Een goede content strategie is onmisbaar om te kunnen scoren met SEO. Daarom gaan we je in dit artikel specifiek handvatten geven voor het opzetten van een solide SEO content strategie.
Zoekmachineoptimalisatie vraagt tijd en geduld. En juist daarom is een goede contentstrategie van groot belang:
Een SEO contentstrategie is dus een hulpmiddel dat je helpt om jouw doelstellingen te behalen. Maar hoe begin je aan zo’n strategie? Blijf lezen en ook jij weet straks hoe je de juiste strategie opzet voor jouw SEO-content!
Een content strategie is het plan achter de content die jij of je bedrijf produceert. Deze strategie bevat:
Een content strategie is dus breder dan SEO-doelstellingen alleen. Onderdeel van je strategie kan bijvoorbeeld ook zijn om een groep volgers op te bouwen op Facebook of Instagram.
Zoals je kunt lezen in onze uitleg over wat SEO is. is content één van de drie belangrijkste pijlers van SEO. Zoekmachines ranken immers content. Dus zonder content op je website is er logischerwijs ook niets om te ranken.
Specifieker gezegd: zoekmachines ranken goede content, die aansluit op de zoekintentie van de gebruiker.
Dat wil zeggen dat content alleen niet voldoende is. Gedachteloos blogs online slingeren is niet voldoende om mensen aan te trekken. Je hebt een plan nodig. En dat is waar de content strategie in beeld komt.
Weet je niet goed waar te beginnen met jouw contentstrategie? Geen nood, wij hebben een aantal praktische tips voor je op een rijtje gezet om je op weg te helpen.
Zoals gezegd kan een content strategie zich over verschillende kanalen verspreiden. In de tips hieronder focussen vooral op het opzetten van een strategie rondom content voor je SEO-doelstellingen.
Hoe zorg je ervoor dat de content waar jij zo hard aan werkt straks zo goed mogelijk gevonden wordt door jouw doelgroep? Met deze stappen leg je een solide basis voor alle content die je gaat schrijven.
Allereerst is het belangrijk om te bepalen welk doel jij met content wilt bereiken.
Wil je awareness creëren en vooral veel mensen naar je website trekken, dan vraagt dit om een ander soort content dan wanneer je mensen in een latere fase over de streep wilt trekken.
In het eerste geval zit je “hoog in de funnel”. Mensen zijn zich aan het oriënteren en zitten met veel vragen. Dat vraagt om informatieve content die deze vragen beantwoordt. Het gaat dan vaak om content met een meer longtail zoekwoord benadering.
Voorbeeld voor een product van fotobewerkingssoftware: “Hoe kan ik zelf mijn foto’s bewerken?”
Is jouw doel juist om mensen die al wat verder zijn in het beslisproces over de streep te trekken? Dan schrijf je meer vergelijkende content die jouw product of dienst vergelijkt met concurrenten, of bijvoorbeeld lijstjes met alternatieven voor een marktleider in jouw branche.
Bijvoorbeeld: “De 7 beste Photoshop alternatieven”
Dit vraagt dus om een goed begrip van de mensen die jouw content gaan lezen. Wat ons brengt bij de volgende stap van een succesvolle SEO content strategie.
De volgende stap van je strategie bestaat dan ook uit het begrijpen van je doelgroep. Dit zijn immers de mensen die jouw content uiteindelijk gaan lezen en bij wie je een bepaald effect teweeg wilt brengen.
Een goed beeld van wie die lezers zijn gaat je met een aantal zaken helpen:
Het leren kennen en begrijpen van de doelgroep wordt vaak overgeslagen, maar is juist een ontzettend krachtig en belangrijk onderdeel van je SEO content strategie. Uiteindelijk schrijf je al die content immers voor je doelgroep, niet voor de zoekmachine.
Voorbeeld: onze aanbieder van fotobewerkingssoftware kan er bijvoorbeeld voor kiezen zich vooral op een jongere doelgroep te richten, die op zoek is naar een goedkoop en eenvoudig alternatief voor Photoshop. Dat vraagt om een heel ander soort content dan wanneer je senioren wilt bereiken, of professionele designers die hoge eisen stellen aan de mogelijkheden.
Nu je eenmaal in beeld hebt wat je belangrijkste doelstelling en doelgroep zijn, is het tijd om te bepalen wat de belangrijkste thema’s zijn waar je content om gaat maken.
Ons fictieve bedrijf kan bijvoorbeeld kiezen voor:
Algemene fotografie tips en inspiratie voor beginners. Dit is meer gericht op de awareness doelstelling van punt 1. Hiermee richt je je namelijk tot mensen met een interesse in fotografie in het algemeen.
Tips voor (beginnen met) fotobewerking. Dit is meer gericht op de tweede fase: mensen uit de doelgroep die specifiek op zoek zijn naar een manier om hun gemaakte foto’s te kunnen bewerken.
Binnen je gekozen thema’s ga je vervolgens op zoek naar de juiste zoekwoorden waar jouw content op gevonden moet gaan worden. Dit is een essentieel onderdeel van je SEO content strategie: de juiste zoektermen kiezen maakt het verschil of je content wel of niet gevonden zal worden.
Je kunt nog zo’n geweldig artikel schrijven, als niemand zoekt naar het onderwerp ervan zal het nooit organische bezoekers trekken.
Omgekeerd werkt het ook: als je de verkeerde zoekwoorden gebruikt en Google begrijpt niet waar je artikel over gaat, zal het niet getoond worden.
Een paar tips om geschikte zoekwoorden te vinden:
Tijdens het intikken geeft Google overigens ook al suggesties. Op die manier kun je heel veel inspiratie opdoen. Stel dat we op zoek zijn naar ideeën voor onze pijler “fotografie tips”. Dan tikken we in Google:
“Fotografie tips a” en vinden we zoekwoorden als:
“Fotografie tips b” geeft:
Omdat we ons specifiek richten op beginners, kunnen we dat trucje herhalen met “fotografie tips beginners” gevolgd door verschillende letters. Zo vonden we bijvoorbeeld nog:
Zoals je ziet kun je op die manier vrij eenvoudig en gratis een grote hoeveelheid ideeën verzamelen voor jouw SEO content strategie. Allemaal rechtstreeks vanuit Google, zodat je weet dat erop gezocht wordt.
Op zoek naar meer tips? We schreven een uitgebreide handleiding voor zoekwoordonderzoek.
Grote kans dat je niet voor alle zoekwoorden compleet nieuwe content hoeft te schrijven, zeker wanneer je website al een tijdje mee gaat. Begin dus met in kaart brengen op welke zoekwoorden je al scoort. Misschien kun je op die pagina de content optimaliseren om nog wat hoger te kunnen ranken.
Maak voor jezelf een overzicht van deze pagina’s en houd bij wat de notering in de zoekmachine is. Zo weet je of je inspanningen vruchten afwerpen, maar heb je ook een handig naslagwerk om later te bepalen of die bestaande content misschien verplaatst moet worden.
Voorbeeld: Laten we even aannemen dat ons voorbeeld bedrijf ooit al een blog heeft gepubliceerd over “fotograferen met je ipad”. Daar staan wat interessante tips in, maar het was nooit onderdeel van een overkoepelende SEO content strategie.
Met de nieuwe kennis door het zoekwoordonderzoek kunnen we dat artikel dan optimaliseren en uitbreiden tot “9 praktische iPad fotografie tips voor beginners.”
Nu nog op www.voorbeeldfotobedrijf.nl/blog/ipad-tips. Maar daar houden we niet voor niets een overzicht van bij, want ook dat gaan we optimaliseren in de volgende stap.
Vervolgens maak je een plan voor de zoekwoorden waar je nog niet op gevonden wordt. Voordat je als een gek content gaat typen, is het namelijk belangrijk om na te denken over de structuur waarin je deze wilt aanbieden.
Die structuur is namelijk een belangrijke factor voor SEO vriendelijk webdesign en bepaalt dus mede het succes van je SEO content strategie. Het helpt je bezoekers om gemakkelijk te vinden wat ze zoeken en maakt het voor zoekmachines makkelijker om te begrijpen waar je content over gaat.
Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de informatieve content in een kennisbank te plaatsen, vergelijkbaar met onze SEO hub waarin je nu dit artikel aan het lezen bent. Het voordeel daarvan is dat je ontzettend veel waardevolle informatie op een logische manier kunt groeperen onder je belangrijkste pijlers.
Ons fotobedrijf kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een kennisbank te maken met foto tips voor beginners. Die kennisbank wordt dan de plek waar alle artikelen met tips gepubliceerd worden:
En de content waar je wel al op gevonden werd? Die krijgt waar nodig ook een plek in deze nieuwe indeling. Ons voorbeeldartikel over iPad fotografietips komt bijvoorbeeld veel beter tot zijn recht in de kennisbank onder de pijler “fotografie tips voor beginners”, op www.voorbeeldfotobedrijf.nl/fotografie-tips-beginners/ipad/
Niet vergeten je url te redirecten!
Content die niet binnen deze structuur valt, kan gepubliceerd worden op de blog. Ook daar werk je bij voorkeur binnen bepaalde categorieën, om artikelen rondom hetzelfde thema ook samen te groeperen.
Last but not least: bedenk ook wat je uiteindelijk wilt bereiken van de mensen die jouw content lezen. Want de kans is groot dat alleen gelezen worden niet de bedrijfsdoelstelling is die je met jouw SEO content strategie wilt bereiken.
Deze stap wordt vaak vergeten, maar dat is doodzonde. Je hebt immers al die tijd gestoken in het leren kennen van je doelgroep en het schrijven van geweldige content om hun aandacht te trekken.
Maak jouw content strategie dus compleet door te bepalen hoe je jouw lezers wilt converteren. Oftewel: hoe je ze van onbekende bezoeker van je website wilt veranderen in een bekende lead of misschien zelfs klant.
Ter afsluiting van dit artikel en afscheid van ons fictieve fotobedrijf zijn hier wat voorbeelden om je op weg te helpen:
Met de conversie wil je voorkomen dat iemand jouw content leest en dan weer verdwenen is. Op die manier zorg je ervoor dat jouw SEO content strategie het fundament legt voor een continue stroom van nieuwe leads en bezoekers. Succes!
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!