Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

User experience betekent letterlijk gebruikerservaring. Vaak wordt de term afgekort tot UX. Het gaat om de emoties en houding ten opzichte van een merk, product of dienst. Op basis van een aantal kenmerken kan worden beoordeeld welke gevoelens worden opgeroepen bij de klant of doelgroep. Deze gevoelens kunnen steeds veranderen op basis van nieuwe informatie of belevingen. Wat is User Experience en wat zijn UX personas?

Wat is user experience?

Bij marketing wordt met veel factoren rekening gehouden, daarbij zijn er veel buzzwords en termen die soms ver staan van de consumenten die bereikt moeten worden. Door alle informatie en mogelijkheden kan de kern van de zaak troebel worden. Iedereen heeft ooit een commercial of marketing campagne gezien en opgemerkt “wie heeft ooit gedacht dat DIT een goed idee was?”. Niet alleen slaan campagnes de plank regelmatig mis, het lijkt alsof buitenaardse wezens zonder mensenkennis via een algoritme promotiecampagnes op het volk loslaten. user experience gaat uit van personen, niet alleen focusgroepen en meetbare data. Door uit te gaan van menselijke gebruikers of klanten kan de beoogde doelgroep op een meer aansprekende wijze benaderd worden.

UX Personas

In marketing wordt gebruik gemaakt van doelgroepen. Dit zijn doorgaans profielen die bepaald worden op basis van standaard criteria. Een Person UX is persoonlijker van aard, hierbij wordt een profiel samengesteld van een fictief personage die als perfecte vertegenwoordiger van de beoogde doelgroep aangemerkt kan worden. Denk hierbij aan kenmerken als:

  • Naam
  • Foto
  • Beroep
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Huwelijkse staat
  • Doelen
  • Wensen
  • Problemen
  • Persoonlijkheid

Zo ontstaat er een persoon waar professionals binnen de organisatie zich op kunnen richten, in plaats van een gezichtsloze doelgroep als uitgangspunt te nemen. Deze UX Persona kan gebruikt worden door meerdere afdelingen. Zo kunnen teksten geschreven worden op een toon die aansluit bij dit personage, afbeeldingen die aanspreken bij deze persoon of zelfs nieuwe producten ontwikkelen waar de fictieve persoon naar op zoek is.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z