CPA is niet voor niets een van de meest gebruikte metrics binnen zoekmachine adverteren. Het is een perfecte manier om controle te houden over de kosten van je advertenties en hun opbrengsten.
Daarom is het belangrijk om de principes CPA en doel-CPA goed te begrijpen wanneer je adverteert via Google of een andere zoekmachine. Daar gaan wij je bij helpen.
Wat is CPA?
CPA is een afkorting die staat voor Cost Per Action of Cost Per Acquisition. De CPA is een metric die wordt gebruikt om het succes van online advertenties te meten. Specifiek betreft het de kosten die je bedrijf heeft moeten maken om één conversie (actie) te behalen.
Zo’n conversie of actie kan van alles zijn: van het doen van een aankoop tot het invullen van een formulier of downloaden van een bestand.
Daarmee ligt de CPA dus eigenlijk altijd hoger dan de CPC (Cost Per Click), een andere bekende metric binnen SEA. Je hebt immers meerdere kliks nodig om tot één conversie te komen. De uiteindelijke CPA komt dan neer op het aantal benodigde kliks voor één conversie, vermenigvuldigd met de gemiddelde CPC.
Dat houdt in dat je de CPA positief kunt beïnvloeden door:
- De kosten per klik omlaag te brengen (de benodigde klikken voor één conversie zijn immers per stuk voordeliger)
- Je conversieratio te verhogen (er zijn dan immers minder kliks nodig om tot één behaalde actie te komen)
Ook je kwaliteitsscore heeft grote invloed op je uiteindelijke CPA. Deze score speelt immers een belangrijke rol in de werking van de veiling en de kans dat iemand uiteindelijk converteert.
Doel-CPA
Doel-CPA is een geautomatiseerde, slimme biedstrategie van Google Ads, waarbij de biedingen binnen je campagnes automatisch worden geoptimaliseerd om zoveel mogelijk acties te genereren voor hetzelfde budget.
Dat wil zeggen dat in deze biedstrategie dus wordt gestreefd naar een zo laag mogelijke CPA. Want hoe lager de CPA, hoe meer conversies je voor hetzelfde bedrag kunt realiseren.