Door grip te hebben op dit belangrijke cijfer, krijg je veel beter inzicht in hoe jouw campagnes, website en andere online kanalen presteren. Klinkt mooi toch? Daarom is het tijd voor een kennismaken met conversie.
In dit artikel gaan we in op:
Conversiepercentage – ook wel conversieratio genoemd – is het percentage van een doelgroep dat een gewenst doel (actie) uitvoert. Het is dus het percentage van bezoekers op je website (of ontvangers van een advertentie) dat converteert door het uitvoeren van een bepaalde conversie, zoals het invullen van een formulier of doen van een aankoop.
Daarmee is het conversiepercentage dus in feite het meest waardevolle aandeel van je publiek. Iemand die je website bezoekt krijgt immers pas waarde op het moment dat die persoon een aankoop doet of interesse in je product kenbaar maakt en daarmee verandert in een lead.
Een hoog conversiepercentage is daarom een belangrijke doelstelling van veel websites. Dat zorgt er namelijk voor dat veel van de bezoekers die je naar je website trekt (wat doorgaans veel advertentiebudget en tijd kost) een voor jou waardevolle actie ondernemen.
De bovenstaande omschrijving maakt al grotendeels duidelijk waarom conversiepercentage zo’n belangrijke statistiek is: het geeft aan hoe goed je in staat bent om de mensen die je bereikt om te zetten in waarde voor je bedrijf.
Juist daarom is het conversiepercentage doorgaans de centrale variabele waarop wordt gestuurd binnen conversie optimalisatie.
Dat belang zie je ook terug in de Engelse benaming voor conversie optimalisatie: CRO komt van conversion rate optimization. Het gaat dus vooral om het optimaliseren van het conversiepercentage, meer dan om het aantal conversies.
Het sturen op conversiepercentage kent belangrijke voordelen:
Het conversiepercentage berekenen is niet moeilijk. Het is immers het percentage van de bezoekers dat converteerde, oftewel een actie ondernam die door jou als conversie (waardevol doel) wordt gezien.
Je berekent het conversiepercentage dan ook door het totaal aantal bezoekers of weergaven te delen door het aantal conversies. Wil je het conversiepercentage van je website berekenen? Deel het totaal aantal bezoekers van je website door het aantal behaalde conversies. Benieuwd naar de conversieratio van een bepaalde campagne? Deel het aantal weergaven van die campagne door het aantal conversies dat hij opleverde.
Stel je website trekt in een maand duizend bezoekers en er vinden honderd conversies plaats. Dan is je conversiepercentage dus:
1000 / 100 = 10%
Het verbeteren van het conversiepercentage is dus niet verwonderlijk een doel van veel online ondernemers en marketeers. Daar gebruiken ze verschillende tactieken voor, die allemaal draaien om het beter verleiden van bezoekers en publiek om te converteren:
Meer over deze tactieken kun je lezen in ons artikel over conversie optimalisatie.
Meer weten over CRO? We hebben een hele CRO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Wat een gemiddeld conversiepercentage is, valt moeilijk te zeggen. Dat is namelijk sterk afhankelijk van verschillende factoren, waarvan de branche waarin je actief bent een hele belangrijke is. Ook doelgroep, seizoen en het specifieke deel van de markt waarop je richt spelen mee.
Als je een hoge conversie hebt, zegt dit dat je goed aansluit bij wat jouw doelgroep zoekt en belangrijk vindt. Daardoor zijn mensen die jouw boodschap zien of je website bezoeken namelijk snel geneigd om een aanvraag te doen of tot aankoop over te gaan.
Een conversie in een winkel, zowel online als offline, is wanneer een bezoeker van die winkel een aankoop doet. De bezoeker converteert dan van een bezoeker in een betalende klant door een actie uit te voeren (de aankoop) die voor de winkel belangrijk is.