Op die manier krijg je meer grip op de seizoensschommelingen in jouw niche. Kun je bijvoorbeeld het hele jaar door zoekers verwachten, of zijn er bepaalde seizoenen waarin jouw zoekvolume piekt? Niet gek, voor een gratis te gebruiken tool. Maar je kunt nog veel meer waardevolle informatie uit Google Trends halen. Op deze pagina lees je hoe.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is Google Trends?
  • Waar gebruik je het voor?
  • Hoe kun je er zo veel mogelijk waarde uit halen?

Wat is Google Trends?

Google Trends is een gratis onderzoekstool van Google, die de relatieve populariteit van een zoekterm in de loop van de tijd weergeeft. Zo kun je zien of een bepaalde trend over zijn top heen is of nog toeneemt, in welke seizoenen er het meeste vraag naar is en of er regionale verschillen zijn.

Met relatieve populariteit bedoelen we dat Google Trends geen absolute aantallen voor zoekvolume geeft, zoals bijvoorbeeld Ahrefs, SEMrush, Ubersuggest en Google Keyword Planner  dat wel doen.

In plaats daarvan geeft Google Trends dus een ontwikkeling van het zoekvolume aan. Dat ziet er zo uit:

Je ziet dat het zoekvolume voor “parasol” over de afgelopen vijf jaar een vrij vast patroon volgt: logischerwijs piekt het in de zomer en is het in de herfst- en wintermaanden op zijn laagtepunt. Verder kun je zien dat er aan het einde van de zomer van 2020 een opvallend grote piek was: de trend in het zoekvolume van parasols bereikte toen een nieuwe recordhoogte.

Duiken we in de archieven, dan blijkt dat augustus 2020 bijzonder warm en zonnig was. Combineer dat met het feit dat we door corona massaal vakantie in eigen land moesten vieren en je begrijpt waar deze uitschieter naar boven vandaan kwam. Op die manier kun je Google Trends dus gebruiken om het zoekgedrag in jouw niche beter te begrijpen.

6 tips voor het gebruiken van Google Trends

Het moge dus duidelijk zijn dat Google Trends veel waardevolle informatie en inzichten bevat. Maar hoe haal je daar nu zoveel mogelijk waarde uit? Hier zijn een aantal praktische tips om Google Trends te gebruiken.

1. De trend in je niche begrijpen

Allereerst is het natuurlijk een manier om grip te krijgen op de trend in het zoekvolume in de loop der tijd. Dat kan je helpen om grip te krijgen op het plannen en prioriteren van bepaalde marketing inspanningen.

Het voorbeeld hierboven laat bijvoorbeeld duidelijk zien dat je als parasol verkoper wilt zorgen dat je voor de zomer je vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website op orde hebt. Na augustus moet je immers weer bijna een jaar wachten op je volgende “kans” om veel parasols te verkopen.

Dit kan je ook helpen wanneer je nog op zoek bent naar een niche om je bedrijf in te starten. Je kunt dan bijvoorbeeld onderzoeken of er genoeg consistentie is in de vraag naar jouw product. Zo is er blijkbaar altijd vraag naar ruitenwissers, met één grote uitschieter in de winter van 2021 maar verder een vrij constante behoefte.

Of je gaat op zoek naar een product om je bestaande aanbod aan te vullen, zodat die elkaar kunnen versterken. Onze parasol verkoper kan er bijvoorbeeld voor kiezen om in de stillere maanden toch inkomen te verdienen door ook ski jassen te verkopen. Die pieken namelijk precies wanneer de zoektocht naar parasols stopt.

Kortom: Google Trends kun je gebruiken om het zoekgedrag in je niche te begrijpen en jezelf beter te wapenen tegen schommelingen.

2. Gerelateerde onderwerpen en producten vinden

Over het uitbreiden van je business gesproken: net als op de zoekresultatenpagina van Google, vind je ook onderaan het Google Trends rapport een overzicht van gerelateerde onderwerpen.

Dit kun je gebruiken om interessante producten op het spoor te komen die je aan je aanbod kunt toevoegen. In dit geval zie je veel toename in specifieke merken of aanbieders, maar de grote stijging in populariteit van zweefparasols met voet biedt kansen voor onze fictieve parapluverkoper.

3. Zet gerichte campagnes op

Je wilt natuurlijk top of mind zijn op het moment dat je doelgroep op zoek is naar jouw producten. Nu is het bij parasols nogal voor de hand liggend dat het in de zomer meer nut heeft om deze actief te promoten dan in de winter.

Maar misschien is er in jouw niche een trend in zoekvolume die minder voor de hand liggend is.

Zo valt hier op dat opvallend veel mensen in de zomer, terwijl die trend aan het einde van het jaar juist laag ligt. In de zomer geven ze daar mogelijk (een deel van) hun vakantiegeld aan uit, in december ligt het voor de hand dat die nieuwe matras juist niet bovenaan de lijst met uitgaven gaat.

Op basis hiervan zou je kunnen besluiten om in het voorjaar mensen extra bewust te maken van het positieve effect van de nieuwe matrassen die ze bij jou kunnen bestellen, terwijl je in december juist bewust niet deelneemt aan het campagne geweld dat dan losbarst.

4. Update je belangrijkste content wanneer het ertoe doet

Vergelijkbaar met het opzetten van campagnes, kun je ook je SEO teksten (her-)schrijven  op de momenten dat er vraag naar die content komt.

Juist wanneer er volgens Google Trends weer een piek aankomt in het zoekvolume naar matrassen, is dan het uitgelezen moment om ook je pillar content  rondom dat onderwerp weer eens te verversen. Op die manier blijft je content relevant voor de zoeker en behoud je de zo zwaar bevochten goede posities in de zoekresultaten.

Google trends zoekvolumes

5. Krijg inzicht in interessante regio’s

Ook een interessant onderdeel van Google Trends, is dat je inzicht kunt krijgen in regionale verschillen in de populariteit rondom een bepaalde zoekterm. Dat kan je helpen bij het plannen van je betaalde campagnes. Voor je SEO kan het je zelfs op het spoor brengen van bepaalde regio’s waar het wellicht interessant is om een specifiek stuk content op een specifieke stad of regio te richten.

Stel dat onze parasol verkoper inderdaad besluit om uit te breiden door zweefparasols met voet aan te gaan bieden. Hij wil niet direct een al te dure campagne opzetten en besluit daarom om zich eerst te richten op het bereiken van de doelgroep in Noord-Brabant, waar veel meer naar dit product wordt gezocht dan in andere provincies.

6. Monitor jouw naamsbekendheid en die van je concurrentie

Een laatste – maar erg interessante – feature van Google Trends die we met je willen delen, is het volgen van hoe “trending” je eigen merknaam is.

Hoe vaak er naar je eigen bedrijfsnaam wordt gezocht, kun je natuurlijk al uit Google Search Console  achterhalen. Google Trends geeft daar minder informatie over, maar het wordt dan ook pas interessant door de knop rechtsboven: “vergelijken”.

Dat geeft namelijk de mogelijkheid om de merknaam van je belangrijkste concurrenten toe te voegen.

Zo zie je bijvoorbeeld Hornbach recent de Karwei heeft ingehaald in relatief zoekvolume en langzaam dichter bij de Praxis kruipt. De Gamma blijft voorlopig nog heer en meester in de niche van de bouwmarkten.

Hier moet nog wel bij worden opgemerkt dat bedrijfsnamen waar nog weinig op gezocht wordt niet terug te vinden zijn in Google Trends.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Vragen over Google Trends?

Google Trends in drie veelgestelde vragen

Wat is Google Trends?

Google Trends is een gratis tool van Google die inzicht geeft in de populariteit van een bepaalde zoekterm. Daarbij wordt zowel de ontwikkeling van die populariteit in de loop van de tijd weergegeven, als ook de regionale verschillen daarin.

Google Trends kun je gebruiken om meer inzicht te krijgen in hoe het zoekvolume in jouw niche zich ontwikkelt. Zijn er bepaalde seizoenen of speciale dagen waarop het volume piekt? Kun je herleiden waar bepaalde uitschieters mee verklaard kunnen worden?

In 2021 waren de zoekwoorden “Euro 2021” (het uitgestelde Europees Kampioenschap voetbal van 2020) en “Peter R. de Vries” trending. Over het algemeen is “YouTube” het meest gezochte woord op Google.

Google Trends Google Trends