Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Google Trends is een dienst van Google die de meest populaire zoekopdrachten in de zoekmachine laat zien, verdeeld in verschillende regio’s en talen. Zo kun je direct zien welke zoekopdrachten populair zijn in een bepaalde regio, bijvoorbeeld de meest gezochte personen in Nederland. Door de resultaten van deze gratis service te analyseren kan je content creëren die inspeelt op deze trends. Wat is Google Trends en hoe waardevol zijn deze resultaten voor internet marketing?

Definitie Google Trends

Met Google Trends wordt het volume van zoekopdrachten gerangschikt om zo de populariteit van een zoekwoord of zin te bepalen. Omdat deze ranglijsten verdeeld zijn in regio’s en talen kun je snel een beeld krijgen van welke onderwerpen populair zijn bij een segment van de samenleving. In praktijk scoren bekende mensen, personen die in het nieuws zijn en sportclubs vaak erg hoog. Bij evenementen zie je ook vaak een piek, denk aan de introductie van een nieuwe iPhone.

Volume zegt niet alles

De populariteit van een zoekterm in Google Trends betekent niet automatisch dat het onderwerp ook populair is. Zo werd er door onderzoekers getest of de Google Trends resultaten gebruikt konden worden bij het bepalen van de verkiezingsuitslag. Het bleek dat slechts in een derde van de gevallen de trend overeenkwam met de winnaar. Volume is slechts één meetpunt, zonder de intentie te bepalen heb je te weinig informatie om deze trends betrouwbaar in te zetten voor commerciële doeleinden, of als voorspelling van komende kwesties.

Waarde van Google Trends

Er is een correlatie aangetoond tussen bedrijfsnamen die “trending” zijn en een stijging van het marktaandeel van deze bedrijven. Hoewel Google de resultaten beperkt op basis van IP adres en unieke apparaten kan dit omzeild worden door hackers. Met Hot Trends kun je pieken in zoekresultaten bekijken in een grafiek en zo de populariteit van specifieke zoekopdrachten bepalen. Voor online marketing kan Google Trends een indicatie geven van de populariteit van een zoekopdracht, maar context is wel van belang om hier echt waarde aan te hechten.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z