Dat past helemaal in de trend dat alles steeds meer smart en zelflerend moet worden. Van smartphones en televisies, tot slim shoppen: alles moet “slimmer” en efficiënter worden geregeld. Performance Max is Google’s volgende ontwikkeling op dit gebied en de opvolger van Smart Shopping. Jij als slimme adverteerder gaat daar natuurlijk niet zomaar blind in mee. Daarom gaan we in dit artikel voor je op een rijtje zetten wat je écht moet weten over Performance Max advertenties.
In dit artikel gaan we in op:
Performance Max advertenties zijn een speciaal type advertentiecampagne binnen Google Ads. Je bepaalt een doel en voorziet Google van alle benodigde input en middelen voor wat je adverteert. Daarmee genereert Google vervolgens automatisch advertenties die op alle beschikbare kanalen worden ingezet.
Een Performance Max campagne werkt volledig geautomatiseerd aan het behalen van jouw belangrijkste doelstellingen.
In de eigen help-omgeving spreekt Google ook wel van “campagnes voor maximale prestaties”. Een letterlijke vertaling, die toch net wat minder lekker bekt dan Performance Max. Vandaar dat we het ook in Nederland meestal “gewoon” hebben over Performance Max advertenties.
Met Performance Max kun je dus advertenties draaien op Search, Display, YouTube, Gmail en Discovery vanuit een enkele campagne.
Met Performance Max advertenties tilt Google dus responsieve advertenties en Smart Shopping (waar het ook de opvolger van is) naar het volgende level. Je geeft als het ware alle input die nodig is voor het maken van de advertenties, maar Google regelt de uiteindelijke campagnes, om op basis van de prestaties en jouw doelen te sturen op optimale prestaties.
Daarvoor heeft Google van jou als adverteerder nodig:
Dit kun je zien als de puzzelstukjes die Google Ads nodig heeft om de Performance Max advertentie campagnes voor jou in elkaar te kunnen zetten. Vervolgens gaat Google dus aan de slag om daar zoveel mogelijk waarde mee te creëren.
Maar wat doet Google dan concreet?
Via machine learning plaatst Google advertenties waar ze – in de ogen van de algoritmes van Google – het beste zullen presteren en dus zoveel mogelijk aandacht van de doelgroep zullen genereren. Het idee is dat daarmee een optimale combinatie wordt gemaakt van aanbod, voorraden en advertentietypes om de aandacht te trekken.
Google zegt daarmee ook in te spelen op veranderende behoeften bij klanten, zodat adverteerders optimaal van een omnichannel advertentiestrategie kunnen profiteren, waarbij de onzekerheid van het menselijke aspect (de marketeer die de campagnes beheert) zoveel mogelijk wordt uitgesloten. Zodat iedere adverteerder – ongeacht de ervaring met online adverteren – eenvoudig een campagne op alle beschikbare kanalen kan bieden die goed geoptimaliseerd is en goed presteert.
Performance Max campagnes zullen vervolgens advertenties vertonen op basis van wat (potentiële) klanten zoeken zonder dat je daarvoor zelf specifieke zoektermen of landingspagina’s hoeft op te geven. Performance Max koppelt dus als het ware in real time het zoekgedrag van je doelgroep aan het aanbod op jouw website.
Zoals gezegd is Performance Max door Google geïntroduceerd ter vervanging van Smart Shopping. Allereerst zijn daarmee meer kanalen toegevoegd dan Smart Shopping bood. Naast Search, Display, Gmail en YouTube zijn dat nu bijvoorbeeld ook Discover en Google Maps.
Daarnaast richt Performance Max adverteren zich – meer dan Smart Shopping – op het behalen van doelstelling en is bieden volledig geautomatiseerd. Voor meer controle en inzicht kun je conversie criteria en doelgroepsignalen toevoegen. Verder krijg je waardevolle overzichten van de prestaties op een inzicht-pagina.
Een belangrijk verschil is ook dat budgetten bij Performance Max advertenties – meer dan bij Smart Shopping – worden ingezet om over de hele linie de best mogelijke resultaten te halen voor de adverteerder. Waar er bij Smart Shopping campagnes nog wat meer sprake was van isolatie van die budgetten rondom een bepaald netwerk of doel.
Performance Max advertenties vormen dus echt de volgende stap na Smart Shopping campagnes, waarmee Google jou als adverteerder steeds meer (denk-)werk uit handen neemt. En dat heeft natuurlijk een hoop voordelen, maar ook nadelige kanten. Tijd dus om daar ook eens in te duiken.
Het belangrijkste voordeel van Performance Max is dus duidelijk: het denkwerk – en daarmee de ruimte voor fouten – wordt zoveel mogelijk uit het advertentie proces weggenomen.
De belangrijkste voordelen van Performance Max advertenties zijn dus het gemak, gebruiksvriendelijkheid en het automatiseren van handelingen. Toch kun je zeggen dat in die voordelen ook direct de nadelen van deze ontwikkeling schuilen.
De belangrijkste nadelen van Performance Max advertenties zitten hem dus juist in het feit dat ze de indruk wekken al het denkwerk uit je campagnes te elimineren. Het gevaar ligt dan op de loer om gemakzuchtig te worden bij het instellen van je campagne doelen en doelgroepen. Terwijl het juist – met het oog op jezelf onderscheiden van je concurrentie – belangrijker is dan ooit om juist die basiselementen waar je nog controle over hebt zo goed en efficiënt mogelijk in te stellen.
Voor mensen die al actief zijn in Google Ads, is Performance Max allereerst vooral een goede aanvulling op de al bestaande campagnes. Maakte je al gebruik van Smart Shopping? Dan zijn die campagnes waarschijnlijk al automatisch geüpgraded naar Performance Max, omdat Google de Smart Shopping volledig heeft vervangen.
Nieuwe Smart Shopping advertenties aanmaken kan dan ook al een tijdje niet meer, wat betekent dat Performance Max ook de aangewezen keuze is om te gebruiken wanneer je producten op verschillende kanalen in Google wilt promoten.
Ook lokale campagnes zijn sinds de upgrade geüpgrade naar Performance Max. Ook wie (een) lokale vestiging(en) wil promoten zal in de praktijk dus het beste af zijn met het gebruik van Performance Max advertenties. Dat maakt het overzichtelijker om op verschillende kanalen voor één locatie te promoten.
Meer algemeen kun je zeggen dat je Performance Max advertenties gebruikt wanneer je:
Twijfel je of het gebruiken van Performance Max advertenties jouw SEA prestaties kan helpen verbeteren? We denken graag met je mee!
Ter afsluiting van deze kennismaking met Performance Max advertenties, geven we je graag nog wat praktische tips waarmee je aan de slag kunt. Meer specifiek: hoe zit dat nou met die doelgroep signalen en wat kun je er precies mee in een campagne?
Deze doelgroep signalen zijn, zoals je hebt kunnen lezen, één van de instellingen die je kunt opgeven bij het starten van een Performance Max campagne. Dit is eigenlijk gewoon een doelgroep die je aan Google opgeeft. Daarmee zorg je ervoor dat Google advertenties alleen aan die doelgroep zal voorschotelen. Je hebt daarbij verschillende factoren om op te targeten.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Performance Max is de volgende stap in de ontwikkeling van het aanbod binnen Google Ads. Hiermee wil Google het nog eenvoudiger en laagdrempeliger maken voor ondernemers om hun aanbod via de verschillende Google kanalen te adverteren bij hun doelgroep. Allemaal met een focus op optimalisatie en het zo efficiënt mogelijk behalen van de advertentiedoelen.
Een Performance Max campagne is een speciaal soort campagne binnen Google Ads. Met dit type campagne bereik je een doelgroep via alle kanalen die Google ter beschikking heeft, van Display tot Search en van YouTube tot Discovery. Allemaal met één campagne, voor een maximaal bereik en resultaat.
Performance Max advertenties zijn voor veel adverteerders ideaal, maar zeker niet voor iedereen. Zoals bij zo’n beetje alles geldt: wat perfect is voor de een, is nadelig voor de ander. Voor de een is het een voordeel om weinig zelf te hoeven doen, voor de ander juist een nadeel. In dit artikel heb je de belangrijkste voor- en nadelen kunnen lezen.