Bezoek of in het Engels ‘visit’ staat voor een persoon die een webpagina bezoekt. Er kan verder onderscheid gemaakt worden tussen alle bezoeken of unieke bezoekers. Het gaat hierbij om de gehele sessie, dus niet alleen een individuele pagina weergave. Het is een ander meetpunt dan een ‘hit’, er kunnen meerdere hits op één pagina mogelijk zijn. Wat is een bezoek en hoe kan deze informatie geïnterpreteerd worden?
Van het moment dat een persoon een website bezoekt, tot het moment dat de website weer wordt verlaten, spreken we van een bezoek. Het maakt hierbij niet uit of alleen de landingspagina wordt bekeken of meerdere subpagina’s op dezelfde website, het wordt geteld als één bezoek. Vergelijk het met een klant die in een warenhuis naar de afdeling kleding, vervolgens het speelgoed en dan naar de elektronica afdeling gaat. Het betreft één bezoek aan de winkel. Online is dit een belangrijk meetpunt, wat verder verfijnd kan worden met andere meetpunten. Zo is er de paginaweergave of page view, tijdens een bezoek kunnen er meerdere pagina’s worden weergegeven. Ieder bestand of interactie wordt een hit genoemd, ook die kunnen vaker voorkomen tijdens een sessie. Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van cookies kunnen unieke bezoeken worden geregistreerd. Hier kan een tijdslimiet voor bepaald worden. Ook de bounce rate kan worden meegenomen bij een analyse van bezoekers. Dit zijn de bezoeken die zonder verdere interactie met de site afgebroken worden.
Het aantal bezoekers meten geeft een impressie van de populariteit in kwantitatieve zin. Wanneer individuele sessies langer worden is dit vaak een teken van kwaliteit. Wanneer er meer pagina’s bezocht worden, of wanneer een pagina langer wordt bekeken, dan is dit een indicatie dat de website interessante informatie biedt voor de bezoeker. Dit heeft weer een positieve invloed op SEO zodat de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google kan worden verbeterd.