Inhoudsopgave
- Wat is een heatmap?
- Soorten heatmaps voor CRO
- De waarde van heatmaps
- Hoe maak je een heatmap?
- Meer weten over CRO?
Deel dit artikel
Heatmaps zijn een uitstekende manier om inzicht te krijgen in hoe websitebezoekers jouw site gebruiken en ervaren. Je kunt er waardevolle informatie uit halen die je helpt om op een effectieve manier de conversie van je site te optimaliseren.
Maar hoe draagt een heatmap daar dan precies aan bij? Om dat duidelijk te maken, ontrafelen we hieronder de belangrijkste aspecten van heatmaps.
Wat is een heatmap?
Een heatmaps is een data visualisatie methode die door het gebruik van kleuren verschillende waarden in één beeld kan weergeven. Binnen conversie optimalisatie zijn heatmaps bijvoorbeeld nuttig om te laten zien hoeveel bezoekers op een knop klikken, of welk percentage van de bezoekers een bepaald gedeelte van een pagina bekijkt.
Soorten heatmaps voor CRO
Er zijn verschillende typen heatmaps die worden ingezet voor conversie optimalisatie. We bespreken ze hier kort, om je een beter beeld te geven van hoe een heatmap in elkaar zit.
- Move maps laten zien hoe de cursor van bezoekers over je pagina beweegt terwijl ze de content browsen. Dit geeft een beeld van het leespatroon en wat de aandacht trekt
- Click maps brengen in beeld waar gebruikers klikken of (in het geval van touchscreen) tappen terwijl ze de pagina bekijken
- Scroll maps geven met verschillende kleuren aan welk percentage bezoekers een bepaald deel van je pagina bereikt. Naarmate je lager op de pagina komt zie je hier dat minder mensen zover naar beneden scrollen, gevisualiseerd door een steeds koudere kleur
- Engagement zone maps visualiseren welk gedeelte van een pagina de meeste interactie bij bezoekers teweeg brengt
- Rage click maps tenslotte laten zien waar je bezoekers herhaaldelijk klikken, wat irritatie of onvervulde verwachtingen laat zien
De waarde van heatmaps
Een tool als Google Analytics kan je veel informatie geven over hoeveel mensen een pagina bezoeken, hoe lang ze op die pagina blijven en welke vervolgacties ze ondernemen. Het laat je echter niet zien hoe ze met je pagina interacteren. Heatmaps brengen dat wel in beeld.
Zo kun je met heatmaps ontdekken of je bezoekers:
- Belangrijke informatie op je pagina te zien krijgen, of dat ze eerder afhaken. Hiervoor beoordeel je de scrolldiepte: de heatmap laat met verschillende kleuren zien welk gedeelte van je bezoekers tot een bepaald punt op je pagina scrollt
- De belangrijkste links en CTA’s op je pagina’s weten te vinden en gebruiken. Een heatmap kan namelijk de klikdichtheid op een bepaalde plek op je pagina laten zien: het percentage bezoekers dat op een knop of link klikt. Dat laat je zien welke links het meest de aandacht trekken
- Afgeleid of gefrustreerd raken door niet-klikbare elementen, of met andere technische problemen te maken krijgen. Zo kun je er achter komen dat op mobiele apparaten veel minder op een bepaalde knop wordt geklikt omdat die buiten het scherm is komen te vallen
Hoe maak je een heatmap?
Bij gecontroleerde experimenten kun je heatmaps maken door middel van eye tracking; hierbij wordt door apparatuur precies gemeten waar de ogen van een testpersoon zich op richten. Handig voor kwalitatieve onderzoeken, maar minder bruikbaar om doorlopend data onder je bezoekers te verzamelen. Voor een meer kwantitatieve aanpak kun je heatmaps van het doorlopende gebruik van je website laten samenstellen.
Om heatmaps van je website te kunnen maken, heb je een tool nodig die de data kan verzamelen en visualiseren. Veel gebruikte platformen voor het maken van heatmaps zijn bijvoorbeeld:
- Hotjar
- Crazy Egg
- Mouseflow
Je installeert dan een stukje code op je website, wat de tool gebruikt om te communiceren met je site en de benodigde data te verzamelen. Houd er wel rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor privacy richtlijnen. Zorg dus dat je de informatie verzamelt met toestemming van je website gebruikers, of dat je de data anonimiseert.