Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Webtekst kent twee definities. Ten eerste is het een methode om marketing via tekstberichten te sturen, waarbij de aanbieder in het bezit moet zijn van een telefoonnummer van de potentiële klant. De tweede definitie, waar we op deze pagina nadere toelichting over geven, gaat over teksten zoals deze worden aangeboden op het internet. Een goede webtekst schrijven is niet hetzelfde als een krantenartikel of een roman schrijven. Wat is een webtekst en hoe wijken deze teksten af van andere media vormen?

Definitie webtekst

Een tekst op het web kan een kopie zijn van een bestaand document, of een compleet nieuwe tekst. Bij webteksten wordt vaak rekening gehouden met twee doelgroepen:

  1. De lezer die interesse heeft in het onderwerp.
  2. De zoekmachines die deze inhoud gebruiken om de relevantie voor zoekopdrachten te bepalen.

 

Met name de tweede ‘doelgroep’ is voor veel bedrijven van belang. Voordat een bezoeker de tekst onder ogen krijgt, zal de pagina eerst gevonden moeten worden. Zoekmachines zoals Google zijn ‘poortwachters’ die de vindbaarheid van een pagina bepalen op basis van complexe algoritmes. Een webtekst schrijven met het oog op zoekmachines vormt een belangrijk deel van SEO ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit heeft zeker in het verleden geleid tot webteksten die nagenoeg onleesbaar waren voor bezoekers, dankzij algoritme updates zijn de twee ‘doelgroepen’ veel dichter bij elkaar komen te liggen, in het voordeel van de bezoeker.

Hoe schrijf je een webtekst?

Als eerste moet de doelstelling van de tekst bepaald worden, denk aan het stimuleren van verkoop, informatievoorziening of amusement. Dan is het van belang om het onderwerp te definiëren en de beoogde doelgroep te bepalen. Voor SEO kunnen keywords worden bepaald, de lengte van de tekst evenals de indeling met koppen en subkoppen spelen daarbij ook een rol. Bij een webtekst schrijven zijn er dus een aantal unieke voorwaarden die niet van toepassing zijn op een tijdschrift of een roman. Een voordeel van webpagina’s is de onbeperkte ruimte, er is in principe geen limiet voor een tekst op het internet. Er is wel een limiet aan het geduld van de lezer, meer woorden is daarmee niet altijd beter.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z