Ahrefs is niet voor niets uitgegroeid tot één van de populairste SEO tools. Het is een ontzettend uitgebreide tool waar je op talloze manieren waardevolle informatie uit kunt halen.
Dat is best overweldigend voor nieuwe gebruikers van Ahrefs, maar ook wie er al wat meer ervaring mee heeft kan achterblijven met het gevoel niet het maximale uit deze veelzijdige SEO tool te halen. In welk kamp jij ook valt, deze complete Ahrefs gids biedt voor elk wat wils.
Wat is Ahrefs?
Ahrefs is een alles-in-één SEO tool, die verschillende onderdelen combineert in één platform. De software biedt toepassingen voor zoekwoorden onderzoek, SEO audits van je eigen site en die van concurrenten, linkbuilding en nog veel meer.
Waar wordt Ahrefs voor gebruikt?
Doordat Ahrefs zo ontzettend uitgebreid is, wordt het voornamelijk gebruikt door marketing professionals en SEO specialisten. Zij analyseren er bijvoorbeeld het backlinkprofiel van een domein mee, of doen een zoekwoord- of concurrentieanalyse.
Een van de grote voordelen van Ahrefs is dat je zoekwoorden onderzoek zich niet hoeft te beperken tot Google, maar ook bijvoorbeeld YouTube en Amazon kan omvatten.
Daarnaast gebruiken mensen Ahrefs om inspiratie op te doen voor hun contentstrategie, dankzij de content explorer die de populairste artikelen rondom een bepaald zoekwoord laat zien.
Wat kost Ahrefs?
Jouw Ahrefs kosten hangen af van het gebruik dat je van de tool denkt te gaan maken. Ze werken met een overzichtelijk abonnementsmodel. Zo is er een passend model voor kleinschalige gebruikers (zelfstandig ondernemers of kleine bedrijven) die alleen wat basis analyses willen uitvoeren, tot complete online marketing bureaus die de hele dag door volop gebruik maken van Ahrefs.
De basiselementen van Ahrefs begrijpen en gebruiken
Goed, tijd voor de praktijk. Want het is leuk om te weten wat voor mensen Ahrefs gebruiken en waar ze dat voor doen, maar jij bent hier omdat je wilt weten hoe jij Ahrefs kunt gebruiken.
Voordat we naar de belangrijkste onderdelen van de tool gaan kijken, is het belangrijk om een paar termen te definiëren die je tegen zult komen tijdens het gebruiken van Ahrefs:
- UR (URL Rating). Dit gaat om de autoriteit die een specifieke pagina heeft, gebaseerd op het aantal en de kwaliteit van de binnenkomende links.
- DR (Domain Rating). De autoriteit van het complete domein, vergelijkbaar met MOZ’s DA.
- Anchors. Een overzicht van de verschillende ankerteksten die worden gebruikt om naar de site te verwijzen.
- Referring Domains. Het aantal verschillende domeinen waar vandaan een backlink naar de onderzochte site is geplaatst.
- Traffic Potential. Een indicatie van het aantal bezoekers dat een bepaalde zoekterm je zou kunnen opleveren wanneer je er eerste op ranket.
- Keyword Difficulty. Deze score geeft een indicatie van hoe moeilijk of makkelijk het zou zijn om op een term de eerste pagina in Google te halen.
- Also rank for. Een overzicht van de verschillende termen waar de top 10 resultaten ook op ranket, zodat je deze woorden ook in je content kunt opnemen.
Nu je wat beter weet welke termen je kunt verwachten, wordt het tijd voor een rondleiding langs het belangrijkste dat Ahrefs te bieden heeft.
1. Backlink analyse
Eén van de belangrijkste functionaliteiten van Ahrefs is waarschijnlijk het analyseren van het backlinkprofiel van je eigen domein of dat van je concurrentie. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is de URL in te voeren in de Site Explorer.
Vervolgens krijg je een dashboard met allerlei informatie en metrics te zien. In het hoofdmenu van Ahrefs kies je vervolgens voor “Backlinks”.
Waarna je een complete lijst krijgt te zien van alle inkomende backlinks. Wanneer het om erg veel links gaat, kun je deze lijst nog wat overzichtelijker maken door te filteren op uitsluitend dofollow links. Daarnaast is het aan te raden om de “one link per domain” optie te selecteren.
Op die manier kun je namelijk eenvoudiger zien welke verschillende domeinen naar de geanalyseerde site verwijzen.
Uit dit overzicht kun je veel informatie en inspiratie halen.
Je krijgt bijvoorbeeld een idee van waarom andere sites naar het geanalyseerde domein verwijzen. Zo kun je bijvoorbeeld zien of de meeste links naar de homepage gaan (branded backlinks) of naar een bepaald soort content op de blog. Dat kan jou weer inspiratie brengen voor het soort content dat je zelf kunt maken om ook maar backlinks aan te trekken.
Ook kun je analyseren welke pagina’s wel naar je concurrent, maar niet naar jou linken. Al die links kun je aflopen om te beoordelen of je die website zou kunnen benaderen om ook een link naar je eigen domein te krijgen.
Een handige Ahrefs feature om je daarbij te helpen is Link Intersect.
Vervolgens kun je meerdere domeinen invoeren.
Je krijgt dan een overzicht van de sites die naar al deze domeinen linken. En dat is heel waardevolle informatie, als je bijvoorbeeld twee of drie van je belangrijkste concurrenten hebt ingevoerd. Wanneer jij nog geen link hebt van een domein dat wel naar meerdere concurrenten verwijst, is dat namelijk een grote kans om daar ook een backlink vandaan te halen.
Lost Backlinks
Je kunt het rapport op nog twee interessante manieren filteren, namelijk “New” en “Lost”.
Lost backlinks geeft je een overzicht van websites die naar het geanalyseerde domein verwezen, maar de link kortgeleden hebben verwijderd. Soms is het mogelijk die link weer terug te krijgen, wanneer je kunt achterhalen waarom de link is verwijderd.
Check altijd wel even op de betreffende pagina of de link ook echt verdwenen is.
New Backlinks
New Backlinks geeft je dan juist weer een overzicht van backlinks die er recent bij zijn gekomen. Dit geeft je een beeld van actuele kansen voor linkbuilding. Hoe recenter een link geplaatst is in een bepaald artikel, hoe groter namelijk de kans dat de eigenaar van dat stuk content bereid is daar nog aanpassingen aan te doen die het artikel nog completer maken.
Best By Links
Een andere feature van Ahrefs die het waard is om speciaal uit te lichten, is Best By Links. Hier krijg je een overzicht van de pagina’s op een website met de meeste backlinks.
Je vindt deze optie niet in het backlink gedeelte, maar onder “Pages” in het menu.
Waarom is dit onderdeel zo waardevol?
Omdat het je laat zien welke content zorgt voor backlinks bij je concurrenten! Misschien steek je momenteel uren per week in het schrijven van how-to’s, terwijl je concurrent elke maand een interview publiceert en daar tientallen backlinks mee binnen sleept. Dat is waardevolle informatie, die jou ertoe kan aanzetten om ook interviews te gaan maken.
2. Keyword explorer
Een SEO tool is geen SEO tool zonder een onderdeel voor zoekwoorden analyse . En ook deze feature is in Ahrefs behoorlijk uitgebreid.
Nadat je een zoekterm hebt ingevoerd voor analyse, krijg je direct de overview te zien. Deze bestaat uit een aantal handige en overzichtelijke kaartjes met basisinformatie, zoals zoekvolume, moeilijkheidsgraad en het potentieel voor organisch verkeer. Daarmee kun je eigenlijk al in één oogopslag zien of een zoekterm het waard is om verder te analyseren.
Daaronder krijg je verschillende verzamelingen met keyword ideeën.
Zoals je kunt zien is dat opgedeeld in verschillende categorieën. Links is de terms match, die een overzicht laat zien van alle zoekopdrachten waar je opgegeven term in voorkomt. Onder “questions” krijg je een overzicht van exacte vragen die mensen in Google intypen, vergelijkbaar met (maar minder uitgebreid dan) AnswerThePublic . “Also rank for” tenslotte laat zien op welke zoekwoorden de pagina’s die op deze term goed scoren, ook ranken.
Al deze rapporten kun je (afhankelijk van het zoekwoord uiteraard) openen voor nog meer inspiratie.
Ook interessant: de kaart met zoekvolume bovenaan de pagina geeft je ook informatie over hoeveel mensen daadwerkelijk op de organische resultaten klikken bij een bepaalde term.
Dat is super relevante informatie, omdat Google de afgelopen jaren steeds meer informatie in de SERP zelf beschikbaar maakt. Daarnaast worden sommige keywords volledig overspoeld door betaalde resultaten (Shopping, Google Ads etc.).
Het gevolg: bij de ene zoekterm betekent een zoekvolume van 116k (veel) meer organisch verkeer dan bij de andere wanneer je de eerste positie weet te bereiken.
Zo zal je bij bij producten vaak zien dat er relatief veel op paid resultaten wordt geklikt, terwijl bij zuiver informatieve zoekopdrachten zelfs (grotendeels) helemaal niet wordt geklikt omdat het antwoord al op de resultatenpagina zelf wordt gegeven.
Zo zie je dat op “hoogte Vaalserberg” minder dan een kwart van het totaal aantal zoekers ook ergens op klikt. En dat is logisch wanneer je kijkt naar de SERP bij deze zoekterm.
Geen enkele reden om nog door te klikken als het je echt alleen om die hoogte te doen was.
Welke informatie geeft Ahrefs nog meer over zoekwoorden?
Onder deze rapporten vind je vervolgens de position history, waarin je de wijzigingen in posities van verschillende pagina’s op deze zoekterm kunt terugzien. Dat geeft je een mooi overzicht van welke pagina’s consistent een hoge positie bekleden, welke nieuwkomers er bovenaan de SERP zijn of welke pagina’s er juist uit zijn weggevallen.
Wanneer je hier ziet dat de SERP erg stabiel is, dan wordt het waarschijnlijk lastig om daar tussen te komen met jouw eigen website. Google lijkt dan immers tevreden met de pagina’s die erop ranken. Zie je echter veel wijzigingen, dan is dat een teken dat Google nog zoekende is naar de tien beste pagina’s om te vertonen en liggen er dus kansen.
Daar weer onder vind je de SERP overview. Dit is een overzicht van de pagina’s die de top tien in Google vormen rond dit zoekwoord. Je ziet direct wat de autoriteit is van de website en hoeveel backlinks de specifieke pagina’s hebben. Daarmee kun je een betere inschatting maken of het voor jouw website realistisch is om op deze term te ranken.
Andere zoekmachines
Tot slot is het nog goed om te vermelden dat Ahrefs zich niet beperkt tot Google. Wanneer je namelijk de Keywords Explorer aanklikt, zie je dat je de keuze hebt uit de tien grootste wereldwijde zoekmachines. Om precies te zijn:
- YouTube
- Amazon
- Bing
- Yahoo
- Yandex
- Baidu
- Daum
- Naver
- Seznam
Uiteraard zijn niet al deze opties even interessant, afhankelijk van op welke landen je jezelf wilt richten met je website. Toch is het zeker de moeite waard om je zoekwoorden onderzoek op deze manier uit te breiden.
De Amazon optie kun je bijvoorbeeld gebruiken om te achterhalen op welke manier mensen zoeken naar de producten die jij verkoopt in je webshop. En YouTube zoekvolume is de perfecte manier om inspiratie op te doen wanneer video onderdeel uitmaakt van jouw content strategie .
3. Organische termen, verkeer en posities
We hebben het al gehad over hoe je Ahrefs kunt gebruiken om het domein en backlinkprofiel van je concurrentie te analyseren, maar je kunt nog een stapje verder gaan op je spionage missie.
Je kunt namelijk ook heel eenvoudig een overzicht krijgen van alle organische termen waar een domein op scoort (en op welke positie). En doordat die posities zo vaak geüpdatet worden, kun je dit onderdeel zelfs gebruiken als een alternatief voor een ranking tracker.
Wanneer je een domein invoert, krijg je direct een overzicht van het totaal aantal termen waar die site op ranket en hoeveel verkeer dat naar schatting oplevert. Vervolgens kun je onder “organic keywords” een overzicht krijgen van al die termen.
Je ziet het zoekwoord, zoekvolume, positie en een inschatting van het verkeer dat deze term de website oplevert.
Op deze manier kun je jouw zoekwoorden onderzoek een flinke boost geven, doordat je termen op het spoor komt waar je zelf misschien helemaal niet aan gedacht zou hebben.
4. Andere waardevolle Ahrefs features
Ter afsluiting van deze gids bespreken we nog kort enkele andere belangrijke Ahrefs features.
Content explorer
Te vinden in het menu aan de bovenkant van je dashboard. Hier kun je een onderwerp invoeren om te ontdekken welke soorten content rondom dat onderwerp het meeste gedeeld worden of het meeste verkeer opleveren.
Dit kun je gebruiken om te bepalen wat voor content je zelf gaat publiceren rondom een onderwerp dat je op het oog hebt.
Competing domains
Wanneer je een domein door de site explorer haalt, vind je in het linkermenu de optie “competing domains”. Dit geeft je een overzicht van alle domeinen die proberen om op dezelfde termen te ranken als jij. Grote kans dat je de meeste daarvan al kent, maar als je de niche nog niet zo goed kent kan dit je een waardevol overzicht geven van domeinen om met de hierboven besproken features te bespioneren.
Content gap
Deze optie vind je vlak onder de competing domains en helpt je bij het uitvoeren van een content gap analyse. Je ontdekt namelijk op welke termen je concurrentie wel, maar jij (nog) niet, ranket.
Je kunt meerdere concurrerende domeinen opgeven, die vervolgens worden vergeleken met je eigen site.
Door meerdere concurrenten op te geven vind je termen waar die sites allemaal op ranken. Er is dan een heel reële kans dat het ook jou moet lukken daarop te scoren.