vergeet de veiligheid niet

Over privacy gesproken: ook het gebruik van HTTPS is een belangrijk ranking factor. Een website die gebruik maakt van HTTPS, of een SSL-certificaat (te herkennen aan het slotje naar de URL of het gebruik van HTTPS in plaats van HTTP in de volledige URL), geeft aan dat een website op een veilige manier versleuteld is.

User Experience - vergeet de veiligheid niet

Dat betekent dat het voor hackers moeilijker is om data van een website te scrapen. Dat is zo belangrijk dat gebruikers van hun browser zelfs een waarschuwing krijgen wanneer ze een niet-versleutelde website bezoeken. Dat maakt het gebruik van HTTPS dus een erg belangrijk user experience signaal: wanneer je bij het bezoeken van je website een grote waarschuwing krijgt te zien werkt dat niet bepaald positief op je ervaring met die site.

5. Maak je website makkelijk navigeerbaar

Het belang van een goede, overzichtelijke website structuur mag niet onderschat worden. Dit maakt het allereerst eenvoudiger voor crawlende zoekmachine bots om alle pagina’s op je website te vinden.

Tegelijkertijd is dat ook een helder signaal dat het ook voor je menselijke gebruikers eenvoudig is om hun weg over je website te vinden. Gebruiksgemak speelt zowel voor zoekmachine optimalisatie doeleinden als de ervaring binnen je website een grote rol. Een goede navigatie zorgt in veel situaties ook voor een hogere conversieratio.

Met een goed navigeerbare website bedoelen we dat je met interne links op een logische manier verwijst naar andere informatie op je site (zoals wij door dit artikel heen ook doen) om je lezer te helpen zijn weg te vinden. Daarbij kan het een optie zijn om met pillar pages en content clusters gaat werken om de informatie op je website logisch te ordenen. Op die manier zorg je voor een overzichtelijk en goed bruikbaar menu.

6. Maak je content toegankelijk

Om de praktische tips af te sluiten waar we begonnen: het in de huid kruipen van je beoogde publiek wil niet alleen zeggen dat je aansluit bij diens zoekintentie.

Het wil ook zeggen dat je er alles aan doet om het je lezer zo gemakkelijk mogelijk te maken. Schrijven voor het web vraagt om een andere insteek dan het schrijven van een artikel voor een krant. De aandacht van een online lezer is beperkt en gefragmenteerd en de tijd die iemand bereid is te besteden is kort. In enkele seconden besluit hij of jouw pagina de moeite waard is.

Maak het je lezer daarom gemakkelijk:

  • Maak direct duidelijk waar je pagina over gaat, zodat je lezer in die paar seconden kan zien dat hij goed zit en dat zijn intentie hier bevredigt gaat worden.
  • Zorg voor een duidelijke structuur in je artikel en maakt dit bovenaan je pagina duidelijk. Bijvoorbeeld door samen te vatten wat je gaat behandelen, of met een inhoudsopgave (bij voorkeur klikbaar zodat iemand in één sprong naar het juiste stuk kan gaan).
  • Een goede webtekst is eenvoudig scanbaar zodat iemand snel de juiste informatie kan vinden. Dit kun je versterken met typografische trucs zoals dikgedrukte tekst die extra de aandacht trekken van je belangrijkste woorden en zinnen.
  • Houd alinea’s kort en bondig.
  • Werk met opsommingen.
  • Gebruik afbeeldingen die de tekst ondersteunen en maak ze niet te groot, om de laadtijd niet onnodig te vertragen. Of kies er voor om één

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over UX-signalen?

Veelgestelde vragen over user experience signalen

Wat zijn user experience signalen?

User experience signalen zijn bepaalde signalen en factoren die een indruk geven van de gebruikservaring die een bezoeker van je website heeft, of zal hebben. De signalen geven daarmee een indicatie van hoe goed een bepaalde zoekintentie op jouw site vervuld zal worden.

Voor zoekmachines als Google zijn user experience signale een steeds belangrijkere ranking factor geworden. Google wil haar gebruikers immers een zo goed mogelijke ervaring bieden, door hen door te verwijzen naar websites waar de zoekintentie zo goed en prettig mogelijk bevredigd wordt.

Core Web Vitals zijn drie erg belangrijke user experience signalen, die door Google zijn gespecificeerd als centrale ranking factoren. Deze vitals zijn LCP, CLS en FID en hebben vooral te maken met de snelheid en stabiliteit van een pagina.

User experience signalen User experience signalen