SEO is de afkorting van ‘search engine optimization’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Wat we daaronder verstaan? Alle processen en verbeteringen die als doel hebben een website hoger in Google te laten verschijnen. Maar dat is erg kort door de bocht, hoor. Daarom gaan we je uitleggen wat SEO precies is en waarom het volgens ons verstandig is om er vandaag nog mee te beginnen.

In dit artikel gaan we in op:

  • De betekenis van SEO;
  • Hoe SEO werkt;
  • De basis van SEO-werkzaamheden;
  • En waarom ook jij er goed aan doet te investeren in SEO.

De betekenis van ‘SEO’

Wat betekent SEO? ‘SEO’ staat voor ‘search engine optimization’. ‘Zoekmachineoptimalisatie’ dus. Deze term omvat alle werkzaamheden die je uitvoert om hoger organisch te gaan ranken in zoekmachines.

Wacht eens even, wat is organisch ranken dan? Als je ‘organisch rankt’, dan staat jouw website als zoekresultaat in de zoekmachine zonder dat je ervoor hebt hoeven betalen. Voor een advertentie in de zoekmachine moet je wel betalen. In ons artikel over SERPs leggen we uit wat er zoal allemaal in Google verschijnt als je iets opzoekt.

Als je je organische posities op orde hebt, kun je dus eigenlijk ‘gratis’ bezoekers op je website krijgen. Want hoe hoger een website staat in Google, hoe groter de kans dat een gebruiker erop klikt. Maar zo zwart-wit is het natuurlijk niet: SEO (laten) uitvoeren kost ook tijd en geld, dus de afweging tussen organische posities en betaalde advertenties is afhankelijk van jouw specifieke situatie en de markt waarin je je bevindt. Wil jij ook met SEO gaan beginnen? Lees onze SEO tips.

Hoe werkt SEO?

Poeh, die vraag is niet zo één-twee-drie te beantwoorden! Er zijn een heleboel factoren die meespelen bij het optimaliseren van websites voor zoekmachines. En niet op al die factoren kun je direct invloed uitoefenen, en niet al die factoren hebben directe impact op je posities. Maar gelukkig zijn er ook veel factoren waar je wél aan kunt sleutelen. Daar vertellen we je zo meer over.

In ons artikel over hoe zoekmachines werken, leggen we uit wat er allemaal gaande is onder de motorkap van Google en Bing. Het belangrijkste voor nu is dat Google werkt met een algoritme. Dat algoritme beslist welke websites in welke volgorde verschijnen in Google. Met SEO proberen we de ‘gedachtegang’ van het algoritme te doorgronden en optimaal te benutten. Maar dat is nog niet zo makkelijk! Gelukkig zijn er een paar best practices die ook jij gewoon kunt toepassen.

De onmisbare basis

Ho, stop: voordat je überhaupt aan het optimaliseren kan slaan, heb je een goed fundament nodig. Hoger willen ranken terwijl je niet eens rankt: dat kan niet.

Dat je website moet bestaan, hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. Verder moet er íets aan content op staan, al is het maar de homepage, en de website moet ‘crawl-friendly’ zijn. Dat betekent dat je je website zo inricht, dat Google er makkelijk doorheen kan navigeren. Een transparante sitestructuur helpt daar bijvoorbeeld bij. Als je deze basis hebt gelegd, gaat je website als het goed is ranken. En pas als je rankt, kun je gaan optimaliseren om hoger te ranken. Laat de SEO maar beginnen!

Kom er achter hoe je website scoort op het gebied van SEO met onze gratis SEO analyse.

Zoekwoordenonderzoek als eerste en voortdurende stap

Als je niet in het wilde weg SEO wilt toepassen maar liever een strategie met heldere focus opzet, kun je niet om zoekwoordenonderzoek (‘keyword research’) heen. Je optimaliseert je pagina’s namelijk voor door jouzelf bepaalde zoekwoorden. Op welke zoekopdrachten wil jij posities claimen? En wat voor pagina met wat voor content speelt dan het beste in op de behoefte van de gebruiker? Dat breng je in kaart met zoekwoordenonderzoek. Lees hier alles over in dit blog met onze ultieme handleiding voor zoekwoordenonderzoek.

De drie pijlers van SEO

Google en andere zoekmachines houden – in principe – angstvallig geheim welke factoren ze precies meenemen bij het ranken van websites. Gelukkig kunnen we op basis van onderzoeken, testjes en officiële uitingen wel een goede schets maken van wat voor Google belangrijk is in een website.

Grofweg vallen die factoren in te delen in drie categorieën:

  1. Techniek of technische SEO
  2. Content
  3. Autoriteit

1. Techniek

Onder ‘technische SEO’ verstaan we alles wat je achter de schermen aan je website aanpast als zoekmachineoptimalisatie. Dat is bijvoorbeeld een heldere sitestructuur waar gebruikers en Google eenvoudig doorheen kunnen klikken, maar ook een hoge laadsnelheid, zo min mogelijk error-pagina’s en geen onnodige, zware code. Technische SEO speelt zowel in op de gebruiksvriendelijkheid voor een menselijke bezoekers als op de begrijpelijkheid voor Google.

2. Content

Wat is content? Alles wat op de een of andere manier informatie verstrekt aan een ontvanger. Voor SEO is tekst de meest beproefde contentvorm, omdat zoekmachines dat het best kunnen lezen en begrijpen. ‘Tekst’ bestaat niet alleen uit blogs of longreads, maar ook het tekstje dat in de zoekmachine getoond wordt (de page title en meta description) en elke button waar ‘Ga naar je winkelmandje’ of ‘Lees meer’ op staat. Verder vallen ook afbeeldingen, video’s en audio onder content. En wat content is, kan geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine.

3. Autoriteit

Autoriteit wordt bepaald door hyperlinks die van andere websites naar de jouwe verwijzen. Zulke linkjes heten backlinks. Google ziet backlinks als een soort stem voor jouw website, alsof de andere website zegt: ik sta in voor de waarde van de pagina waar ik nu naar doorverwijs. Een sterk linkprofiel opbouwen is de kern van autoriteitsoptimalisatie. Probeer relevante linkjes van hoge kwaliteit te verwerven en irrelevante linkjes van lage kwaliteit weg te werken. Backlinks verwerven noemen we linkbuilding.

Ranking factors

De specifiekere invulling van bovenstaande drie pijlers zijn de ‘ranking factors’. We gaven al een paar voorbeelden: de laadsnelheid van je website, de meta description die in de zoekmachine getoond wordt, en relevante backlinks naar je website. Maar er zijn er nog veel meer, en niet alle zijn helder in kaart gebracht. Lees er alles over in ons artikel over ranking factors.

On-page en off-page SEO

Een ander onderscheid dat wordt gemaakt voor SEO-activiteiten is on-page versus off-page SEO. Wat dat is? Eigenlijk is het verschil heel simpel: ‘on-page SEO’ zijn alle aanpassingen die je zelf kunt maken aan je website en die je dus direct kunt beïnvloeden. Dit zijn bijvoorbeeld verbeteringen aan je teksten of aan de HTML-code. ‘Off-page SEO’ zijn optimalisaties die zich niet op jouw websitedomein bevinden. Die kun je daarom minder of niet beïnvloeden. Denk hierbij aan backlinks, maar ook aan reviews en brand mentions. Voor uitgebalanceerde SEO-inspanningen is het verstandig om zowel on-page als off-page aan de slag te gaan.

Wat is ‘white-hat’ en ‘black-hat’ SEO?

In het kort is ‘white-hat SEO’ de SEO zoals Google graag wil dat je hem uitvoert: gericht op de gebruiker en daarom van hoge waarde. Onder ‘black-hat SEO’ vallen schimmige praktijken waar Google niet achter staat, omdat ze niet gericht zijn op de beste user experience maar alleen op het manipuleren van het algoritme. Dat geeft aanvankelijk snelle resultaten, maar wordt ook afgestraft door de zoekmachines. Ze updaten bovendien niet voor niets regelmatig hun algoritmes. Zo blijven die de black-hatters altijd een stapje voor.

Waarom je volgens ons moet investeren in SEO

Omdat het duurzaam resultaat oplevert in de vorm van een stabiel rendement. Waar de inkomstenkraan uit advertenties direct opdroogt als je er geen geld meer in pompt, zijn organische posities een stuk stabieler en vergen na verloop van tijd alleen nog onderhoud om je concurrent de baas te blijven. Met SEO bouw je dus aan iets blijvends met betrouwbare, meetbare resultaten. En wie wil dat nou niet?

In het kort

Zo, dat was niet te weinig informatie! Ben je alweer kwijt wat er aan het begin van het artikel besproken wordt? Ben je slecht met afkortingen en weet je nu al niet meer waar SEO voor staat? Dan heb je vast iets aan deze snelle recap:

  • SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie.
  • Onder SEO vallen alle werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hogere posities pakt in zoekmachines, zoals Google.
  • Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO.
  • SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit. Alle drie deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken.
  • En als je het ons vraagt, loont het altijd om aan zoekmachineoptimalisatie te doen. Of je nou zelf alleen de basics uitvoert of een complete strategie uitbesteedt: je krijgt er sowieso geen spijt van, dat beloven we.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Wat is SEO? Wat is SEO?