Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een customer journey is de “route” die een klant aflegt om tot het uiteindelijke doel te komen. Door deze reis in kaart te brengen kan een website optimaal worden ingericht. Om de conversie te optimaliseren, en om de klant beter van dienst te zijn. Alle professionals die werken aan een website of online strategie kunnen gebruik maken van deze informatie. Wat is customer journey en hoe kun je hier gebruik van maken?

Definitie customer journey

Het is onmogelijk om alle stappen van een klant te registreren en te analyseren. Zelfs wanneer dit technisch haalbaar is kun je niet zoveel met al deze data. Bij een customer journey bepaal je een route die de klant zal afleggen op basis van data die je hebt verzameld over de bezoekers. Deze informatie wordt gebruikt om de “reis” van de klant te optimaliseren.

Hobbels en valkuilen

Een conversie betekent dat een potentiële klant ook daadwerkelijk tot actie overgaat. Met de “funnel” of trechter bedoelen we de tocht van het beginpunt naar het eindpunt die een klant doormaakt. Bij de customer journey wordt bepaald hoe deze reis kan verlopen zonder hindernissen. Iedereen die werkt aan een website kan gebruik maken van deze informatie:

  • Een ontwerper weet waar de klant vandaan komt en wat het beoogde doel is van de aanbieder.
  • De copywriter kan de vraagstelling van de klant in kaart brengen en daar een helder antwoord  op formuleren.
  • De ontwerper van de gebruikersinterface kan mogelijke knelpunten in de customer journey wegnemen.
  • De aanbieder kan de ervaring van de klant verbeteren om zo de mogelijkheden voor zowel klant als aanbieder te vergroten.

De informatie die voortkomt uit het bepalen van de customer journey wordt gebruikt om deze reis beter te maken door de weg te wijzen. Wanneer je als aanbieder naar de meest voordelige route kunt sturen is het mogelijk de ervaring van de klant te verbeteren, en de resultaten van de “journey” voor de aanbieder te optimaliseren.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z