/ leestijd 7 min.

Wat is user experience (UX) en waarom is het van belang?

Remco en Bart aan bureau
  • CRO

De user experience – gebruikerservaring in goed Nederlands – is van onschatbare waarde in online marketing. Grote kans dus dat je de term weleens voorbij hebt horen komen. Maar, wat is user experience precies? Waarom is het eigenlijk zo belangrijk, en met welke factoren moet je precies rekening houden?

Wat is de user experience?

De user experience – vaak afgekort tot UX – verwijst naar de ervaring van een gebruiker met een product. Dat product kan in feite van alles zijn, van een product tot een klantenservice en van een flyer tot een website.

In de online marketing verwijst de user experience meestal naar de ervaring die een gebruiker heeft bij een website of applicatie. Het draait om de vraag hoe goed een bezoeker van je website zijn of haar doel weet te volbrengen en hoe prettig de algehele ervaring op de site is.

Het verschil tussen UX en UI

UX wordt vaak in een adem genoemd met een term die erop lijkt, maar die niet hetzelfde is: UI, oftewel user interface. Waar UX dus gaat om de ervaring van de gebruiker, richt UI zich meer op het platform zelf. Het gaat om de manier waarop een gebruiker interactie kan hebben met een website.

UI is gericht op de uiterlijke laag van een site of product, UX houdt zich bezig met de hele reis die iemand doorloopt bij het gebruik van dat product. Goede UI zorgt ervoor dat de knoppen en formulieren op de juiste plek staan, een goede UX maakt dat een gebruiker niet eens doorheeft dat hij via die knoppen een site doorloopt om te komen waar hij moet zijn.

In dit artikel focussen we op UX. Wil je meer weten over UI, dan kun je hiervoor terecht in ons artikel over wat een user interface is.

Wat is UX design?

UX design is de tak van visuele vormgeving die zich bezighoudt met het vormgeven van de user experience. Een UX designer doet er dus alles aan om die gebruikerservaring – de reis die de gebruiker doorloopt bij het gebruik van het product – zo goed mogelijk te maken.

Daarvoor maakt een UX designer gebruik van veel middelen die ook in CRO vaak worden ingezet, zoals gebruikersinterviews, heatmaps en schermopnames.

Zelfs de beste UX designer zal het optimaliseren van de user experience namelijk altijd baseren op data en onderzoek. Alleen zo kom je er namelijk achter hoe de ideale gebruikerservaring eruitziet.

Waarom is de user experience zo belangrijk?

Het belang van UX laat zich inmiddels raden: het is een manier om het je bezoeker zo makkelijk en prettig mogelijk maken om te converteren. Het doel van een goede user experience is dan ook om zo veel mogelijk bezoekers aan je te binden en om te zetten tot een lead of klant.

Misschien heb je weleens het gezegde “Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk” gehoord. Dat geldt dubbel en dwars online, waar de aandachtsspanne kort is en mensen in een paar seconden nadat ze op je site terecht zijn gekomen beslissen of het is wat ze zoeken.

Zorg dus dat die landing op je site voelt als een warm bad en dat je bezoekers als vanzelf door de stappen naar hun conversie glijden.

Belangrijke factoren in UX design

Goed, het belang van user experience valt dus moeilijk te onderschatten. Maar, waar let een goede UX designer dan zoal op? Om daar een beeld van te geven, volgen hier een aantal belangrijke onderdelen met grote invloed op de UX van je site.

Gebruikersonderzoek

We zeiden het al: geen goede UX zonder onderzoek naar de ervaring van je gebruikers. Alleen door dat onderzoek kun je er namelijk achter komen of die ervaring is wat je verwacht, en op welke fronten hij misschien nog verbetering nodig heeft. Onderzoek bijvoorbeeld op welke punten je bezoekers afhaken, wat ze wel of niet bekijken, en stel vragen via enquêtes en diepte interviews.

Customer journey uittekenen

UX draait om het doorlopen van de customer journey: van het eerste contactmoment tot aankoop of aanvraag. Het is belangrijk om die reis goed in beeld te hebben, dus is het een goed idee om die voor jezelf uit te tekenen. Op welke pagina komen bezoekers binnen, en hoe komen ze daar? Op welke advertentie hebben ze geklikt, of welk bericht hebben ze gezien, en wat verwachten ze wanneer ze op je site terechtkomen? Waarmee kun je hun aandacht grijpen en hoe beweeg je ze verder, en wat is de logische volgende stap?

Hou het simpel

Eenvoud is vaak een belangrijke factor in UX. Hoe minder moeite je vraagt van je bezoeker, hoe groter de kans dat ze een aangename ervaring hebben en begrijpen wat je van ze wilt. Schrijf kort en helder, gebruik duidelijke en overzichtelijke beelden en houd formulieren zo beknopt mogelijk.

Gebruik wit voor rust op de pagina

Een veelgemaakte fout is om een pagina te druk te maken. Je wilt zoveel mogelijk informatie over je bezoeker uitstorten, dus prop je een pagina vol met tekst en beeld. Dit kan je bezoeker overdonderen en een afschrikkende werking hebben. Bouw daarom witte ruimtes in om je bezoeker te helpen het overzicht te bewaren en de rust op de pagina te vinden.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over CRO?

We hebben een hele CRO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Menno van Gerven

SEA- en CRO-specialist

Lukt het om verkeer naar je website te lokken, maar blijven de conversies uit? Dan helpt deze slimme kop je uit de brand. Naast SEA-specialist is Menno een heuse expert op het gebied van Conversie optimalisatie.

Veel gestelde vragen over UX

  • Wat houdt UX in?

    UX staat voor user experience, oftewel gebruikerservaring. Dit gaat om de ervaring van de gebruiker van een product of website. Door een goede UX vorm te geven, streven online marketeers en UX-ers ernaar om meer bezoekers tot klant om te vormen.

  • Wat is UX en UI?

    UX is de user experience, oftewel de gebruikerservaring van een gebruiker met een bepaald platform, product of website. UI is de user interface, waarmee wordt gedoeld op het punt van interactie tussen mens en machine, zoals je toetsenbord, scherm of de layout en design van je website.

  • Wat doet een UX designer?

    Een UX designer doet wat er nodig is om de UX – oftewel de gebruikerservaring – te verbeteren. Daarvoor doet een UX designer onderzoek, ontwerpt hij verbeterde designs en pagina’s en voert hij experimenten uit.