Google Ads is de nieuwe term voor Google Adwords, de populaire online advertentie dienst die momenteel de meeste inkomsten genereert voor de Google organisatie. Adverteerders kunnen op basis van diverse criteria bepalen waar hun advertenties worden weergegeven. De betaling verloopt via een Pay-Per-Click model (PPC). Wat is Google Ads en waarom is zoekmachine adverteren zo belangrijk?
Definitie Google Ads
Google is zonder twijfel de koning onder de zoekmachines, in veel browsers is deze zoekmachine als standaard ingesteld. Naast relevante zoekresultaten op basis van de zoektermen, zijn er ook mogelijkheden om advertenties weer te geven. Deze advertenties worden vanuit Google Ads gepubliceerd. Ook op andere websites worden veel advertenties geplaatst die voortkomen vanuit Ads. Voor Google is Ads de grootste bron van inkomsten.
Mogelijkheden met Google Ads
- Om snel advertenties te plaatsen zonder veel in te stellen kan Ads Express worden gebruikt. Hierin worden advertentiecampagnes automatisch bepaald door een algoritme.
- Adverteerders kunnen kiezen om op specifieke domeinen te adverteren. Dit gaat op basis van biedingen waarbij wordt afgerekend bij een aantal kliks of weergaven.
- Op basis van IP adres uitsluiten kan een reeks IP adressen worden uitgesloten van deelname in de publicatie van advertenties.
- Google Partners is een certificatie programma waarin je als organisatie een Ads certificatie kunt bemachtigen.
- met de gratis Keyword Planner kan een advertentie campagne tot in detail gepland worden.
- Remarketing is een manier om gebruikers die een pagina hebben bezocht via andere kanalen te bereiken, en de eerder bekeken producten nogmaals onder de aandacht te brengen.
- Met Extensies wordt er meer informatie over een adverteerder weergegeven, wanneer dit een meerwaarde kan bieden voor de campagne.
- Met Click-to-Call kan direct vanuit een advertentie in Google een telefoongesprek worden geactiveerd. Deze klik telt mee in de kosten per klik, het is niet nodig om eerst de website van de aanbieder te bezoeken.
- Google verzamelt veel gegevens van gebruikers, met Google Ads Customer Match wordt de potentiële klant gekoppeld aan de adverteerder met als doel een hogere conversie.
Kortom, met Google Ads kun je als adverteerder enorm veel instellen en optimaliseren bij het inrichten van een campagne.