Het conversiepercentage is een soort heilige cijfergraal voor online marketeers. Grote kans dus dat je het begrip weleens tegen bent gekomen. Maar wat is conversiepercentage nu precies en waarom maakt de online wereld zich er zo druk over?
Door grip te hebben op dit belangrijke cijfer, krijg je veel beter inzicht in hoe jouw campagnes, website en andere online kanalen presteren. Klinkt mooi toch? Daarom is het tijd voor een kennismaken met conversie.
Wat is conversiepercentage?
Conversiepercentage – ook wel conversieratio genoemd – is het percentage van een doelgroep dat een gewenst doel (actie) uitvoert. Het is dus het percentage van bezoekers op je website (of ontvangers van een advertentie) dat converteert door het uitvoeren van een bepaalde conversie, zoals het invullen van een formulier of doen van een aankoop.
Daarmee is het conversiepercentage dus in feite het meest waardevolle aandeel van je publiek. Iemand die je website bezoekt krijgt immers pas waarde op het moment dat die persoon een aankoop doet of interesse in je product kenbaar maakt en daarmee verandert in een lead.
Een hoog conversiepercentage is daarom een belangrijke doelstelling van veel websites. Dat zorgt er namelijk voor dat veel van de bezoekers die je naar je website trekt (wat doorgaans veel advertentiebudget en tijd kost) een voor jou waardevolle actie ondernemen.
Waarom is het zo belangrijk?
De bovenstaande omschrijving maakt al grotendeels duidelijk waarom conversiepercentage zo’n belangrijke statistiek is: het geeft aan hoe goed je in staat bent om de mensen die je bereikt om te zetten in waarde voor je bedrijf.
Juist daarom is het conversiepercentage doorgaans de centrale variabele waarop wordt gestuurd binnen conversie optimalisatie.
Dat belang zie je ook terug in de Engelse benaming voor conversie optimalisatie: CRO komt van conversion rate optimization. Het gaat dus vooral om het optimaliseren van het conversiepercentage, meer dan om het aantal conversies.
Het sturen op conversiepercentage kent belangrijke voordelen:
- Het maakt het eenvoudiger om verschillende campagnes te vergelijken. Een campagne waar veel meer budget naartoe gaat zal logischerwijs meer conversies opleveren, maar uit de conversieratio kan zomaar blijken dat hij desondanks veel slechter presteert dan een campagne met minder budget.
- Door te sturen op optimalisatie van je conversiepercentage over een bepaalde periode voeg je veel waarde toe aan je website. Met 1000 bezoekers per dag kan een stijging van een half procent in conversie a 5 extra conversies per dag en dus ruim 150 extra conversies per maand opleveren.
- Conversiepercentage is een constantere waarde om op te sturen dan een zuiver aantal conversies. Misschien heb je in bepaalde periodes veel meer bezoekers, omdat je een seizoensgebonden product verkoopt. Optimaliseren op aantal conversies kan dan een vertekend beeld geven, maar het percentage geeft een veel stabieler beeld.
Conversiepercentage berekenen
Het conversiepercentage berekenen is niet moeilijk. Het is immers het percentage van de bezoekers dat converteerde, oftewel een actie ondernam die door jou als conversie (waardevol doel) wordt gezien.
Je berekent het conversiepercentage dan ook door het totaal aantal bezoekers of weergaven te delen door het aantal conversies. Wil je het conversiepercentage van je website berekenen? Deel het totaal aantal bezoekers van je website door het aantal behaalde conversies. Benieuwd naar de conversieratio van een bepaalde campagne? Deel het aantal weergaven van die campagne door het aantal conversies dat hij opleverde.
Stel je website trekt in een maand duizend bezoekers en er vinden honderd conversies plaats. Dan is je conversiepercentage dus:
1000 / 100 = 10%
Je conversiepercentage verbeteren
Het verbeteren van het conversiepercentage is dus niet verwonderlijk een doel van veel online ondernemers en marketeers. Daar gebruiken ze verschillende tactieken voor, die allemaal draaien om het beter verleiden van bezoekers en publiek om te converteren:
- Het beter aansluiten van het aanbod op de wensen van je doelgroep
- Door gebruik te maken van psychologische principes
- Met taalgebruik aansluiten op de belevingswereld van je doelgroep
Meer over deze tactieken kun je lezen in ons artikel over conversie optimalisatie.