/ leestijd 7 min.

Server-side tagging: zo waarborg je data zonder third-party cookies

Gerben wijst naar scherm Lennert
  • Data

Winstgevendheid meten in campagnes en sturen op kwalitatieve conversies: als marketeer ben je altijd op zoek naar de beste manieren om data te verzamelen en hierop keuzes te maken. Dit wordt echter steeds lastiger door het wegvallen van third-party cookies. Toch is er een oplossing dankzij de introductie van server-side tagging. In dit blog vertel ik: Erik, Head of Data en Efficiency, je wat server side-tagging precies is én waarom het noodzakelijk is dit toe te passen.

Wat is server-side tagging?

Kort gezegd is server-side tagging een dataverzamelingsmethode waarbij je data rechtstreeks op je eigen server verzamelt. In plaats van dat je de data verzamelt via de browser van de gebruiker (dit noem je client-side tagging), komt de klantdata dus direct in een soort centrale opslagplaats in de cloud terecht. Hiervandaan wordt de data vervolgens doorgestuurd naar een trackingplatform zoals Google Analytics of een social mediaplatform.

Denk bij server-side tracking aan een privé-postdienst. In plaats van je brieven (data) via een druk postkantoor (de browser van de gebruiker) te versturen, heb je je eigen directe lijn naar het sorteercentrum (jouw server). Dit is sneller en veiliger.

Waarom server-side tagging noodzakelijk is

De overstap naar server-side tagging wordt steeds meer een vereiste dan een optie. Sterker nog: wij verwachten dat het gebruik hiervan zelfs noodzakelijk gaat zijn voor bedrijven die een voorsprong willen behouden op hun concurreren. Vijf redenen om server-side tagging zo snel mogelijk toe te passen voor jouw bedrijf lees je hieronder.

1. Maak jezelf klaar voor een wereld zonder third-party cookies

Steeds meer browsers, zoals Safari en Firefox, blokkeren third-party-cookies. In het eerste kwartaal van 2024 is ook Google Chrome een pilot gestart om de cookies uit te faseren. Bij één procent van de gebruikers worden third-party-cookies dan al geblokkeerd. Google kondigde aan dat ze in de tweede helft van 2024 third-party-cookies gaan helemaal blokkeren in Chrome.

Je begrijpt: als je aan client-side tagging blijft doen, is bovenstaand gegeven een flink nadeel. Je kunt als marketeer niet langer campagneprestaties meten en het wordt een stuk moeilijker om remarketingcampagnes op te zetten. Daarnaast wordt het onmogelijk om te optimaliseren op basis van websiteconversies in externe advertentieplatforms (zoals LinkedIn en Instagram).

Met server-side tagging speel je het slim: je gebruikt first-party-cookies en houdt alles in eigen hand. Je data? Die blijft op jouw server en gaat alleen naar jouw eigen systemen. Hierna kun je de data vanuit je eigen server naar derde partijen sturen zoals Meta en Google. Maar dan dus zonder het gebruik van third-party-cookies.

2. Nauwkeurigere data: meet wat écht telt voor jouw business

Server-side tagging zorgt voor nauwkeurigere data. Dit komt doordat je bij het verzamelen van je data niet afhankelijk bent van de instellingen in de browser van de gebruiker, zoals adblockers. Dit speelt bij client-side tagging (waarbij data via de browser van de gebruiker wordt verzameld) wel een rol. Met server-side tagging worden de gegevens dus direct vanaf jouw server verzameld, waardoor browserinstellingen geen invloed hebben.

Dit is vooral handig voor iPhone-gebruikers die vaak tracking blokkeren. Server-side tagging omzeilt dit probleem en verzamelt de data alsnog. Door deze nauwkeurigere data kun je je marketingcampagnes, zoals Google Ads of Facebook Ads, een stuk beter optimaliseren en mogelijk 5% tot 30% meer verkoop en conversies meten.

3. Maak je website sneller dan ooit

Client-side tagging vertraagd normaal gesproken je site omdat het veel verschillende codes, zoals Google Ads en Meta Tags, in de browser van de bezoeker moet laden. Met server-side tagging, waarbij codes op jouw server worden geladen, waardoor alles veel sneller gaat. Dit gebeurt op de achtergrond, waardoor de gebruiker er minder last van heeft, omdat er minder Javascript ingeladen hoeft te worden.

Dit helpt ook om je SEO (zoekmachineoptimalisatie), CRO (conversieratio-optimalisatie), Social Ads en SEA (zoekmachineadvertenties) te verbeteren. Een studie van Semetis toont aan dat de ‘Core Web Vitals‘ (belangrijke indicatoren voor de prestatie van je website) met 20-60% kunnen verbeteren als je server-side tagging gebruikt. Met andere woorden: door server-side tagging wordt je website niet alleen sneller, ook presteert hij beter in zoekmachines en bij advertenties.

4. Een betere bescherming van de privacy: volledig AVG-proof

Met server-side tagging kun je de privacy van je websitebezoekers beter waarborgen dan bij client-side tagging. Je kunt immers zelf instellen welke data je verzamelt en wat je daarna doorstuurt naar externe partijen. Je kunt bijvoorbeeld IP-adressen uit de data halen, zodat het echt anoniem is en deze informatie niet naar partijen als Google gaat.

Als marketeer ben je zodoende veel beter in staat om te voldoen aan de privacywetgeving (AVG), omdat je meer controle hebt en privacygevoelige gegevens uit de data kunt halen.

5. Bepaal zelf hoe je data gebruikt

Met server-side tagging ben je flexibel in hoe je de verzamelde data gebruikt. In de server container kun je bijvoorbeeld eenvoudig regels instellen waarmee je kunt kiezen of je data doorstuurt of niet. Zo is het ook mogelijk om conversietags te combineren met data uit je CRM-systeem.

Hoe stel je server-side tagging in?

Als je aan de slag gaat met server-side tagging huur je een kleine eigen server, hierop verzamel je alle klantdata. Door het koppelen van deze data aan Google Tag Manager kun je zelf beslissen welke gegevens je doorstuurt naar andere platforms (zoals Google en Facebook).

Het instellen van de server en het koppelen met Google Tag Manager is niet gemakkelijk. Het heeft mij, als ervaren marketeer, ook meerdere dagen gekost om dit onder de knie te krijgen. Wij raden je daarom aan om het instellen van server-side tagging uit te besteden.

Aan de slag met server-side tagging

Bij DoubleSmart hebben we samen met onze partner TAGGRS voor een aantal klanten serverside-tagging ingesteld. Met als resultaat:

  • we meten tot 30% meer conversies en omzet in Google Analytics;
  • de websitesnelheid is toegenomen;
  • de data is volledig AVG-proof;
  • we zijn niet meer afhankelijk van third-party cookies.

Wil jij ook starten met server-side tagging? Neem dan contact op met ons. We helpen je graag op weg!

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over online marketing?

Ontvang marketingtips, inzichten en best practices, zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Erik Dekker

Data en Efficiency- en SEA-specialist

Zoek je Erik, dan zit hij waarschijnlijk met zijn neus in Google Analytics 4. Deze oude rot in het vak weet zo veel van deze tool, dat hij de instellingen bijna kan dromen. Is daarnaast ook zeker niet vreemd op het gebied van GTM, Search, Shopping en Permormance Max. Én hij is een ster in het optimaliseren van productfeeds met Channable.