/ leestijd 6 min.

Onderzoek naar socialmediagebruik: de trends van 2024

  • Social media

Al vanaf 2016 is er een groei te zien in het aantal Nederlanders dat actief is op social media. En ook in 2024 blijft dit aantal stijgen. Waar het aantal socialmediagebruikers in 2023 nog lag op 14,1 miljoen, stijgt dat in 2024 naar 14,3 miljoen. Dit én meer, blijkt uit het onderzoek van Newcom naar socialmediagebruik in Nederland.

De Nederlander is nóg meer social media gaan gebruiken

Maar liefst 7.159 Nederlanders van 15 jaar en ouder bogen zich in januari 2024 over de online vragenlijst van Newcom. De uitkomsten leidden tot opvallende inzichten. Nederlanders tussen de 15 en 64 jaar zijn bijvoorbeeld nóg meer social media gaan gebruiken, terwijl de 65-plusser juist minder actief is geworden op social media. Alle respondenten besteden momenteel gemiddeld bijna 2 uur per dag aan social media.

Reden genoeg om met jouw organisatie op social media zichtbaar te zijn! Maar: welke kanalen zijn vandaag de dag nu voornamelijk effectief voor het bereiken van jouw doelgroep? En welke uitkomsten vielen ons verder op?

3 opvallende trends in socialmediagebruik

1. De leeftijdsgroep van 20-39 jaar gebruikt meer platforms dan voorheen

Het aantal socialmediaplatforms dat iemand gebruikt is bij de meeste leeftijdsgroepen gelijk gebleven. Bij de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar daarentegen, is er een groei te zien op dit vlak. In 2022 en 2023 gebruikten mensen uit deze leeftijdsgroep gemiddeld 5,6 platforms, terwijl dit gemiddelde in 2024 op 6,0 ligt. Daarmee neemt deze leeftijdsgroep ook meteen de koppositie in als het gaat om het aantal gebruikte socialmediaplatforms. De leeftijdsgroep van 15-19 jaar neemt de tweede plek in; zij gebruiken gemiddeld 5,2 platforms.

Dit bewijst dat jouw doelgroep nog steeds op social media te vinden is. De socialmediaplatforms met de meeste gebruikers zijn respectievelijk WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest en TikTok.

Bron: Newcom

Adverteren op LinkedIn wordt voor veel bedrijven dan ook steeds interessanter. Naast de groeiende populariteit, heeft adverteren op LinkedIn als voordeel dat je heel specifiek kunt targeten op jouw doelgroep. Veel specifieker dan dat dit bijvoorbeeld het geval is bij Facebook. Deze nauwkeurige targeting is onder andere heel effectief bij het inzetten van vacaturecampagnes. Een nadeel van het adverteren op LinkedIn is dat het in de meeste gevallen duurder is om jouw doelgroep te bereiken dan bij andere platformen, zoals Facebook, Instagram en TikTok.

2. Het aantal LinkedIn-gebruikers gestegen met een half miljoen

LinkedIn heeft een half miljoen méér gebruikers dan een jaar eerder (van 5,0 miljoen naar 5,5 miljoen). Dit betekent een stijging van maar liefst 10 procent. Daarnaast is het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn zelfs met 20% (+195.000) toegenomen. Zowel het totaal aantal gebruikers als het dagelijks aantal gebruikers is op LinkedIn dus flink gestegen.

Bron: Newcom

Adverteren op LinkedIn wordt voor veel bedrijven dan ook steeds interessanter. Naast de groeiende populariteit, heeft adverteren op LinkedIn als voordeel dat je heel specifiek kunt targeten op jouw doelgroep. Veel specifieker dan dat dit bijvoorbeeld het geval is bij Facebook. Deze nauwkeurige targeting is onder andere heel effectief bij het inzetten van vacaturecampagnes. Een nadeel van het adverteren op LinkedIn is dat het in de meeste gevallen duurder is om jouw doelgroep te bereiken dan bij andere platformen, zoals Facebook, Instagram en TikTok.

3. (Dagelijks) gebruik van Instagram en TikTok blijft groeien

De populariteit van TikTok en Instagram blijft groeien. Beide platforms kennen een groei van 5% in het aantal dagelijkse gebruikers. Instagram steeg van 4,7 miljoen naar 5 miljoen dagelijkse gebruikers. En TikTok groeide van 2,5 miljoen dagelijkse gebruikers naar 2,6 miljoen.

Bron: Newcom

Kijken we naar het totale aantal gebruikers? Dan is Instagram gestegen van 7,8 miljoen naar 8 miljoen gebruikers en steeg TikTok van 4 miljoen gebruikers naar 4,3 miljoen. Ten opzichte van voorgaande jaren is de groei van TikTok-gebruikers aan het afvlakken, maar stagneren doet het nog niet.

Ook de meeste andere socialmediaplatforms nemen toe in het aantal gebruikers. Facebook kreeg er bijvoorbeeld 3% extra gebruikers bij. Opvallend is dat mensen in de leeftijdscategorie 20-29 jaar juist steeds minder op Facebook te vinden zijn. Het Instagram-gebruik daarentegen, neemt in deze leeftijdsgroep (20-29 jaar) – na een eerdere daling – opnieuw toe.

Wat betekenen deze trends voor jou?

Dit onderzoek van Newcom bevestigd dat jouw doelgroep zich nog steeds, en misschien wel nog meer, bevindt op social media. Met name Facebook, YouTube en Instagram zijn razend populair en het aantal (dagelijkse) gebruikers op deze kanalen blijft groeien.

Ook adverteren op LinkedIn wordt steeds interessanter, mits je een doelgroep hebt die op dit platform te vinden is natuurlijk. In een jaar tijd kreeg dit platform er een half miljoen gebruikers bij. En wie weet blijft dit aantal ook het komende jaar nog groeien.

Heb jij een jongere doelgroep (tieners of twintigers)? In dit geval kun je jouw pijlen beter richten op Instagram en TikTok; de socialmediaplatforms die onder deze leeftijdsgroepen het meest populair zijn.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele socialmediakennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Socialmedia-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Bart Nederveen

Teamlead Social Ads

Loopt al heel wat jaren bij DoubleSmart rond en dat is te merken als hij zijn mond opentrekt. Handige tools, ontwikkelingen in de onlinemarketingbranche en efficiënte werkwijzen: noem het maar op en deze wandelende social ads-encyclopedie weet je er alles over te vertellen.