Hieronder vind je de antwoorden op die en andere belangrijke vragen rondom het bouncepercentage.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is bounce rate (en hoe bereken je het)?
  • Wanneer is een bouncepercentage goed en wanneer niet?
  • Waarom bouncen mensen en hoe kun je jouw bounce rate verlagen?

Wat is bounce rate en hoe bereken je het?

Bounce rate is het percentage van je website bezoekers dat slechts één pagina bezoekt. Zij landen op je website en “bouncen” (stuiteren) als het ware weer weg zonder een actie te ondernemen (zoals doorklikken naar een andere pagina).

De bounce rate staat daarom ook wel bekend als het bouncepercentage en is dus eenvoudig te berekenen. Je deelt het aantal sessie met maar één pagina weergave door het totaal aantal sessies en vermenigvuldigt dit met 100%.

Dat kan zowel op het niveau van je hele website, als op dat van een individuele pagina (bijvoorbeeld interessant bij belangrijke landingspagina’s).

Stel dat je op een bepaalde 100 bezoekers hebt, waarvan er 5 weer zonder verdere actie vertrekken. Dan is de bounce rate van die pagina dus (5/100) x 100 = 5%.
bounceratio van website

Waarom is dat belangrijk?

Dit bouncepercentage is om meerdere redenen van belang voor website eigenaren. Allereerst is er het feit dat iemand die bouncet blijkbaar niet is geconverteerd. Door de oorzaak van de bounce te achterhalen, kun je dus wellicht ook direct je conversie percentage omhoog brengen.

Dat brengt ons bij het tweede punt, want een hoge bounce rate is een indicatie dat er iets “mis” is op de betreffende pagina. Je kunt je dan afvragen wat de reden is dat mensen zo snel weer vertrekken en waarom ze blijkbaar niet vinden wat ze zoeken. Meer daarover verderop in dit artikel.

Last but not least, bounce rate doet mogelijk dienst als een Google ranking factor. Zeker nu Google steeds meer waarde hecht aan user experience signalen , is het een logische aanname dat een hoog bouncepercentage negatieve impact heeft op je positie in de zoekresultaten. Google stuurt mensen immers het liefst door naar een pagina waar zij antwoord vinden op hun zoekvraag. Een bounce kan worden gezien als een signaal dat een pagina niet voldoet. Daar staat tegenover dat het bezoeken van één pagina ook een teken kan zijn dat de gebruiker daar juist direct vond wat hij zocht, maar er zijn onderzoeken die laten zien dat er samenhang is tussen bounce rate en zoekposities.

Wanneer is een bounce rate “goed”?

Een logische en veel gehoord vraag, is wat een goede bounce rate is. Met die vraag wordt dan bedoeld wat het percentage is waar je onder zou moeten blijven en waarboven de alarmbellen zouden moeten gaan rinkelen.

In essentie is dat natuurlijk een eenvoudige en overzichtelijke vraag. Maar wel een waar geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden. Natuurlijk zijn ook hier wel studies naar gemaakt om wat grove cijfers te vinden. Onderzoeken laten weten dat:

  • Een bounce rate 26 tot 40 procent kan worden gezien als uitstekend
  • Het gemiddelde tussen de 41 en 55 procent ligt
  • 56 tot 70 procent is hoger dan gemiddeld
  • Alles boven de 70 procent geldt als teleurstellend

Bij die laatste plaatst het rapport direct een kanttekening. Namelijk dat het teleurstellend is voor “websites buiten onderwerpen als nieuws en blogs”. In die branches is het namelijk heel normaal dat een gebruiker op zoek gaat naar één bepaald stuk informatie en na het lezen van die informatie geen enkele reden heeft om nog verder te kijken op de site.

En daarmee komen we bij het flauwe antwoord op de vraag wat een goede bounce rate is: dat verschilt per type website en branche.

Dat gezegd hebbende, kan het nooit kwaad om je af te vragen waarom mensen bouncen op je website en wat je kunt doen om je bounce rate te verlagen.

bouncepercentage website vergelijking

Waarom bouncen mensen? Tips om je bounce rate te verlagen

Nadenken over waarom mensen van je site bouncen, helpt je om te bepalen waar mogelijke verbeterpunten van je website liggen. Er is namelijk altijd een reden voor zo’n bounce. Dat kan zijn dat de behoefte van de bezoeker direct bevredigd werd, maar het kan ook betekenen dat er iets mis is op de betreffende pagina.

Daarom zetten we hieronder de belangrijkste punten voor je op een rijtje die kunnen helpen om het bouncepercentage op je site te verbeteren. Gebruik ze als startpunt om na te denken over waar jouw site wellicht verbetering nodig heeft.

1. Pagina sluit niet aan bij de verwachtingen

Wellicht de belangrijkste factor voor een bounce is dat de pagina simpelweg niet aansluit bij de behoefte van de bezoeker. Dat komt bijvoorbeeld vaak voor bij een landingspagina die slecht aansluit op een advertentie in Google. De aandachtsspanne van de gemiddelde online consument is tegenwoordig zo laag (en het aanbod zo breed) dat een pagina die slecht aansluit er simpelweg toe zal leiden dat hij terugkeert naar de zoekresultaten om een andere pagina te proberen.

2. Lelijk of onbetrouwbaar design

Je herkent zelf vast wel dat je soms op een site terecht komt waar je meteen een slecht gevoel bij krijgt. Gewoon omdat hij er ouderwets of amateuristisch uit ziet.

Wanneer je actief met zoekmachine optimalisatie bezig bent, zal dat bij jouw site wel meevallen. Maar het is wel goed om je eens kritisch af te vragen of het design van jouw site nog wel aansluit bij wat je wilt uitstralen. En nog belangrijker: bij het gevoel waar je doelgroep naar op zoek is.

3. Slechte gebruikerservaring

We zeiden het al: mensen worden steeds ongeduldiger, zeker online. Waar je vroeger nog wel weg kwam met een langzame laadtijd of moeilijk klikbare knoppen, zullen mensen tegenwoordig al snel denken “voor jou tien anderen”. Er is weinig marge om het fout te doen voordat een bezoeker verdwenen is om haar heil op een andere site te zoeken.

User experience - site vitaliteit

4. Iemand vindt precies wat werd gezocht

Je las al eerder dat bounces niet altijd slecht zijn. Daarom is het belangrijk om af te sluiten met de realisatie dat een hoge bounce rate ook kan beteken dat mensen gewoon precies vinden wat ze zochten. Dat is bijvoorbeeld zo wanneer je een artikel hebt geschreven dat antwoord geeft op een specifieke zoekvraag.

De belangrijkste conclusie is dan ook dat je niet direct in paniek moet schieten als je het gevoel hebt dat het bouncepercentage van jouw site aan de hoge kant is. Probeer de oorzaak daarvan te achterhalen. Is het logisch in relatie tot je branche, of het soort content dat je biedt?

Dat neemt niet weg dat het nooit kwaad kan om je af te blijven vragen hoe je de ervaring van jouw website bezoekers kunt verbeteren. Zodat ze zoveel mogelijk in een gespreid bedje wegzinken, in plaats van op een trampoline te landen waar ze direct weer vanaf stuiteren.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Hulp nodig om jouw bounce rate te verbeteren?

Veelgestelde vragen over bouncepercentages

Hoe wordt bounce rate berekend?

Bounce rate kun je berekenen door het aantal sessies met maar één pagina weergave te delen door het totaal aantal sessies (over een bepaalde pagina of een volledige website). Dit vermenigvuldig je vervolgens met 100% voor het bouncepercentage.

Een goede bounce rate is heel erg afhankelijk van het type website dat je hebt of de branche waarin je actief bent. Zo is een hoge bounce rate op een nieuws website of blog een stuk logischer dan op een website waar dure producten met een lange beslisboog worden aangeprezen.

Bounce rate verlagen kun je doen door je allereerst af te vragen waarom mensen een bounce maken. Is het logisch vanuit je type website, of is er iets mis op de pagina(‘s) waar je bezoekers op landen? In dit artikel vind je praktische tips hiervoor.

Bounce rate Bounce rate