De situatie bij de start: juni 2024
Geen zichtbaarheid in zoekmachines, geen autoriteit en zelfs nog geen goed ingerichte website. Dat was de situatie in juni 2024; het moment dat Fortus Vastgoedfondsen aanklopte bij Doublesmart.
Fortus Vastgoedfondsen was vastberaden het roer om te gooien. Ze wilden voor de volle honderd procent investeren in online marketing. En binnen 1 jaar dé online marktleider worden in vastgoedfinanciering en vastgoedbeleggingen.
De ambitie van Fortus Vastgoedfondsen was helder, maar ook uitdagend. Want: hoe groei je in 1 jaar tijd naar de toppositie, terwijl je helemaal bij het begin moet beginnen? Voor veel bedrijven duurt het meerdere jaren voordat ze genoeg autoriteit hebben opgebouwd om de top te bereiken. Bovendien: grote namen zoals Mogelijk, Credion en Meerdervoort domineerden de sector al jaren.
Besloten werd om met name in te zetten op SEO. Er moest namelijk gebouwd worden aan een duurzame zichtbaarheid; een stabiele positie in de markt. SEO is daar het uitgelezen kanaal voor.
Een sterke basis: nieuwe website
Een goed ingerichte website, met een logische structuur, staat aan de basis van iedere onlinemarketingstrategie. Dit was dan ook de eerste stap. Fortus Vastgoedfondsen bouwde op ons advies een nieuwe website. En deze ging in augustus 2024 live.
De aanpak: autoriteitsstrategie om te bouwen aan betrouwbare naam
Het plan om de doelstellingen te bereiken was helder: bouwen aan autoriteit op de korte én lange termijn.
Waarom kozen we voor een autoriteitsstrategie? De markt voor vastgoedfinanciering is sterk afhankelijk van vertrouwen. Voor beleggers, ondernemers en vermogende particulieren is betrouwbare informatie essentieel, maar tegelijkertijd ook moeilijk te vinden. Regelgeving, rentepercentages en marktverwachtingen veranderen namelijk voortdurend.
Door belangrijke vragen te beantwoorden in content, Fortus Vastgoedfondsen te positioneren als betrouwbare speler én een blijvende relatie op te bouwen met de doelgroep, zou Fortus Vastgoedfondsen worden gezien als de autoriteit. En daarmee konden de vervolgens de positie van marktleider claimen.
Implementatie SEO in autoriteitsstrategie: korte en lange termijn
Hoe implementeerden we SEO precies in deze autoriteitsstrategie? We splitsten dit op in doelen op de korte termijn en doelen op de lange termijn.
- Korte termijn. SEO moest ingezet worden om zo veel mogelijk organisch verkeer naar de website te krijgen.
- Lange termijn. Online marketing/SEO moest ingezet worden om te werken aan duurzaam gezag, autoriteit en het uitstralen van merkpersoonlijkheid.
Aanpak korte termijn: topical authority worden
Om meer organisch verkeer naar de website te krijgen op de korte termijn, wilden we van Fortus Vastgoedfondsen dé topical authority maken in de branche. Dit houdt in dat zoekmachines, zowel Google als AI-zoekmachines, Fortus Vastgoedfondsen zouden beschouwen als dé betrouwbare informatiebron voor vastgoedfinanciering en vastgoedinvesteringen. Dit beïnvloedt je organische posities namelijk aanzienlijk.
Hoe word je topical authority? Door veel kwalitatieve content over een specifiek onderwerp te publiceren op je website; op continue basis.
Aanvankelijk schreven onze copywriters deze teksten handmatig, en dat zorgde zichtbaar voor een stijging in organische posities. Maar al snel bleek dat er een efficiëntieslag gemaakt moest worden om die gewilde positie van marktleider te kunnen claimen.
We bouwden daarom een content automation; een slimme automatisering in N8N, waarmee je automatisch content schrijft, maar dan van hoge kwaliteit en met menselijke touch. Deze teksten worden volledig afgestemd op de missie, visie, kernwaarden, buyer persona’s en tone of voice van Fortus Vastgoedfondsen. En dit combineerden we met menselijke kwaliteitscontrole achteraf, om de inhoudelijke diepgang en kwaliteit te kunnen waarborgen.
Waar één tekst normaal 4 uur werk kostte, kon deze nu in 4 minuten worden gemaakt. Hierdoor kon er op continue basis kwalitatief inhoudelijke content worden gepubliceerd; de voorwaarde om topical authority te worden.
Aanpak lange termijn: Esther Dekker als hét gezicht
Om gezag op te bouwen op de lange termijn, was ons advies om de CEO van Fortus Vastgoedfondsen, Esther Dekker, hét herkenbare gezicht te laten worden. Esther moest bekend worden als de expert op het vlak van vastgoedfinanciering. Enkele initiatieven die hieraan hingen:
- Podcast-opnames. Elke woensdag bouwden we een vergaderruimte om tot podcaststudio, zodat Esther hier gasten kon ontvangen en interessante podcasts kon opnemen. Deze podcasts verschenen op Spotify en YouTube, en snippets hiervan op sociale media.
- Kennisvideo’s. De woensdagen benutten we ook direct om kennisvideo’s op te nemen met Esther. Deze video’s werden op YouTube geplaatst, maar ook geïntegreerd op webpagina’s. Dit maakt de website gebruiksvriendelijker en dat heeft een positief effect op de organische vindbaarheid.
- Interviews op externe platforms. Esther verscheen regelmatig als gast in interviews op platforms zoals RTL Z en vastgoedwebsites.
De resultaten
De resultaten laten zien dat de autoriteitsstrategie merkbaar effect heeft gehad. In een jaar tijd wist Fortus Vastgoedfondsen een groot marktaandeel te veroveren. De belangrijkste resultaten (jaar-op-jaar vergeleken):
- -98,3% tijdbesparing per blog; hierdoor konden we sneller opschalen
- +19% groei in marktaandeel; op de belangrijkste zoektermen
- +5.918% groei in organische bezoekers; van 1.936 naar 116.529
- +577% groei in organische aanvragen; van 116 naar 785
- +2.229 relevante zoektermen in de top 3; bij de start van de samenwerking waren dit er 0
- 100.016 klikken en 10,5 miljoen vertoningen op kennisbankartikelen; gemeten over 11 maanden
- 1.298 keer vermeld in Google’s AI Overviews en 157 keer in ChatGPT; gemeten over 6 maanden
- 1.752 bezoekers en 7 aanvragen via ChatGPT; in 6 maanden tijd
‘Hein werkt voor ons aan de SEO en Manon aan de content. Afgelopen maanden zijn we enorm hard gestegen op organisch verkeer door deze twee. De samenwerking met Doublesmart verloopt goed.’ Michel Faas
Een droompartnerschap voor duurzame groei
De samenwerking met Fortus Vastgoedfondsen is een écht droompartnerschap. We keken verder dan alleen performance-marketingdoelen en richtten ons op de fundamentele bedrijfsdoelstellingen: marktleiderschap en autoriteit in vastgoedfinanciering en vastgoedbeleggingen.
Door bovendien effectief samen te werken met de medewerkers van Fortus Vastgoedfondsen, kunnen we op efficiënte wijze inhoudelijke content creëren. CEO Esther Dekker komt elke woensdag bij ons langs op kantoor voor de opname van kennisvideo’s en podcasts. Zonder deze toffe samenwerking zou Fortus Vastgoedfondsen nooit staan waar ze nu staan.
De komende tijd zetten we de samenwerking op dezelfde voet door. Zo kan Fortus Vastgoedfondsen nóg meer marktaandeel veroveren.
- CRO
- SEA
- +44%
Student Verhuis Service
- CRO
- SEA
- +32%
Wijzer over de Basisschool
- CRO
- SEA
- 311%
MT Hekwerken
Enthousiast geworden?
Enthousiast geworden over het resultaat voor Fortus Vastgoedfondsen? Neem dan contact met ons op!