Loader

Wat is funnelmarketing?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bij funnelmarketing leid je de bezoeker via een aantal stappen naar conversie. Funnel is het Engelse woord voor trechter, hoe verder de bezoeker in de funnel komt hoe groter de kans is op een conversie. Funnelmarketing richt zich specifiek op de noodzakelijke stappen die genomen moeten worden om het vooropgestelde doel te bereiken. Wat is funnelmarketing en hoe kan dit gebruikt worden om de conversie te optimaliseren?

Definitie funnelmarketing

Als webmaster, bedrijf of organisatie wil je de bezoeker aanzetten tot het uitvoeren van een specifieke actie. Dit kan het aanschaffen van een product of dienst zijn, een formulier invullen om offertes aan te vragen kan ook al een doel zijn (en tevens ook een stap in een grotere funnel). Om bij dit doel te geraken moeten er eerst een aantal stappen worden genomen. Bij een webshop zal funnelmarketing ongeveer in deze stappen verlopen:

  1. Een persoon vind de link naar een webshop.
  2. Iemand bezoekt de webshop.
  3. Er wordt een productpagina bekeken.
  4. Het product wordt in het winkelmandje gelegd.
  5. Er wordt afgerekend.

Zo lijkt funnelmarketing sterk op de “customer journey”, de reis die een klant aflegt. Maar bij funnelmarketing is de bekende vorm van een trechter een belangrijke factor in de strategie. Aan het begin van de funnel kunnen er enorm veel potentiële klanten zijn, bij iedere stap wordt dit aantal minder. Het is mogelijk om die eerste stap in de funnel zo breed mogelijk te maken, en vervolgens zoveel mogelijk bezoekers tot het eindpunt te leiden. Het percentage potentiële klanten wordt bij iedere stap kleiner. Je kunt ook aan het begin al doelgroepgericht werken met als gevolg dat de funnel een smallere vorm zal aannemen.

Analyse bij funnelmarketing

Wanneer er een aantal duidelijke stappen in de trechter bepaald worden kan het “drop-off” percentage berekend worden, dat is het aantal bezoekers dat afhaakt bij iedere stap. Zo wordt vaak snel duidelijk waarom bezoekers niet die volgende stap nemen, en daar kan de website of online strategie op aangepast worden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close