Inhoudsopgave
- Wat is Google Shopping?
- Voordelen van Google Shopping
- Beginnen met Google Shopping advertenties
- Meer weten over SEA?
Deel dit artikel
Google Shopping: de basis. Wat is het, wat levert het op en hoe doe je het?
Google Shopping is één van de manieren waarop je in de zoekresultaten van Google kunt adverteren. Via Shopping toon je al jouw producten rechtstreeks aan een relevante doelgroep, die actief zoekt naar wat jij te bieden hebt.
Klinkt mooi toch? Dat is dan ook de reden dat steeds meer adverteerders hun weg naar Google Shopping weten te vinden. Ben je benieuwd wat het precies voor jouw onderneming kan betekenen? Of wil je gewoon weten hoe je zo snel mogelijk met Google Shopping adverteren kunt beginnen? Dan is deze kennismaking met Google Shopping voor jou bedoeld.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een onderdeel van Google Ads, dat jou helpt om nog efficiënter je doelstellingen te bereiken met via Google adverteren. Shopping is het producten onderdeel van Google’s zoekmachine, dat zowel organische als betaalde product vertoningen koppelt aan de zoekopdracht van een gebruiker.
Dat hier ook organische resultaten in worden vertoond is overigens een uitbreiding, want van origine werkte Google Shopping alleen met betaalde advertenties. Dit om ervoor te zorgen dat ook kleinere bedrijven – met minder diepe zakken – kunnen profiteren van de zichtbaarheid van Google Shopping.
Concreet betekent het dat je door te adverteren in Google Shopping ervoor kunt zorgen dat iemand die zoekt naar een nieuwe halsband voor haar kat al direct in de zoekresultaten jouw mooiste halsband te zien krijgt. En op een prominente positie, van de Shopping resultaten worden bovenaan de SERP vertoond.
Voordelen van Google Shopping
Misschien vraag je je af of het echt nodig is om nóg een uitbreiding aan je Google advertentie arsenaal toe te voegen. Het simpele antwoord is: wanneer je online producten verkoopt wel. Google Shopping advertenties bieden namelijk verschillende voordelen aan ondernemers die online hun producten aanbieden.
Bovenaan de SERP
We zeiden het al, maar de Google Shopping advertenties krijgen natuurlijk niet voor niets een prominente plek bovenaan de SERP (de pagina met zoekresultaten). De kans dat online shoppers hier je advertentie tegenkomen is – zeker voor mobiele internetters – natuurlijk een stuk groter dan wanneer ze eerst een eind naar beneden moet scrollen.
Dat betekent dus dat je een belangrijk gedeelte van je doelgroep misloopt wanneer je alleen gebruikt maakt van tekstadvertenties.
Meer kliks
Google Shopping advertenties krijgen aantoonbaar meer kliks dan tekstadvertenties. Dat komt natuurlijk deels door die reden hierboven: ze staan bovenaan en trekken dus als eerste de aandacht. Daar komt bij dat ze extra opvallen door het gebruik van productfoto’s en doorgaans goed aansluiten op de zoekintentie.
Eenvoudiger campagnes voor veel producten opzetten
Wanneer je een e-commerce website hebt met een groot aanbod aan producten, kan het behoorlijk tijdrovend zijn om daar individuele advertenties voor op te zetten. Google Shopping maakt het juist die e-commerce grootverbruikers gemakkelijk door te werken op basis van een product feed. Google is in staat om vanuit zo’n feed zelf de benodigde informatie te halen, zodat je op een laagdrempelige wijze voor al je producten via Google Shopping kunt adverteren.
Koop gedreven doelgroep
Mensen die op een productadvertentie klikken, zijn een veel duidelijker koop gedreven doelgroep dan wie op een tekstadvertentie klikt. In het laatste geval kan het ook iemand zijn die nog op zoek is naar meer informatie over het product waar ze naar Googelde. Wie op een productadvertentie klikt is doorgaans al een stuk verder in de customer journey.
Beginnen met Google Shopping advertenties
Genoeg reden dus om gebruik te (gaan) maken van Google Shopping, wanneer je online producten verkoopt. Gelukkig is het ook helemaal niet moeilijk om te beginnen.
Maak om te beginnen een account bij Google Merchant Center en voeg daar de product feed(s) toe van het aanbod dat je via Google Shopping wilt promoten. Deze feed heeft een aantal verplichte onderdelen (denk aan de naam van je product, de URL waar je het aanbiedt, het merk en bepaalde productnummers) en aanbevolen onderdelen (zoals kleuren en materialen) die meer duidelijkheid moeten geven aan het winkelende publiek. Bestudeer daarom goed Google’s richtlijnen voor een product feed.
Vervolgens koppel je je Google Ads account met Merchant Center.
Voortaan kun je dan via je Google Ads account een Shopping campagne aanmaken. Dat werkt net als het aanmaken van de campagnes die je gewend bent.
Je begint met het maken van een nieuwe campagne en kiest campagne type Shopping. Vervolgens kun je zoals bij andere campagne types je voorkeuren instellen, van de naam van je campagne tot het dagelijkse budget dat je beschikbaar wilt stellen.