Daarom is het een belangrijk onderdeel van je online marketing mix. Ontdek hoe display marketing werkt en wat de voor- en nadelen van banner ads zijn. Na het lezen van deze uitleg weet je hoe en waarom jij ook banner advertenties in Google kunt inzetten.
In dit artikel gaan we in op:
Display marketing is het adverteren op verschillende online kanalen met een (visueel) opvallende uiting: een banner. Wanneer een (potentiële) klant op de banner klikt, komt hij of zij op de website van de adverteerder terecht. Een display ad of banner moet dus goed de aandacht weten te grijpen.
Anders dan bij tekstadvertenties in de zoekresultaten richt display marketing zich namelijk niet op mensen die op dat moment op zoek zijn naar wat je te bieden hebt. In plaats daarvan moet je dus de aandacht zien te trekken met een opvallende banner. Dat kan op verschillende manieren.
Banners voor display marketing kunnen statisch of bewegend zijn. Statisch zijn de meest eenvoudige banners om te maken, maar bewegende advertenties vallen uiteraard meer op. Zo’n banner heeft bijvoorbeeld:
Er zijn zelfs adverteerders die van hun display ad een kleine video game hebben gemaakt. Dat onderstreept de noodzaak om van banner advertenties iets te maken dat opvalt en interactie oproept. Online aandacht is vluchtig. Dat vraagt om creativiteit om haar vast te houden. Heb je dat eenmaal goed voor elkaar, dan is display marketing een waardevol wapen in je online arsenaal.
Je zou kunnen zeggen dat display advertising de online vorm is van adverteren in kranten en tijdschriften, op televisie of voor bioscoopfilms. Het is namelijk een manier om je boodschap aan een groot publiek te laten zien, zonder dat je weet of zij op dat moment op je boodschap zitten te wachten.
Dat maakt display anders dan tekstadvertenties binnen SEA. Bij die laatste sluit je immers aan op de zoekintentie van je doelgroep. Een belangrijk nadeel van display is dus dat het minder gericht is dan andere vormen van zoekmachine adverteren.
Daarom richt display marketing zich vaak op de awareness fase van de customer journey (een belangrijke uitzondering hierop zijn remarketing ads, maar er zijn meer vormen waar we verderop op terugkomen). Veel gebruikte KPI’s om het succes van een display campagne te meten, zijn het aantal vertoningen en kliks die de banners opleveren.
Je houdt natuurlijk wel rekening met het soort kanaal waarop je adverteert. Zoals producten voor mannen doorgaans tijdens voetbalwedstrijden worden geadverteerd, laat je display banners ook vooral zien op kanalen en bij content die past bij jouw doelgroep. Bovendien zijn online banner ads meetbaar: je kunt volgens hoe vaak erop geklikt wordt en hoeveel conversies het oplevert.
Voordelen van display marketing:
Nadelen van display marketing:
We hebben het tot nu toe gehad over display advertising alsof het één vorm van online marketing is, maar dat is niet helemaal correct. Er zijn namelijk verschillende vormen, elk met een eigen focus. We hintten er hierboven al kort naar toen we opmerkten dat remarketing zich richt op een ander deel van de customer journey dan de meeste display banners.
Display advertising in Google regel je net als alle andere typen campagnes via je Google Ads account. Het is een van de keuzemogelijkheden die je krijgt bij het opzetten van een campagne.
Zoals je gewend bent doorloop je binnen Google Ads vervolgens vanzelf de nodige stappen voor het opzetten van de campagne. Daarom sluiten we hier af met een aantal praktische tips om rekening mee te houden bij het instellen van banner campagnes.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een bumper advertentie is een korte video die wordt gespeeld voor, tijdens of na de gekozen video op YouTube. Het is een online advertentie die wordt ingezet om onder de aandacht te komen bij een voor de adverteerder interessante doelgroep.
Bumper video advertising is een relatief goedkope manier van online adverteren. Dat komt omdat het een methode is die zich doorgaans richt op awareness, waardoor de concurrentie minder groot is. Precieze kosten zijn afhankelijk van je doelstellingen en je branche.
Via een Google Ads account heb je verschillende manieren om te adverteren bij de door Youtube getoonde video’s. Bumpers zijn er hier een van, die worden afgespeeld voor, tijdens of na het bekijken van de video.