Facebook Stories bieden bedrijven volop kansen om een connectie te maken met hun volgers en zelf een heel andere doelgroep aan te spreken. Niet voor niets kwam deze visuele contentvorm al heel snel ook naar Facebook na de overname van Instagram door Meta.
Inmiddels zijn Stories niet meer weg te denken uit het social media landschap. Van de grappige face swaps op Instagram tot een kijkje op de werkvloer bij bedrijven via LinkedIn: stories zijn een kans om jezelf van een andere kant te laten zien. Facebook Stories zijn daarin niet anders. Ontdek hoe ze van waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf.
Wat zijn Facebook Stories?
Facebook Stories zijn tijdelijke posts – afbeeldingen of video’s – die na 24 uur verdwijnen. Gebruikers kunnen Facebook Stories wel verzamelen in een highlight reel, zodat ze ook later zichtbaar blijven. Op die manier kun je verzamelingen van Stories aan je volgers presenteren.
Stories zijn te vinden boven de reguliere Facebook nieuwsfeed, zowel in de app als op desktop. Daarnaast zijn ze ook te posten en bekijken in Messenger.
Net als op Instagram worden Stories op Facebook vooral gebruik voor het delen van kortstondige berichten en gedachtenspinsels. Waar een gewone post een meer permanente plek krijgt in het overzicht van de poster, hoef je bij Stories immers minder diep na te denken over de plaats in het grotere geheel van je nieuwsfeed.
Met andere woorden: Facebook Stories leent zich voor kortstondige en door het moment gedreven communicatie. Je zou kunnen zeggen dat het een kort kijkje is in het hoofd van de plaatser: wat hem of haar op dat moment bezighoudt, in plaats van reguliere posts waar vaak een groter plan achter zit in de vorm van een contentkalender.
Redenen om Facebook Stories te gebruiken voor je business
Facebook Stories zijn ook onder zakelijke gebruikers steeds populairder. Maar waarom zou je als bedrijf Facebook Stories aan je social media repertoire toevoegen? Wij zetten de belangrijkste argumenten om Stories (ook) zakelijk te gebruiken voor je op een rij.
1. Stories geven je bedrijf een gezicht en persoonlijkheid
In een Facebook Story kun je de menselijke kant van je bedrijf laten zien of het verhaal achter een product of service vertellen. Deel een video die laat zien hoe gezellig de vrijdagmiddagborrel is. Film jezelf terwijl je vertelt over hoe jullie team op het idee voor een nieuw product kwam. Door de mensen achter je bedrijf te filmen en in Facebook Stories te delen, geef je letterlijk een gezicht aan je bedrijf. Het voordeel is dat de Stories tijdelijk online staan, waardoor het voor werknemers laagdrempeliger is om er onderdeel van uit te maken.
2. Maak een emotionele connectie met je volgers
Facebook Stories lenen zich uitstekend voor vlog-achtige filmpjes waarin je rechtstreeks tot je volgers praat. Op die manier kun je een boodschap veel persoonlijker overbrengen dan via tekst alleen, of zelfs dan via professioneel ontwikkelde video’s.
Door op deze manier de persoonlijke connectie te zoeken, is de kans groter dat je een emotionele snaar raakt bij je doelgroep, waardoor je boodschap al snel veel beter blijft hangen.
3. Facebook Stories hebben een prominente locatie
Een belangrijke reden om Facebook Stories te gebruiken is ook dat je gewoon veel potentieel bereik misloopt door het niet te doen. Stories zijn voor veel mensen nu eenmaal een ontzettende populaire manier om content te consumeren. Daarnaast staan de Stories op een bijzonder prominente plek, boven de reguliere feed met nieuwe posts.
Wanneer je Facebook Stories niet gebruikt, loopt je dus simpelweg veel potentiële views mis.
Facebook Stories best practices
Wanneer je besluit om Facebook Stories voor jouw business in te zetten, wil je er natuurlijk wel zo veel mogelijk rendement en waarde uit halen. Daarom sluiten we dit artikel op met een aantal praktische tips en tricks om je op weg te helpen.
1. Werk met een plan
Hoewel het lijkt alsof Facebook Stories draaien om spontaniteit, is het toch belangrijk om met een goede planning te werken. Neem de Stories op in je bestaande contentkalender, of start een planning als je die kalender nog niet hebt.
Het voordeel van een contentkalender is dat je automatisch goede momenten om te posten op het spoor komt en dat je nooit meer een feestdag of themadag die voor jouw bedrijf van belang is mist.
Door het maken van een planning zorg je dat Facebook Stories een prioriteit worden binnen je bedrijf. Je voorkomt dat je enthousiast begint met het maken van video’s voor je Stories, maar dat je vervolgens door de waan van de dag wordt ingehaald en het project een stille dood sterft.
2. Film verticaal
Het is heel verleidelijk om horizontaal te filmen, omdat je dan een completer beeld kunt schieten. Net zoals je op vakantie meestal horizontaal een foto maakt van die mooie kustlijn. Voor Facebook Stories is het echter aan te raden om juist verticaal te filmen. De reden hiervoor ligt bij je doelgroep: de meeste mensen gebruiken Facebook op hun telefoon en houden het toestel daarbij verticaal.
3. Gebruik templates
Je hoeft echt niet alles zelf uit te vinden wanneer je met Facebook Stories gaat werken. Niet iedereen heeft een oog voor design en vormgeving. En dat is helemaal niet erg: het is in ieder geval geen reden om geen Stories te maken.
Verschillende bedrijven – zoals Hootsuite of Adobe Spark – bieden gratis Facebook Story templates aan die je kunt gebruiken. Dankzij die templates hoef je niet eens met video’s te werken om toch gebruik te kunnen maken van de kracht van Stories.
4. Verwerk altijd een CTA in je Facebook Story
Onderaan de streep blijven Facebook Stories een onderdeel van je online marketing strategie, wat betekent dat je er een doel mee wilt bereiken. Daarom is het aan te raden om altijd een CTA in je Stories te verwerken. Wat wil je dat mensen ondernemen nadat ze je Story hebben ondernomen?
Of het nu is dat ze het product gaan bekijken waar je net iets over hebt verteld, of meedenken over de naam voor de nieuwe kantoorhond: verwerk het expliciet in je Story om mensen tot actie aan te zetten.