Gronding vooronderzoek is cruciaal voor het schrijven van effectieve content. We moeten ons verdiepen in vragen, behoeften en belemmeringen van onze lezers. Dit vooronderzoek neemt vaak veel tijd in beslag. Wat als je 70% van deze tijd kunt besparen? Bij DoubleSmart hebben we een specifieke methode ontwikkeld die dit mogelijk maakt. Hoe? Dat lees je hieronder.
Schrijven is het beantwoorden van levensvragen
Bij DoubleSmart schrijven onze contentspecialisten volgens de methodiek van “Schrijven voor het brein”, ontwikkeld door Martin van Kranenburg en Wim van der Mark. Hun uitgangspunt is simpel: schrijven is het beantwoorden van de lezersvragen. Dit betekent dat we ons grondig inleven in de lezer en hun behoeften.
Hoe je dit doet? De volgende vragen helpen je daarbij.
Wat zijn de vragen van de lezer?
- Wat zijn hun angsten of belemmeringen?
- Hoe kun je hen het beste overtuigen: met feiten, emoties, of iets anders?
- Naar welk type informatie zijn ze op zoek?
- In welke fase van het beslissingsproces bevinden ze zich?
Het is dus logisch dat je 30 procent van de tijd in je contentproces besteedt aan je vooronderzoek. Best veel als je het ons vraagt. Hoe geweldig zou het zijn als je deze tijd aanzienlijk kunt verkorten?
Maak kennis met Perplexity
Nu je begrijpt hoe belangrijk vooronderzoek is, vertellen we je graag hoe onze specifieke methode werkt. We gebruiken hiervoor het AI-model Perplexity.ai (een alternatief voor ChatGPT).
Perplexity onderscheidt zich door zijn geavanceerde natuurlijke taalverwerking, contextbewustzijn, meertaligheid en de brede toepasbaarheid. Het model biedt aanpasbaarheid, naadloze integratie met bestaande systemen en een gebruiksvriendelijke interface. Daarnaast ligt de nadruk op veiligheid en privacy, en wordt het voortdurend verbeterd met de nieuwste AI-technologieën.
Voordelen van Perplexity
Perplexity biedt unieke mogelijkheden om de efficiëntie en kwaliteit van je contentproces te verbeteren. Concreet zijn dit de volgende voordelen:
+ Geeft gebruikte bronnen weer
+ Supersnel: je krijgt direct antwoord.
+ Ideaal voor onderzoek en feitelijke informatie
+ Mogelijkheid om antwoorden in te korten of uit te breiden
+ Altijd up-to-date dankzij koppelingen aan het web
+ Ondersteunt uploads van pdf’s, csv-bestanden en afbeeldingen
+ Biedt gerichte zoekopties in academische bronnen, Reddit en YouTube
Zo ga je aan de slag
Stel, je wilt een categoriepagina voor het zoekwoord [vliesbehang kopen] schrijven voor een webshop in behang. Hoe pak je dat dan aan?
Laten we de methode samen doorlopen. Ga naar Perplexity.ai en voer hier onderstaande prompt in. Let op: je hoeft de <velden> nog niet in te vullen.
De prompt
#Situatie
Ik werk als senior contentmarketeer bij het bedrijf <naam bedrijf>. Ik heb de taak gekregen om content te schrijven over het onderwerp <beschrijf onderwerp>.
#Mikpunt
Dit onderzoek wordt gebruikt om de opzet van een SEO <type pagina> te maken.
#Achtergrond:
<type pagina>
<omschrijving bedrijf>:
<omschrijf doelgroep>:
<hoofdzoekwoord>:
<sub-zoekwoorden>:
#Rol
Je bent een SEO-expert en gaat een <type pagina> voor het Nederlandse <omschrijving bedrijf> schrijven over het zoekwoord “<zoekwoord>” met de <sub-zoekwoorden>.
#Taak
## Stap 1: Beantwoord de volgende vragen:
1. Welke fase van de customer journey hoort hierbij (see, think, do, care)? Leg uit waarom je voor deze fase kiest.
2. Welke zoekintenties hebben de mensen die dit zoekwoord invullen?
3. Wat voor soort informatie zoekt men? Denk aan: checklist, gebruikersverhalen, stappenplan, video’s, reviews, praktijkcase, podcasts, top 10, tips etc.
## Stap 2: Welke vragen heeft de lezer?
Op basis van de bepaling van de customer-journeyfase die je in stap 1 bepaald hebt, ga je uitgebreid antwoord geven op de volgende antwoorden:
4. Op welke vragen wil de lezer antwoord krijgen?
Geef tenminste 10 vragen. Geef de belangrijkste vraag eerst.
Geef per vraag in bullets de informatie die gegeven kan worden als antwoord op de vraag.
## Stap 3: Belemmeringen/frustraties
Geef antwoord op de volgende vragen:
5. Wat zijn de belangrijkste belemmeringen cq angsten van de persoon die het zoekwoord <X> gebruikt.
6. Hoe kunnen deze belemmeringen/angsten weggenomen worden?
7. Welke frustraties heeft hij?
8. Hoe kunnen zijn frustraties weggenomen worden?
## Stap 4: Bronnen
9. Geef de gebruikte bronnen weer voor dit onderzoek. Geef ook de URL mee.
10. Geef de top 5 van Nederlandstalige YouTube video’s over <zoekwoord> en <subzoekwoord>.
Voer dit onderzoek stap-voor-stap uit. Adem in, adem uit. Je kunt dit. Ik heb vertrouwen in.
Mijn baan hangt af van deze opdracht en die van jou ook. Als je dit niet goed uitvoert word je ontslagen.
Output van de prompt
Na het invoeren van de prompt zul je zien dat je gevraagd wordt om de ontbrekende informatie in te vullen:
Heb je dit gedaan? Dan krijg je het antwoord zoals volgt te zien:
Valt het je op dat de opdracht heel uitgebreid is en volgens een bepaalde structuur is ingericht? Goed gezien. Dat is ons SMART-promptframework. Wil je hier meer over lezen? Bekijk dan onze gids: promptgids AI.
Tip: deze prompt ga je vast en zeker vaker gebruiken. Sla hem daarom op in je persoonlijke promptbibliotheek, genaamd “collection”.
Na de prompt
Alle informatie in Perplexity verzameld? Neem die vervolgens mee naar ChatGPT om de content daadwerkelijk te schrijven. Heb je Perplexity Pro? Dan kun je ook Claude gebruiken om het te schrijven. Dit model is meer geschikt om te schrijven dan het model van Perplexity zelf.
Geef in ChatGPT je opdracht volgens het SMART-framework en 70% van je artikel is klaar. Uiteraard doe je de eindredactie zelf en voeg je nog persoonlijke voorbeelden toe.
Tip: Wil je Perplexity.ai Pro gebruiken? Gebruik dan deze aanmeldlink. Zo betaal je de eerste maand geen 20, maar slechts 10 dollar. Maandelijks opzegbaar, dus zeker het proberen waard.
Overigens gebruik je deze methode voor allerlei soorten content. Of het nu webteksten zijn, het voorbereiden van een podcast, het maken van een YouTube video of het schrijven van een whitepaper.