Daarom is het een belangrijk onderdeel van je online marketing mix. Ontdek hoe display marketing werkt en wat de voor- en nadelen van banner ads zijn. Na het lezen van deze uitleg weet je hoe en waarom jij ook banner advertenties in Google kunt inzetten.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is display marketing?
  • Hoe zet je banner ads efficiënt in?
  • De voor- en nadelen van display banners

Wat is display marketing?

Display marketing is het adverteren op verschillende online kanalen met een (visueel) opvallende uiting: een banner. Wanneer een (potentiële) klant op de banner klikt, komt hij of zij op de website van de adverteerder terecht. Een display ad of banner moet dus goed de aandacht weten te grijpen.

Anders dan bij tekstadvertenties in de zoekresultaten richt display marketing zich namelijk niet op mensen die op dat moment op zoek zijn naar wat je te bieden hebt. In plaats daarvan moet je dus de aandacht zien te trekken met een opvallende banner. Dat kan op verschillende manieren.

Soorten banners en display ads

Banners voor display marketing kunnen statisch of bewegend zijn. Statisch zijn de meest eenvoudige banners om te maken, maar bewegende advertenties vallen uiteraard meer op. Zo’n banner heeft bijvoorbeeld:

  • Verschillende afbeeldingen die elkaar opvolgen, als een soort digitaal flipboekje
  • Tekst die doorlopend wisselt voor een veranderende boodschap
  • Een korte animatie

Er zijn zelfs adverteerders die van hun display ad een kleine video game hebben gemaakt. Dat onderstreept de noodzaak om van banner advertenties iets te maken dat opvalt en interactie oproept. Online aandacht is vluchtig. Dat vraagt om creativiteit om haar vast te houden. Heb je dat eenmaal goed voor elkaar, dan is display marketing een waardevol wapen in je online arsenaal.

Voor- en nadelen van display banners

Je zou kunnen zeggen dat display advertising de online vorm is van adverteren in kranten en tijdschriften, op televisie of voor bioscoopfilms. Het is namelijk een manier om je boodschap aan een groot publiek te laten zien, zonder dat je weet of zij op dat moment op je boodschap zitten te wachten.

Dat maakt display anders dan tekstadvertenties binnen SEA. Bij die laatste sluit je immers aan op de zoekintentie van je doelgroep. Een belangrijk nadeel van display is dus dat het minder gericht is dan andere vormen van zoekmachine adverteren.

Daarom richt display marketing zich vaak op de awareness fase van de customer journey (een belangrijke uitzondering hierop zijn remarketing ads, maar er zijn meer vormen waar we verderop op terugkomen). Veel gebruikte KPI’s om het succes van een display campagne te meten, zijn het aantal vertoningen en kliks die de banners opleveren.

Je houdt natuurlijk wel rekening met het soort kanaal waarop je adverteert. Zoals producten voor mannen doorgaans tijdens voetbalwedstrijden worden geadverteerd, laat je display banners ook vooral zien op kanalen en bij content die past bij jouw doelgroep. Bovendien zijn online banner ads meetbaar: je kunt volgens hoe vaak erop geklikt wordt en hoeveel conversies het oplevert.

Voordelen van display marketing:

  • Nieuwe doelgroepen aanboren die je product of dienst nog niet kennen
  • Doorlopend je naamsbekendheid vergroten
  • Met remarketing mensen die je al kennen opnieuw benaderen
  • Goedkoper en beter meetbaar dan oude awareness marketing

Nadelen van display marketing:

  • Meer schieten met hagel dan andere vormen van zoekmachine marketing
  • Veel bereik nodig om inzichten te verzamelen

Soorten display marketing

We hebben het tot nu toe gehad over display advertising alsof het één vorm van online marketing is, maar dat is niet helemaal correct. Er zijn namelijk verschillende vormen, elk met een eigen focus. We hintten er hierboven al kort naar toen we opmerkten dat remarketing zich richt op een ander deel van de customer journey dan de meeste display banners.

  • Remarketing ads zijn namelijk banner advertenties die worden vertoond aan mensen die al eerder je website bezochten. Op basis van hun (zoek-)gedrag vertoon je ze banners die aansluiten bij hun behoeften en interesses, in de hoop ze zover te krijgen dat ze alsof (of opnieuw) een aankoop bij je doen.
  • Je kunt banner ads inzetten die zijn gericht op een bepaalde interesse groep, om mensen te bereiken die interesse in een bepaald onderwerp hebben laten zien.
  • Daarnaast kun je gebruik maken van custom intent waarbij je banners zullen worden vertoond aan mensen die actief op zoek zijn naar producten zoals jij aanbiedt. Dit is het fenomeen dat je Googelt naar nieuwe sportschoenen en vervolgens overal banner advertenties voor sportschoenen te zien krijgt.
  • Dankzij similar audience kun je bovendien banner campagnes opzetten op basis van je bestaande klanten, leads en bezoekers. Je target dan mensen die bepaalde overeenkomsten hebben met die bestaande groep. Google vergelijkt hiervoor de profielen van mensen van je audience list met die van andere mensen en zoekt naar overeenkomsten.
  • Dan zijn er nog banners ads op basis van context waarbij je ads worden vertoond op websites op basis van bijvoorbeeld het onderwerp van die site, geografie of taal.
  • Tenslotte kun je ook handmatig kiezen op welke websites je banners vertoond worden. Houd er wel rekening mee dat het op die manier lastig kan zijn om een groot publiek te bereiken en dat je snel kansen over het hoofd ziet.

Banner ads gebruiken in Google

Display advertising in Google regel je net als alle andere typen campagnes via je Google Ads account. Het is een van de keuzemogelijkheden die je krijgt bij het opzetten van een campagne.

Zoals je gewend bent doorloop je binnen Google Ads vervolgens vanzelf de nodige stappen voor het opzetten van de campagne. Daarom sluiten we hier af met een aantal praktische tips om rekening mee te houden bij het instellen van banner campagnes.

  • Blijf de ervaring van je doelgroep centraal stellen. Vermijd dus het gebruik van vervelende banner ads die moeilijk te negeren of weg te klikken zijn. Je wilt de aandacht trekken, niet ervoor zorgen dat mensen je vervelend gaan vinden.
  • Ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Zorg ervoor dat de banner ads die je gebruikt er echt goed uitzien en representeren wat jij als merk wilt uitstralen. Een eerste indruk kun je maar één keer maken, zorg er dus – ook wanneer je richt op de awareness fase – voor dat mensen jouw merk alleen maar kunnen associëren met kwaliteit.
  • Denk creatief over hoe je de aandacht en interactie van je doelgroep kunt trekken en experimenteer om te ontdekken wat werkt. Mensen krijgen tegenwoordig elke dag tientallen of zelfs honderden reclameboodschappen voorgeschoteld. Je kunt niet verwachten dat je in één keer in de roos schiet om daartussen op te vallen dus durf te experimenteren en optimaliseren.
  • Verwerk een sterke CTA in je banner die mensen ertoe aanzet om een actie te ondernemen of die hen simpelweg verleidt om op de banner te klikken. Je wilt immers gezien worden, maar ook dat mensen je website bezoeken.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over bumper ads

Wat is een bumper advertentie?

Een bumper advertentie is een korte video die wordt gespeeld voor, tijdens of na de gekozen video op YouTube. Het is een online advertentie die wordt ingezet om onder de aandacht te komen bij een voor de adverteerder interessante doelgroep.

Bumper video advertising is een relatief goedkope manier van online adverteren. Dat komt omdat het een methode is die zich doorgaans richt op awareness, waardoor de concurrentie minder groot is. Precieze kosten zijn afhankelijk van je doelstellingen en je branche.

Via een Google Ads account heb je verschillende manieren om te adverteren bij de door Youtube getoonde video’s. Bumpers zijn er hier een van, die worden afgespeeld voor, tijdens of na het bekijken van de video.

Meer weten over display marketing?
Display campagne Display campagne