/ leestijd 5 min.

Heatmaps: Wat zijn het en hoe gebruik je ze?

Ilja in deuropening vergaderruimte
  • CRO

Heatmaps zijn een uitstekende manier om inzicht te krijgen in hoe websitebezoekers jouw site gebruiken en ervaren. Je kunt er waardevolle informatie uit halen die je helpt om op een effectieve manier de conversie van je site te optimaliseren.

Maar hoe draagt een heatmap daar dan precies aan bij? Om dat duidelijk te maken, ontrafelen we hieronder de belangrijkste aspecten van heatmaps.

Wat is een heatmap?

Een heatmaps is een data visualisatie methode die door het gebruik van kleuren verschillende waarden in één beeld kan weergeven. Binnen conversie optimalisatie zijn heatmaps bijvoorbeeld nuttig om te laten zien hoeveel bezoekers op een knop klikken, of welk percentage van de bezoekers een bepaald gedeelte van een pagina bekijkt.

Soorten heatmaps voor CRO

Er zijn verschillende typen heatmaps die worden ingezet voor conversie optimalisatie. We bespreken ze hier kort, om je een beter beeld te geven van hoe een heatmap in elkaar zit.

  • Move maps laten zien hoe de cursor van bezoekers over je pagina beweegt terwijl ze de content browsen. Dit geeft een beeld van het leespatroon en wat de aandacht trekt
  • Click maps brengen in beeld waar gebruikers klikken of (in het geval van touchscreen) tappen terwijl ze de pagina bekijken
  • Scroll maps geven met verschillende kleuren aan welk percentage bezoekers een bepaald deel van je pagina bereikt. Naarmate je lager op de pagina komt zie je hier dat minder mensen zover naar beneden scrollen, gevisualiseerd door een steeds koudere kleur
  • Engagement zone maps visualiseren welk gedeelte van een pagina de meeste interactie bij bezoekers teweeg brengt
  • Rage click maps tenslotte laten zien waar je bezoekers herhaaldelijk klikken, wat irritatie of onvervulde verwachtingen laat zien

De waarde van heatmaps

Een tool als Google Analytics kan je veel informatie geven over hoeveel mensen een pagina bezoeken, hoe lang ze op die pagina blijven en welke vervolgacties ze ondernemen. Het laat je echter niet zien hoe ze met je pagina interacteren. Heatmaps brengen dat wel in beeld.

Zo kun je met heatmaps ontdekken of je bezoekers:

  • Belangrijke informatie op je pagina te zien krijgen, of dat ze eerder afhaken. Hiervoor beoordeel je de scrolldiepte: de heatmap laat met verschillende kleuren zien welk gedeelte van je bezoekers tot een bepaald punt op je pagina scrollt
  • De belangrijkste links en CTA’s op je pagina’s weten te vinden en gebruiken. Een heatmap kan namelijk de klikdichtheid op een bepaalde plek op je pagina laten zien: het percentage bezoekers dat op een knop of link klikt. Dat laat je zien welke links het meest de aandacht trekken
  • Afgeleid of gefrustreerd raken door niet-klikbare elementen, of met andere technische problemen te maken krijgen. Zo kun je er achter komen dat op mobiele apparaten veel minder op een bepaalde knop wordt geklikt omdat die buiten het scherm is komen te vallen

Hoe maak je een heatmap?

Bij gecontroleerde experimenten kun je heatmaps maken door middel van eye tracking; hierbij wordt door apparatuur precies gemeten waar de ogen van een testpersoon zich op richten. Handig voor kwalitatieve onderzoeken, maar minder bruikbaar om doorlopend data onder je bezoekers te verzamelen. Voor een meer kwantitatieve aanpak kun je heatmaps van het doorlopende gebruik van je website laten samenstellen.

Om heatmaps van je website te kunnen maken, heb je een tool nodig die de data kan verzamelen en visualiseren. Veel gebruikte platformen voor het maken van heatmaps zijn bijvoorbeeld:

  • Hotjar
  • Crazy Egg
  • Mouseflow

Je installeert dan een stukje code op je website, wat de tool gebruikt om te communiceren met je site en de benodigde data te verzamelen. Houd er wel rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor privacy richtlijnen. Zorg dus dat je de informatie verzamelt met toestemming van je website gebruikers, of dat je de data anonimiseert.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over CRO?

We hebben een hele CRO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Max Tuinenburg

Social ads- en CRO-specialist

Gaat altijd minimaal tot de Max en is een ster in kleine feitjes onthouden. Dé eigenschappen die hem maken tot de ultieme social ads-specialist en CRO-specialist.

Veel gestelde vragen over heatmaps

  • Waar wordt een heatmap voor gebruikt?

    Een heatmap wordt gebruikt voor het visualiseren van data in één overzichtelijk beeld. Vervolgens wordt de gemaakte map gebruikt om te analyseren hoe website gebruikers interacteren met de bestudeerde pagina, door bijvoorbeeld te kijken naar scroll- en klikgedrag.

  • Hoe maak je een heatmap?

    Een heatmap maak je met een tool of platform zoals Hotjar of Crazy Egg. Je koppelt de heatmap uitvoerder aan je website via een stukje code. Vervolgens verzamelt het platform data van hoe je website gebruikt wordt en visualiseert het die data in een heatmap, die je in het programma kunt bestuderen.

  • Wat zijn verschillende soorten heatmaps?

    De verschillende soorten heatmaps die je met een tool als Hotjar kunt maken, zijn move maps, scroll maps, click maps, engagement zone maps en rage click maps. Daarnaast kun je heatmaps instellen van verschillende soorten pagina’s (zoals alle productpagina’s) en op verschillende soorten apparaten.