Het bounce percentage, of in het Engels de bounce rate, geeft het percentage aan van het aantal bezoekers op een pagina die zonder door te klikken de website weer verlaat. Er zijn verschillende redenen waarom dit plaatsvindt, door het bounce percentage te berekenen krijg je meer inzicht in de kwaliteit van een webpagina. Wat is bounce percentage en hoe kun je deze berekenen? Dat lees je op deze pagina.
Wanneer een bezoeker op een hoofdpagina komt en zonder door te klikken naar een subpagina is dat meestal geen goed teken. Door deze bezoekers apart te tellen kan een bounce rate worden bepaald. Wanneer het bounce percentage hoog ligt is dat een reden om de kwaliteit van de pagina te evalueren en waar mogelijk aanpassingen te maken. Het betreft dus specifiek niet doorklikken naar een andere pagina, dus niet het verlaten van een pagina. In dat geval spreken we van een exit rate.
De bouncepercentage betekenis bepalen is slechts de eerste stap, er moet ook bekeken worden waarom mensen direct afhaken. Hier zijn een viertal redenen:
Het bounce percentage berekenen werkt als volgt: Het aantal bezoeken aan een losse pagina wordt gedeeld op het totale aantal bezoeken aan een website. Wanneer een site 100 bezoekers trekt waarvan 50 bezoekers afhaken zonder door te klikken ligt het bounce percentage op 50%. Per type pagina kan een ander percentage acceptabel zijn. Een winkelpagina heeft een ander doel dan een landingspagina. Een hoog percentage betekent wel dat verdere analyse door een SEO expert gewenst is.