Na zo’n 18 jaar trouwe dienst maakt Google AdWords vanaf 24 juli 2018 plaats voor de nieuwe naam Google Ads. Maar waarom is Google AdWords aan rebranding toe, en wat verandert er dan precies?
Sinds de introductie van Google AdWords is er veel veranderd. Denk maar eens aan hoe je vroeger het internet gebruikte en hoe je nu je telefoon gebruikt.
Waar je vroeger speciaal de computer opstartte om even op te zoeken hoe een boomklever er ook alweer uitzag, vormt het internet nu een niet weg te denken deel van ons leven. We kijken video’s, lezen artikelen, kijken foto’s, scannen het nieuws, spelen spelletjes en checken Facebook en Instagram. En dat doen we liefst ook nog allemaal tegelijk.
Om goed te kunnen inspelen op ons internetgebruik, is het dus nodig dat Google AdWords het stokje doorgeeft aan Google Ads, aldus Google. Met Google Ads wordt een compleet platform geboden waarop alle advertentiemogelijkheden van Google te vinden zijn. Hierdoor moet het voor zowel grote als kleine bedrijven nog gemakkelijker worden om consumenten te bereiken door middel van advertenties. Waar op het internet zij zich ook bevinden.
Google introduceert dit nieuwe merk om zijn adverteerlandschap toegankelijker te maken. Google Ads beschrijft beter de mogelijkheden omdat er tegenwoordig niet enkel in Google meer geadverteerd kan worden. Via Google kunnen namelijk ook Youtube-advertenties, banner-campagnes of e-Commerce campagnes opgezet worden.
Het nieuwe logo van Google Ads.
Het nieuwe Google Ads is bedoeld om zowel op Google.nl als op partnerwebsites en apps van Google te adverteren. Een van de mogelijkheden is om gebruik te maken van Smart campaigns, waarbij je je advertenties heel specifiek kunt afstemmen op de resultaten die jij als bedrijf wilt zien.
Smart campaigns werkt heel simpel. Je hoeft slechts een paar eenvoudige stappen te ondernemen om een campagne op te zetten:
1. Geef allereerst aan wat voor doel je wilt behalen. Wil je bijvoorbeeld bezoek in je winkel, of wil je liever meer oproepen ontvangen?
2. Voer vervolgens in waar je je advertenties zichtbaar wilt hebben. Het gaat hier om de geografische standplaats van je bedrijf.
Bekijk ook de video over hoe je eenvoudig met Smart campaigns aan de slag kunt.
Volgens Google zijn deze Smart campaigns 3 keer beter in staat om je advertentie bij jouw publiek te laten uitkomen. Het wordt dus gemakkelijker om doelgericht te adverteren, wat tot de conversie leidt die jij wilt, of dat nu een telefoontje naar je bedrijf of een bezoek aan je winkel is.
De voordelen van Smart campaigns op een rij:
Later dit jaar introduceert Google ook Image Picker in Google Ads. Met deze service kun je foto’s toevoegen aan je advertenties. Foto’s helpen je om de uniciteit van je bedrijf te laten zien.
Naast Google Ads komen er nog twee nieuwe namen bij: Google Marketing Platform en Google Ad Manager. Deze platforms richten zich vooral op grote bedrijven. De platforms onder de naam DoubleClick en Google Analytics 360 Suite van Google gaan op in deze nieuwe merknamen.
Het nieuwe logo van het Google Marketing Platform.
Het Google Marketing Platform is bedoeld als een centraal platform om al je gegevens over je digitale media en klantervaringen inzichtelijk te maken. Ook hier ligt de nadruk weer op relevante en effectieve marketing.
Het nieuwe logo van Google Ad Manager.
Google Ad Manager is een compleet advertentieplatform dat je helpt meer te verdienen en je opbrengst te vergroten. De nieuwe naam van het platform reflecteert beter hoe het je helpt je inkomsten te vergroten en je merk te beschermen, aldus Google.
Al met al zullen we de komende tijd dus diverse veranderingen doorgevoerd zien worden in de advertentieplatforms van Google. Gelukkig hoeven we ons geen zorgen te maken: volgens Google wordt het allemaal simpel en effectief en bereik je je klanten nóg beter en gemakkelijker met de genoemde producten.
Bij DoubleSmart zijn we het er volledig mee eens dat de naam Google AdWords de lading van het platform niet meer dekt. Als Premier Partner van Google zien we dat Google veel bezig is met machine learning om betere resultaten te behalen met de campagnes. Deze naamsverandering en de filosofie daarachter liggen daarom geheel in de lijn der verwachting. De impact van de naamsverandering naar Google Ads zal voor onze klanten niet te merken zijn.
Indien relevant zullen wij onze klanten proactief adviseren over de toekomstplannen van Google en de nieuwste advertentiemogelijkheden toepassen in de campagnes. Zo waarborgen we steeds een optimaal resultaat. Wil je ook profiteren van de nieuwste features van Google? Neem eens contact op zodat je kunt sparren met één van onze Google Ads specialisten.