Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij SEO concurrentie wordt bepaald hoeveel concurrentie een organisatie heeft van andere organisaties binnen dezelfde sector of afzetmarkt. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, er wordt dus specifiek gekeken naar de concurrerende positie van de website en achterliggende pagina’s, niet direct de bedrijfsresultaten ten opzichte van concurrenten. Wat is SEO concurrentie en hoe kun je een duidelijke SEO analyse maken?

Definitie SEO concurrentie

Bedrijven die actief zijn in dezelfde sector moeten met elkaar de strijd aangaan om de gunst van de klanten. Nike wil meer schoenen verkopen dan Reebok, Albert Heijn wil meer klanten lokken naar de supermarkt dan Jumbo. Bij SEO concurrentie wordt gekeken naar een specifiek onderdeel van online marketing; zoekmachine optimalisatie. Op welke plek staan de pagina’s van de organisatie in de zoekresultaten, en hoe presteren de concurrenten?

Hoe werkt een SEO concurrentie analyse?

Er zijn verschillende factoren die relevant zijn binnen een SEO concurrentie analyse. Zaken als de ranking op specifieke zoekwoorden zijn relatief eenvoudig te bepalen, het aantal bezoekers op een pagina ten opzichte van de concurrentie is ook objectief in kaart te brengen. In tegenstelling tot traditionele media zoals radio, televisie, folders en tijdschriften, zijn de resultaten van internet marketing tot in detail te verzamelen. Zoveel zelfs dat de analyse van deze data een uitdaging kan vormen.

Resultaten in perspectief brengen

Bij een SEO concurrentie analyse wordt primair gekeken naar de resultaten op het gebied van vindbaarheid in zoekmachines ten opzichte van andere bedrijven of organisaties met dezelfde primaire doelstellingen. Daarna wordt de koppeling gemaakt met de doelstellingen achter deze marketing. Denk aan branding, waarbij het zichtbaar maken van een merk of product de primaire doelstelling is. Of het verkopen van meer producten dan de concurrent. Het kan ook een aantal bezoekers zijn, ongeacht of er een verdere conversie plaatsvindt. Zoekmachine optimalisatie analyse is daarmee één onderdeel van een meer omvangrijk geheel van marketing en het behalen van doelstellingen, in context gebracht met concurrenten die in dezelfde sector actief zijn. Je kunt een SEO concurrentie onderzoek zelf uitvoeren, of een SEO bureau inschakelen om een dergelijke analyse te maken.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z