Daarom delen we op deze pagina alles wat jij écht moet weten over meta omschrijvingen om ze zo efficiënt mogelijk te benutten voor jouw zoekmachine optimalisatie.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is een meta omschrijving?
  • Waarom is de meta omschrijving belangrijk?
  • Beste practices voor het schrijven van meta omschrijvingen

Wat is een meta omschrijving?

Een meta omschrijving – ook wel bekend onder de Engelse term “meta description” of “description tag” – is een HTML-attribuut dat de inhoud van een pagina beschrijft. De bedoeling is dat zoekmachines deze omschrijving overnemen en tonen in de zoekresultaten, om aan de doelgroep te omschrijven waar de betreffende pagina over gaat.

Ooit was deze omschrijving zelfs een belangrijke ranking factor, die zoekmachines dus meenamen in hun beoordeling van de relevantie van een pagina bij een bepaalde zoekopdracht.

Dat betekent echter absoluut niet dat de meta omschrijving niet meer belangrijk is voor SEO. Want hoewel het dus geen directe ranking factor meer is, kun je er wel invloed mee uitoefenen op hoe jouw website in de zoekresultaten wordt vertoond. En dat kan weer invloed hebben op je CTR en dus het aantal organische bezoekers.

Waarom is de meta omschrijving belangrijk?

Je begint waarschijnlijk al een idee te krijgen waarom meta omschrijvingen nog steeds belangrijk zijn, ook al zijn ze geen directe ranking factor meer.

Dat belang lichten we hier graag nog wat verder toe, om je te laten zien hoe belangrijk het is om met je meta omschrijvingen aan de slag te gaan.

Je las al dat de meta omschrijving invloed kan hebben op hoeveel mensen op jouw zoekresultaat klikken binnen de volledige SERP (Search Engine Result Page). Het kan – met andere woorden – leiden tot een hogere CTR.

Uit een grootschalig onderzoek van Backlinko bleek bijvoorbeeld dat pagina’s mét een meta omschrijving gemiddeld 5,8% meer kliks haalden dan pagina’s zonder zo’n omschrijving.

En dat is wél een ranking factor.

Door die invloed op de CTR, kan de meta omschrijving (indirect) zelfs alsnog invloed uitoefenen op je rankings. Wanneer veel mensen op jouw link klikken, is dat voor Google namelijk een signaal van de waarde van jouw resultaat.

Daar komt bij dat Google het gebruik van meta omschrijvingen zelf ook aanbeveelt.

Logisch, want het helpt Google met haar missie om de informatie op het net zo toegankelijk mogelijk te maken. En hoe beter je Google ondersteunt in die missie, hoe groter de kans dat jouw website wordt beloond met goede zoekposities.

De missie van Google

Maar, Google kondigt net zo goed aan dat ze de meta omschrijving niet altijd zullen overnemen. Daarbij vermelden ze dat in veel gevallen voor zal worden gekozen om jouw meta omschrijving te vervangen voor een stukje content van je eigen pagina voor weergave in de zoekresultaten.

Een goede, SEO vriendelijke meta omschrijving schrijven

Toch blijft het een SEO best practice om voor iedere pagina op je website een unieke meta omschrijving te schrijven. Door daarbij rekening te houden met een aantal richtlijnen, maak je de kans dat Google jouw omschrijving overneemt zo groot mogelijk.

Hier zijn een aantal richtlijnen voor het schrijven van goede, SEO vriendelijke meta omschrijvingen.

1. Stel voordelen van je content centraal

Je doelstelling met de meta omschrijving is om mensen te verleiden op jouw link te klikken binnen de lange lijst met zoekresultaten. Dat doe je door die mensen te verleiden, door duidelijk de voordelen uit te lichten die iemand kan vinden door naar jouw pagina te klikken.

Welk voordeel dat is, hangt natuurlijk grotendeels af van de pagina en de zoekintentie van je doelgroep.

Zo is het voordeel van het artikel dat je nu aan het lezen bent, dat je een compleet begrip door krijgt van wat meta omschrijvingen zijn en hoe je ze schrijft. De doelgroep van deze pagina is ook op zoek naar die informatie: dat is dus wat we uit willen lichten in de meta omschrijving.

 

In veel gevallen zal het voordeel zijn dat je iets leert, maar probeer net even verder te denken dan dat. Zo kun je ook inspelen op wat iemand mist wanneer hij die specifieke kennis niet heeft. Bijvoorbeeld door te stellen dat “Je met dit artikel leert hoe je niet langer onnodig kliks misloopt.”

In het geval van e-commerce websites gaat het natuurlijk niet om informeren, maar om de product USP’s. Daarvoor is een goede kennis van je doelgroep essentieel: hoe beter je weet waarom klanten voor jouw producten kiezen, hoe beter je in staat bent om daar in de meta omschrijving op in te spelen.

Je hebt immers maar een beperkt aantal karakters, dus het is onmogelijk om alle kenmerken uit te lichten. Zorg dan dat je die dingen benoemt die voor jouw doelgroep de belangrijkste keuzefactor zijn.

2. Meta omschrijving lengte checken

Over dat maximaal aantal karakters gesproken: het is essentieel om daar ook echt onder te blijven, anders is de kans groot dat Google een ander stukje content van jouw pagina gaat gebruiken. Als dat niet gebeurt, word je zo zorgvuldig opgestelde omschrijving afgebroken en breng je niet alles over wat je wilde zeggen.

Houd je meta omschrijving dus onder de 923 pixels, maar maak deze ook niet te kort. Voor het controleren van de lengte van je meta description kun je goed Screaming Frog gebruiken. Deze geeft je de optie te filteren op meta descriptions en page titles die te lang of te kort zijn. Vanuit daar kun je aan de slag gaan om je meta data te optimaliseren.

Veel SEO-tools en plugins hebben een ingebouwde tool om die lengte in de gaten te houden. Zo zie je precies of je nog wat meer tekens moet toevoegen, of dat je juist al aan de limiet zit.

Maak je geen gebruik van zo’n tool, dan kun je ook een gratis online meta lengte checker gebruiken. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te spelen met de bewoordingen tot je de perfecte omschrijving te pakken hebt, in plaats van dat je steeds handmatig moet tellen of je nog binnen de limieten zit.

3. Laat je inspireren door Google Ads

Je kunt waardevolle inspiratie halen uit de hoogst genoteerde advertenties op de SERP bij het zoekwoord waar je op inspeelt met jouw meta omschrijving.

De positie van advertenties wordt namelijk bepaald op basis van het bod van de adverterende partij, maar ook op een kwaliteitsscore van de advertentie zelf. Met andere woorden: hoe goed de advertentie aansluit op de zoekintentie.

Een belangrijke bepalende factor bij die kwaliteitsscore, is de click through rate. Met andere woorden: een hooggeplaatste advertentie op de pagina met zoekresultaten is óf van een bedrijf dat veel betaalt per klik, óf een goede CTR heeft (of een combinatie natuurlijk). Hierdoor is het niet automatisch zo dat de beste advertentietekst ook altijd bovenaan staat.

Stroopwafels kopen - google ads - metabeschrijvingen

Daarom zijn de omschrijvingen die in Google Ads worden gebruikt een waardevolle bron om inspiratie op te doen voor je eigen meta omschrijvingen. Zeker wanneer meerdere hooggeplaatste advertenties dezelfde USP’s uitlichten kan het een goed idee zijn die ook in je eigen omschrijving te verwerken (mits jij datzelfde voordeel ook biedt natuurlijk).

4. Gebruik jaartallen (of maanden)

Mensen houden ervan om actuele informatie te lezen. Daarom kan het erg goed werken om in je meta omschrijving te benoemen dat de betreffende pagina uit dit jaar stamt. Bijvoorbeeld door te benoemen dat het gaat om een onderzoek uit het huidige jaar, of dat de content dit jaar nog is geüpdatet.

In sommige gevallen kan het zelfs relevant zijn om de maand toe te voegen. Zeker wanneer het een pagina betreft die je ook daadwerkelijk regelmatig bijwerkt omdat hij belangrijk is voor je website en de informatie snel verandert.

5. Verwerk een call to action

Naast – uiteraard – het zoekwoord waar je wilt dat je pagina op scoort, helpt het ook om een duidelijke call to action in je meta omschrijving te verwerken. Je wilt de zoeker immers aanzetten tot klikken, oftewel: letterlijk tot actie aanzetten.

Dit kun je prima combineren met het nieuwsgierig maken van de zoeker. Bijvoorbeeld: “Bekijk hier de 7 best geteste SEO tools van 2022.”

6. Een unieke meta omschrijving voor iedere pagina

Elke pagina heeft andere content, een ander doel en andere informatie. Dat betekent dat iedere pagina ook een eigen meta omschrijving hoort te hebben, die samenvat wat op die pagina te vinden is.

Bij een e-commerce website met honderden of zelfs duizenden producten is dat natuurlijk niet gemakkelijk. Maar aangezien elk product net even anders is (waarom zou je anders verschillende exemplaren aanbieden?) is het toch goed practice om elke pagina een eigen meta omschrijving te geven. Door daarbij weer in te spelen op wat dat specifieke product nu zo de moeite waard maakt, zul je op de lange termijn de vruchten van plukken in je SEO-opbrengsten.

7. Maak het zo relevant en helder mogelijk

Alles komt er uiteindelijk op neer dat je de kans dat Google jouw meta omschrijving overneemt zo groot mogelijk wilt maken. Dat betekent: omschrijf zo goed en duidelijk mogelijk wat op de pagina te vinden is.

Dat doe je door natuurlijk de zoekterm in je omschrijving te verwerken, maar ook echt in de huid van je bezoeker te kruipen. Wat zoekt iemand die deze pagina besefte nou uiteindelijk? Met welk doel voerde hij deze zoekopdracht in Google in en wat verleidt die persoon om wel of niet te klikken.

Backlinko experimenteerde met honderden verschillende meta omschrijving formules en vond een simpele blueprint die goed werkt voor de meeste omschrijvingen.

Dit is een [korte omschrijving content]. Leer hoe je [voordeel] met deze [specifieke soort content].

Bijvoorbeeld: Dit is een compleet meta omschrijving stappenplan. Leer hoe jij je CTR verhoogt met deze praktische schrijftips voor betere meta omschrijvingen.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld! Onze SEO experts helpen je daarnaast ook graag verder met al je vragen.

Kopje koffie doen?

Veelgestelde vragen over meta omschrijvingen

Wat zet je in de meta omschrijving?

In de meta omschrijving zet je voldoende informatie om het onderwerp van jouw pagina over te brengen en om je (potentiële) lezer nieuwsgierig te maken. Deze tekst moet tussen alle andere zoekresultaten namelijk de aandacht trekken zodat zoekers op jouw resultaat klikken,

De meta description is het stukje tekst dat je op de pagina met zoekresultaten terugziet. De meta description staat in die lijst met zoekresultaten onder de (klikbare) link, waarmee de zoeker de bijbehorende pagina kan bereiken. Als jij je meta description hebt geschreven, betekent dit alleen niet dat Google deze ook zal vertonen. Soms kiest de zoekmachine ervoor om de meta description aan te passen. In de backend van jouw website kun je de meta omschrijving bijvoorbeeld via plugins als Yoast, Rankmath (voor WordPress) instellen en voor bijvoorbeeld Magento en Lightspeed kun je deze per pagina eenvoudig toevoegen.

Voor de lengte van de meta omschrijving houd je het beste 430 -920 pixels aan. Er is namelijk een maximale lengte die Google vertoont in de zoekresultaten. Wanneer je te veel of te weinig tekens in je meta omschrijving opneemt, is de kans groot dat Google een andere tekst laat zien.

Meta omschrijving Meta omschrijving