Loader

Wat is Above The Fold?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Above The Fold verwijst naar de informatie die boven de onderzijde van de browser wordt weergegeven. Dit is het bovenste deel van de pagina en is direct zichtbaar is zodra de pagina wordt geopend. Dit deel van de pagina is daarmee een blikvanger en van belang voor online marketing. Wat is Above The Fold en hoe wordt dit gebruikt op websites?

Definitie Above The Fold

Als algemene regel worden de bovenste 600 pixels van het scherm aangeduid als “Above The Fold”, de onderzijde van het browservenster fungeert daarmee als the “Fold”. Om de rest van de pagina te zien moet de gebruiker naar beneden scrollen. De bovenzijde is de plek waar de meest aansprekende informatie van de pagina komt te staan, zo wordt het direct duidelijk wat de aantrekkingskracht van die pagina is. Door de focus te leggen op dit deel van de pagina is de kans kleiner dat een bezoeker direct afhaakt, dit is een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie.

Waar komt de term vandaan?

Zoals het woord “vouw” al doet vermoeden, werd deze term voorheen gebruikt voor kranten waarbij het deel “boven de vouw” in een winkel de aandacht van de lezer moest trekken. Enerzijds wordt er informatie geboden over de pagina, anderzijds is het een verkoopmethode om meer exemplaren van de krant te verkopen. De dubbele functie van de pagina “verkopen” en tevens informatie bieden maakt het inrichten van het deel “Above The Fold” een uitdaging voor (online) marketing professionals.

Variabele schermformaten

De standaard 600 pixels zijn gebaseerd op een gemiddelde computermonitor. Met de toenemende populariteit van mobiele apparaten en afwijkende browser indelingen wordt het steeds ingewikkelder om het bovenste deel op ieder apparaat optimaal weer te geven. Vaak worden er advertenties op het bovenste deel van een pagina geplaatst vanwege de zichtbaarheid, houd er rekening mee dat de bezoeker wel voldoende interessante informatie voor ogen krijgt.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close