De ‘Helpful Content Update’ van Google gaat pagina’s belonen die weten in te spelen op de bezoekersbehoefte.
Wij hebben de belangrijkste punten van de nieuwe Google Update voor jou op een rijtje gezet. In dit artikel vertellen we:
Google is al langer bezig met de transitie van ‘search-engine content’ naar ‘people-first content’ en met deze update maakt Google duidelijk dat het menselijke aspect van content de toekomst heeft.
Gelukkig verklapt Google in haar blog ‘helpful content update’ welke vraagtekens je bij jouw huidige content kunt stellen. Stel jezelf deze vragen en ontdek of jouw content mensen helpt.
De update wordt op moment van schrijven al uitgerold in de Verenigde Staten. Het is moeilijk om exact te zeggen wanneer de uitrol in Europa en Nederland gaat plaatsvinden.
Wie Google Search gebruikt heeft een doel. Online lezers zoeken altijd naar een antwoord op hun specifieke zoekopdracht om zo hun doel te bereiken. De zoekintentie wordt vaak vergeten bij websiteteksten, maar is van groot belang voor SEO.
Wie op organisch SEO-vlak wil blijven scoren, doet er slim aan om zich te focussen op zoekintentie en het bieden van échte waarde voor de lezer.
Het resultaat van deze update is dat Google nog kritischer kijkt naar jouw pagina en de mate waarin deze de klant écht helpt. In de nieuwe update zegt Google beter te kunnen bepalen of:
De uitleg die Google geeft over het classificeren van ‘unhelpful’ content doet bevestigen dat dit op basis van een vernuftig algoritme gaat. Dankzij machine-learning technieken zou er zelfs geen menselijk handelen van Google bij aanwezig zijn.
In onze DoubleHeroes Podcast leg ik uit welke ontwikkelingen er op dit vlak zijn en hoe jij je kunt wapenen tegen slimmer-wordende algoritmes.