/ leestijd 5 min.

Discovery campagne uitgelegd. Alles wat je moet weten over Discovery ads

Gerben en Lennert in overleg
  • SEA

Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen wanneer je extra kunt opvallen bij mensen die openstaan voor jouw diensten of producten? Dat is nu precies waar een Discovery campagne voor bedoeld is.

Ontdek hoe je met Discovery Ads profiteert van de AI en machine learning van Google om op het ideale moment in beeld te komen bij je doelgroep. En dat ook nog eens op de meest opvallende plekken in het advertentie arsenaal van Google.

Wat is een Discovery campagne?

Een Discovery campagne is een speciaal type Google Ads campagne, gericht op visuele advertenties binnen de eigen feeds van Google. Google Discovery ads worden vertoond op YouTube, in Gmail, en Discover in de Google-app. Zoals de naam al doet vermoeden, draait het allemaal om jezelf laten ontdekken door jouw doelgroep.

Google Discover is de nieuwsfeed binnen de Google-app, gericht op mensen die graag nieuwe dingen willen ontdekken die binnen hun interesses valt. Wanneer jouw dienst of product binnen die interesses valt, is het dus een ideale plek om te adverteren. Ook webwinkels die nieuwe producten onder de aandacht willen brengen van mensen die al interesse in hun merk hebben, kunnen hiervoor een Discovery campagne gebruiken.

Op basis van machine learning bepaalt een Discovery campagne wanneer een gebruiker de grootste kans heeft om te converteren. Dat betekent ook dat een Discovery campagne in vergelijking tot andere campagnes minder ruimte geeft voor eigen instellingen. Biedingen en targeting worden automatisch geregeld op basis van de AI en machine learning. We komen verderop terug in targeting mogelijkheden die je hebt.

Een Discovery campagne is dan ook erg geschikt om een nieuwe doelgroep te bereiken en je awareness te vergroten, maar ook om je oude klanten opnieuw te bereiken en meer conversies binnen te slepen.

Er is één campagne type dat erg op Discovery campagnes lijkt en dat wat extra verduidelijking verdient. Want misschien denk je intussen: visuele advertenties die gericht zijn op de zichtbaarheid, waar heb ik dat eerder gehoord?

Discovery ads vs Display ads

Ook met Display advertenties bereik je je doelgroep met visuele ads via verschillende platformen in het netwerk van Google. Toch is er een belangrijk verschil tussen Display en Discovery ads.

Dat verschil zit vooral in wie er bereikt wordt en waar.

Voor Discovery ads wordt er namelijk meer gestuurd op een hoge interesse door de algoritmes van Google. Dat maakt deze campagnes ideaal voor e-commerce ondernemingen die nieuwe producten onder de aandacht van hun fans willen brengen, of die juist nieuwe consumenten willen aanspreken.

Bij Display ads ligt de nadruk niet altijd op dit type doelstelling. Natuurlijk worden ook deze campagnes ingezet om zichtbaarheid bij een relevante doelgroep te vergroten, maar de focus ligt minder dan bij Discovery ads op het bereiken van juist die gebruikers die echt voor de boodschap open lijken te staan.

Daarnaast verschijnen Display ads in het volledige Google Display netwerk, terwijl Discovery Ads echt op Google feeds zijn gefocust. Ook dat draagt bij aan de kracht van Discovery campagnes: de advertenties verschijnen in de Google Discovery feed of de Gmail van de gebruiker en vallen daardoor extra op.

Wat kun je precies met Discovery ads?

Je gebruikt een Discovery campagne om mensen in verschillende fasen van de klantreis te bereiken. Zo kun je targeten op:

  1. De see fase met affiniteitsdoelgroepen en detailed demographics
  2. De think fase met in-market en custom-intent
  3. De do fase met customer match en remarketing

 

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om voor verschillende doelgroepen een aparte campagne te maken, zodat je er een eigen budget aan kunt hangen.
Verder krijg je de keuze tussen twee biedstrategieën:

  1. Maximize conversions
  2. Target CPA

 

Het is aan te raden om te kiezen voor de eerste optie wanneer je voor het eerst een Discovery campagne opzet, om de campagne zoveel mogelijk data te laten verzamelen, Vervolgens kun je er dan eventueel voor kiezen om een doel-CPA in te stellen en op basis van die biedstrategie verder te gaan.

Klaar om Google Discovery te gaan gebruiken?

Wanneer je enthousiast bent geworden om een Google Discovery campagne te proberen, dan wil je waarschijnlijk gewoon aan de slag. Gelukkig heeft Google het – zoals we van ze gewend zijn – eenvoudig gemaakt om op deze manier te adverteren.

Het opzetten van een Discovery campagne verloopt dan ook hetzelfde als reguliere Google Ads campagnes. Voor de basis, verwijzen we je dan ook graag naar onze Google Ads campagne opzetten uitleg.

 

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Remon Anker

SEA-specialist

Deze SEA-topper is van mening dat resultaten altijd beter kunnen en van nieuwe groeikansen opsporen maakt hij dan ook een heuse sport.

Veel gestelde vragen over Discovery Ads

  • Wat is een Discovery campagne?

    Een Google Discovery campagne bestaat uit visuele advertenties in Google’s feeds in YouTube, Gmail en Discovery. Dankzij AI en machine learning bereiken Discovery Ads mensen op het moment dat ze er het meest voor open staan.

  • Waar zijn Discovery ads goed voor?

    Google Discovery ads zijn bij uitstek geschikt om nieuwe producten of diensten onder de aandacht te brengen van mensen die al interesse hebben in je merk. Of om juist nieuwe geïnteresseerden te trekken op basis van eerdere interesses.

  • Hoe maak je een Discovery campagne?

    Een Google Discovery campagne maak je eenvoudig aan via je Google Ads account. Net als bij andere campagnes kies je de belangrijkste doelstellingen, de wijze van targeting en welke biedstrategie je wilt volgen