De voordelen van contentmarketing zijn dan ook groot:

  • Je zet jezelf neer als een autoriteit in jouw markt
  • Het vergroot je merkbekendheid doordat een steeds grotere doelgroep met je content in aanraking komt
  • Doordat jouw merk regelmatig voorbij komt bij je doelgroep, blijf je top of mind voor wanneer het tijd wordt om tot aankoop over te gaan

In dit artikel geven we je de juiste informatie en praktische tips om zelf ook contentmarketing in te kunnen zetten om jouw merk te laten groeien.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het maken en verspreiden van relevante, bruikbare content – zoals blogs, video’s en podcasts – onder bestaande en potentiële klanten. Dit wordt gedaan om een bepaald doel te bereiken, zoals het vergroten van de naamsbekendheid of het aantrekken van nieuwe leads.

Voor het behalen van die doelen ligt aan contentmarketing vrijwel altijd een content strategie  ten grondslag.

De kracht van contentmarketing ligt niet in het direct realiseren van extra verkopen. Veel meer is het een manier om een band op te bouwen en te onderhouden met bestaande en potentiële klanten. Idealiter zorgt het ervoor dat je doelgroep jou gaat zien als een bron van waardevolle informatie en een partner die hen op een waardevolle manier helpt om uitdagingen te overwinnen.

Het belang van contentmarketing

Het belang van contentmarketing – wanneer het op de juiste manier wordt ingezet – valt dus moeilijk te overschatten. Deze tactiek heeft zijn waarde voor talloze merken bewezen, door hen een streepje voor te geven op concurrenten. Deze data van Mailchimp spreken voor zich:

  • Bedrijven met een actieve blog krijgen gemiddeld 67% meer leads dan bedrijven zonder
  • 47% van de online leads bekijkt 3 tot 5 stukken content voordat contact wordt gelegd met een sales medewerker
  • Bedrijven met een contentmarketing strategie groeien gemiddeld 30% meer dan bedrijven zonder
  • 72 van de B2B marketeers geven aan dat contentmarketing de engagement en het aantal aanvragen vergroot

Starten met contentmarketing

Een succesvolle start met contentmarketing staat of valt met een goed plan. Te vaak zie je iemand beginnen met contentmarketing door zo nu en dan een blog online te slingeren en te wachten totdat extra klanten naar binnen brengt.

Op die manier zul je snel teleurgesteld raken in contentmarketing en de handdoek in de ring gooien. Zorg daarom dat je start met een goed plan:

  • Bepaal je doelgroep. Het is belangrijk om heel duidelijk te weten voor wie je de content gaat maken. Om de juiste content te maken voor die specifieke lezers, moet je weten wat hen bezighoudt. Wat zijn hun voorkeuren en uitdagingen? Waar kun jij ze bij helpen en welke toon kies je daarbij? Schrijf je voor vakspecialisten, of juist voor mensen die nog niet zoveel van je branche weten en is het dus beter om jargon te vermijden? Kies één of twee segmenten van je volledige doelgroep waar jij je met content vooral op gaat richten, en stel een profiel op van wat voor mensen zich in dat segment bevinden.
  • Kies de juiste formats. Afhankelijk van je doelgroep kun je verschillende soorten content inzetten. Bepaal wat het beste past bij het profiel dat je voor jouw doelgroep hebt opgesteld: zijn dat video’s, overzichtelijke checklists of juist uitgebreide e-books en complete handleidingen? Ook de fase van de customer journey waar je je op richt telt hier mee. Mensen in de see-fase zijn vaak beter geholpen met een uitgebreid en informatief ebook, terwijl de do-fase juist geschikt is voor een video die je product in dienst laat zien, of een testimonial van een tevreden klant.
  • Kies een verantwoordelijke voor het maken van de content. Het succes van contentmarketing is voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de content. Het risico bestaat dat je enthousiast begint, maar dat na een tijdje het maken van de content op de automatische piloot gebeurt en slordigheden insluipen. Dat kun je je niet veroorloven wanneer je wilt dat jouw merk een autoriteit wordt: het is daarom verstandig om iemand – intern of extern – eindverantwoordelijk te maken voor de kwaliteit en consistentie van de gepubliceerde content. Een soort eindredacteur.
  • Bepaal hoe je de content bij je doelgroep krijgt. We hebben het hier specifiek over het kiezen van de juiste kanalen waar je op gaat focussen. Want content publiceren is één ding, maar je moet het wel bij je doelgroep krijgen voordat het waarde toe kan voegen. Breng in kaart waar je doelgroep zich bevindt: welke social media kanalen gebruiken ze? Daarnaast is het een goed idee om na te denken over hoe je lezers kunt verleiden om jouw kanalen te volgen of zich in te schrijven voor je e-mails: op die manier kun je ze in de toekomst namelijk veel gemakkelijker opnieuw bereiken en bouw je op een duurzame manier aan een groep fans.
  • Begin met een haalbaar schema. Ook hier is het eenvoudig om té enthousiast te beginnen en jezelf ten doel te stellen om tientallen artikelen per maand te publiceren. Het gevaar is dat je dan opbrandt en helemaal stopt met contentmarketing. Begin daarom met een realistisch en haalbaar plan voor de eerste drie tot zes maanden, evalueer en bouw uit. Je hebt dan een beter idee van hoe lang het duurt om een stuk content te maken. Wat werkt wel en wat niet. Hoeveel (geld en moeite) het kost om het bij de juiste mensen te krijgen. Op die manier kun je het plan dan weer verrijken. Het is beter om later op te schalen dan er al snel achter te komen dat je te veel hooi op je vork hebt genomen en de handdoek in de ring te gooien.
  • Leer van best practices. Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Juist doordat er talloze bedrijven zijn die succes hebben behaald met contentmarketing. Goede content is helder geschreven. Zonder onnodig jargon (tenzij je doelgroep erg veel vakkennis heeft) en biedt waarde aan de lezer. Content die je doelgroep verder helpt met een concreet probleem (how-to, of concrete stappenplannen) zijn best practice.

Twee belangrijke contentmarketing kanalen

Nu je het belang van contentmarketing kent en de beginselen van een contentmarketing strategie hebt kunnen lezen, wordt het tijd voor twee praktische voorbeelden van belangrijke contentmarketing kanalen.

De belangrijkste kanalen waarop je via contentmarketing een doelgroep kunt bereiken, zijn SEO en social media.

1. SEO

Contentmarketing en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met de juiste content kun je namelijk mensen bereiken die via Google (en andere zoekmachines) actief op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Zoekmachines bestaan om de content op het internet toegankelijk te maken voor hun gebruikers. Ze zijn dus onmisbaar als je de uitkomsten van jouw contentmarketing inspanningen bij je doelgroep wilt krijgen.

SEO teksten schrijven  vraagt om een goed evenwicht tussen een mooi stuk content voor je doelgroep en leesbaarheid voor de zoekmachine. Een aantal factoren om in overweging te nemen zijn bijvoorbeeld:

  • Het juiste gebruik van de zoekwoorden waar je wilt dat je content op gevonden gaat worden
  • Een diepgaand stuk content schrijven dat echt het beste artikel is rondom jouw onderwerp
  • De tekst gebruiksvriendelijk maken, zodat lezers het gemakkelijk kunnen scannen en snel kunnen beoordelen of het artikel voor hen is

2. Social media

Ook social media kanalen zijn een bewezen effectieve manier om je content bij je doelgroep te krijgen. Door de content die je maakt te delen op de kanalen waar jouw doelgroep actief is, kun je daar op een duurzame manier jouw schare van fans en volgers opbouwen.

Een belangrijk onderdeel van contentmarketing is niet alleen het maken, maar ook het verspreiden van de content. Waar SEO een kanaal is om content te publiceren en de bezoekers naar jou te laten komen, draait social media juist om het actief marketen van die content.

Tot slot een paar praktische tips om daarmee te beginnen:

  • Kies de kanalen waar je doelgroep zich bevindt en focus je daarop, in plaats van alle kanalen “een beetje” te doen. Door je doelgroep te leren kennen ontdek je waar deze mensen actief zijn en kun je ze daar bereiken.
  • Pas je content aan op het kanaal waar je publiceert. Elk kanaal heeft een eigen focus, doelgroep en evenwicht tussen professionaliteit en plezier.
  • Test en optimaliseer je aanpak. Naarmate je meer publiceert, zul je een beter beeld krijgen van wat wel en niet werkt. Door daar vervolgens meer op te focussen, kun je jouw contentmarketing naar een hoger niveau tillen.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Contentmarketing Contentmarketing