/ leestijd 11 min.

Social media posts: best practices, praktische tips en inspiratie

Remco en Bart in overleg
  • Social media

Goede social media posts maken het verschil tussen een geflopte social media strategie, of een voortdurend groeiende schare volgers en fans. Social media posts zijn dé manier om de aandacht van je doelgroep op te eisen en hen aan je te binden: zijn je posts goed genoeg, dan creëer je een reden voor mensen om je te volgen en je website te bezoeken.

Helaas is het moeilijk om goede social media posts te maken. Want waar moet je allemaal aan denken om het maximale eruit te halen? En wat als je inspiratie opraakt, maar het toch echt tijd wordt om weer van je te laten horen zodat je die zorgvuldig opgebouwde schare fans niet kwijtraakt?

Wat zijn social media posts?

Social media posts zijn korte typen berichten of content die worden gepubliceerd (gedeeld) op één van de verschillende social media kanalen, zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of TikTo. Het betreft hier geen advertenties, maar posts via het eigen kanaal, gedeeld met de volgers.

Deze definitie van wat social media posts zijn klinkt als een inkopper. Toch is het belangrijk om er even bij stil te staan wat zo’n post nu precies omvat, voordat we in de praktische tips duiken. Er vallen namelijk een aantal dingen op die in het vervolg belangrijk zijn:

  • Social media posts zijn korte berichten waarin een boodschap of informatie moet worden overgebracht. Je moet dus snel de aandacht grijpen en je punt maken.
  • Posts kunnen zowel geschreven tekst als foto’s als video’s omvatten, afhankelijk van het gekozen kanaal.
  • Onder social media posts verstaan we – in ieder geval in dit artikel – doorgaans geen advertenties, als kun je er op veel kanalen wel voor kiezen om een post extra te promoten onder een nieuwe doelgroep. Naar de betaalde variant verwijzen we meestal als social media marketing. Dat betekent dat posts aantrekkelijk moeten zijn om een doelgroep aan te spreken, maar ook dat de tijd van posten een rol speelt.

Maar hoe je ze ook precies definieert, social media posts zijn het kloppend hart van je aanwezigheid op social media. Als je geen goede content creëert – en dus geen goede posts met je doelgroep en volgers te delen hebt – dan zul je ook nooit succesvol worden op social media.

Op zoek naar de perfecte social media post. Praktische tips voor effectieve posts

Het belang van optimale social media posts kan dus moeilijk overschat worden. Merken die waardevolle, leuke, grappige of ontroerende content met hun volgers weten te delen, zijn zonder uitzonder de merken die succesvol zijn op social media.

Goede content maken vraagt om tijd. Als je dan toch die investering doet, zorg er dan voor dat je zo min mogelijk aan het toeval overlaat. Daarom zijn hier een aantal praktische tips, best practices en andere dingen om gewoon vooral bij stil te staan wanneer je social media posts maakt en deelt.

Zo zijn social media posts opgebouwd (en zo gebruik je de verschillende onderdelen)

Allereerst is er de opbouw van social media posts. Zoals gezegd hebben posts meestal één ding gemeen: ze zijn kort en bondig en hebben dus een beperkte ruimte om je boodschap over te brengen.

Dat is niet voor niks, want de aandachtsspanne van de gemiddelde social media gebruiker is niet erg lang. Dus al zelfs al geven sommige platformen (Facebook en LinkedIn bijvoorbeeld) je weliswaar de mogelijkheid om lange verhalen in je posts te schrijven, snel de aandacht grijpen is hoe dan ook essentieel.

Daarom is het belangrijk dat je de verschillende onderdelen van een post optimaal benut. We lopen ze hieronder stuk voor stuk langs.

Natuurlijk bestaat er niet zoiets als dé perfecte social media post. Gebruik onderstaande punten dus vooral om na te denken over hoe jouw eigen posts zijn vormgegeven en of je wellicht kansen laat liggen voor extra zichtbaarheid.

1. Titel

De titel is wat mensen het eerste zien en wat ze gebruiken om in te schatten of jouw post de moeite waard is om te lezen. Kortom: bij een social media post is de titel echt aanhaken of afhaken.

Probeer daarom emotie in je titel te leggen, om direct de aandacht van je doelgroep te grijpen. Speel in op wat voor hen belangrijk is. Speel in op de Fear of Missing Out (“7 tips voor rijkdom die ik zelf eerder had willen weten”) en maak gebruik van principes van Cialdini:

  • Sympathie: probeer aardig over te komen in je titel, zodat mensen je “iets gunnen” en eerder geneigd zijn “met je in gesprek te gaan” (oftewel, je post te lezen).
  • Sociale bewijskracht: benoem dat andere mensen zoals de doelgroep die je aan wilt spreken enthousiast waren over wat je gaat vertellen.
  • Autoriteit: lijkt op sociale bewijskracht, maar hier haal je een autoriteit aan waar mensen tegenop kijken en waarmee je ook de aandacht trekt in de titel.
  • Schaarste: haakt aan op de Fear of Missing Out (FOMO), zeg maar het “nu of nooit” principe. Bij een social media post kun je proberen in te spelen op het gevoel dat mensen met elk moment dat ze langer wachten meer “verliezen”. Beleggingsplatformen doen dit bijvoorbeeld goed, door te benadrukken dat elke dag die je langer wacht je uiteindelijk rendement kost.
  • Eenheid: mensen horen graag ergens bij. In je titel kun je daarop inspelen, met bewoording als “Sluit je aan bij…”, “Doe net als anderen zoals jij…” of “Waarom juist mannen deze vorm van yoga…”

Het moge duidelijk zijn dat het onmogelijk is om al deze tips in je titel te verwerken. Daar wordt je titel in ieder geval absoluut niet sterker van. Kies daarom per situatie welke van deze tips zich het best lenen om je titel eruit te laten springen en zorg er op die manier voor dat al je social media posts extra opvallen.

2. Speciale karakters en emoties

In sociale posts kun je met kleine visuele details de aandacht opeisen. Daarmee bedoelen we het gebruik van emoji’s en speciale karakters die “eruit springen” tussen gewone letters. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je jouw post vol moet proppen met emoji’s: houd het wel professioneel.

Zijn opzichtige emoji’s niet zo passend voor je merk? Denk dan eens aan deze eenvoudigere opvallende tekens:

  • Een vinger die in de richting van een belangrijke link wijst ☞
  • Sterren om een belangrijk woord te ⭐ omringen ⭐
  • ✔️Vinkjes voor ieder item in een opsomming

3. Gebruik een duidelijke CTA

Bedenk wat je wilt bereiken met je social media post, en zorg dat je daar met een aansprekende en heldere CTA (Call To Action) op aanstuurt. Zorg dat je lezers niet te veel hoeven na te denken en maak duidelijk wat je van ze verwacht.

Probeer dat aan het begin van een post te doen, om de aandacht te grijpen, maar vooral aan het einde van een post. Zo spoor je de mensen die het einde van je post hebben bereikt – degenen met de meeste interesse dus – actief aan om een volgende stap te zetten. Zoals het bezoeken van je website voor meer informatie, een reactie achterlaten of volgen van je account om nooit meer een update te missen.

4. Mentions

Door andere accounts in een post te vermelden (taggen) kun je jouw eigen bereik aanzienlijk vergroten. Het kan dus lonen om een partner of klant in een post te bedanken, of om een andere reden te noemen. Hier kun je uiteraard al op inspelen met het soort content dat je maakt, bijvoorbeeld door klanten of partners te interviewen of artikelen te maken waarin je de mening van meerdere experts uit je branche verzamelt.

5. Hashtags

Misschien is het gebruik van hashtags voor jou een inkoppertje, maar er zijn nog altijd opvallend veel bedrijven die dit vergeten in te zetten in hun social media posts. Terwijl hashtags een unieke kans bieden om op bepaalde onderwerpen en trends in te haken.

(Het vinden van) de beste tijd om te posten

Een van de vragen die veel (beginnende) social media marketeers zichzelf stellen, is ongetwijfeld wat de beste tijd is om te posten op social media. De meer ervaren marketeer zal je vertellen: dé ideale tijd bestaat niet.

Dat wil zeggen: het hangt allemaal van je doelgroep en je product af. Dé ideale tijd voor social media posts bestaat niet, maar jouw ideale tijd om te posten bestaan (waarschijnlijk) wél!

  • Daarvoor is het allereerst belangrijk om je doelgroep te kennen. Wie zijn de mensen die je wilt bereiken? Hoe ziet hun leven eruit en op welke momenten gebruiken ze social media? Doen ze dat om informatie te zoeken, te netwerken of om te ontspannen aan het einde van een zware werkdag?
  • Wanneer je dit in beeld hebt, begin je met social media posts plaatsen op de momenten waarop je verwacht dat je doelgroep actief is op de kanalen van je keuze.
  • Die aannames op basis van je doelgroep kennis zijn een goed begin, maar je weet het in online marketing: meten is weten! Daarom is het belangrijk om voortdurend te monitoren wat je posts doen. Breng in kaart op welke momenten je posts minder aan lijken te slaan, en vervang deze door andere dagen of tijden om mee te experimenteren.
  • Op deze manier werk je steeds meer toe naar jouw ideale post tijden.

Inspiratie voor effectieve social media posts

We hebben je nu heel wat input gegeven om over na te denken bij het maken van je social media posts. Maar, dan moet je natuurlijk wel voldoende inspiratie hebben om die posts überhaupt te kunnen maken.

Want één ding is zeker: doorlopend goede posts plaatsen is een essentieel onderdeel van iedere social media strategie.

Daarom zijn hier een aantal ideeën voor social media posts, om je social media kalender lekker mee aan te vullen. Door vaste thema’s te hebben die je op bepaalde dagen in de week post (maandag een blog met tips, dinsdag een interview met een klant, etc.) maak je het jezelf nog makkelijker om te blijven posten.

Blog posts

Blog posts delen is de klassieke input voor social media posts. Zeker wanneer je een blog hebt waarop meerdere collega’s inzichten, tips, nieuws en andere nuttige informatie delen, is het delen van die blogs een no brainer. Dat geeft niet alleen input voor je social media posts, maar vergroot bovendien het publiek voor die blogs.

Deel de bedrijfscultuur

Social media posts zijn een goede manier om te werken aan de sympathie. Eén van die principes van Cialdini, weet je nog wel? Door je bedrijf een gezicht te geven kun je aan die sympathie werken en ernaartoe werken dat je doelgroep het gevoel krijgt je bedrijf – en de mensen die er werken – beter te kennen.

Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer bedrijven foto’s delen van bedrijfsuitjes en successen van hun medewerkers vieren door hen in een social post in het zonnetje te zetten.

Nieuws uit de branche

Je hoeft niet al je social media posts zelf te bedenken. Een effectieve strategie kan ook zijn om belangrijk nieuws en ontwikkelingen uit de branche waarin je actief bent te delen. Op die manier laat je zien dat je een autoriteit bent rondom jouw onderwerp en bovenop de ontwikkelingen zit.

Ook blogs en content van andere in jouw niche die interessant zijn voor jouw volgers kun je prima “doordelen”. Het uitgangspunt is dat je jouw volgers deze interessante content niet wilt onthouden. Dit kunnen redenen zijn voor mensen om je te (blijven) volgen: jij bent immers een waardevolle bron om op de hoogte te blijven.

Reviews en klantverhalen

Niets is zo krachtig als klanten die vertellen hoeveel ze aan jouw product of dienst gehad hebben. Verzamel de verhalen van tevreden klanten en deel deze in social media posts: het is een mooie manier om het vertrouwen van je doelgroep te winnen, maar ook om hen te laten zien hoe jij hun leven kunt verbeteren.

Stel vragen aan je volgers of houd een wedstrijd

Social media posts waarin je actief stuurt op reacties zijn ook altijd effectief. Je hebt vast wel eens een wedstrijd voorbij zien komen waar je op een post moet reageren, of iemand anders taggen, om deel te nemen. Ook een vraag stellen kan veel reacties op gang brengen.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele Social-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Steven Verlaan

Social ads-specialist

Een social ads-campagne opzetten om nieuwe medewerkers te werven? Steven is je man! Deze social-fanaat snapt precies hoe je met social ads de beste sollicitanten strikt.

Veel gestelde vragen over social media posts

  • Wat zijn social media posts?

    Social media posts zijn verschillende vormen van content – tekst, foto of video – die worden gedeeld op social media. Het zijn meestal korte stukken informatie die erop gericht zijn om snel de aandacht te grijpen en te informeren of vermaken.

  • Wat maakt een social media post goed?

    Wat een social media post goed maakt hangt van veel factoren af. Allereerst van het kanaal waarop geplaatst wordt, maar bijvoorbeeld ook van de doelgroep en het soort post dat gedeeld wordt. In dit artikel vind je veel praktische tips om je op weg te helpen.

  • Wat is een goede tijd om te posten op social media?

    Een goede tijd om op social media te posten verschilt per bedrijf en doelgroep. Daarom is het essentieel om te testen met verschillende tijden om social media posts te plaatsen, want dat is de enige manier om het optimale moment voor jouw situatie te vinden.