Inhoudsopgave
- Google ingehaald door AI-gestuurde zoekmachines
- Gaat Google volledig verdwijnen?
- Google vooral interessant in transactiefase van klantreis
- Investeren in zoekmachineoptimalisatie: nog zinvol of niet?
- Het nieuwe SEO: kanaaloverstijgende aanpak
- Meer kennis over AI en online marketing?
- Meer weten over SEO?
Deel dit artikel
Al jarenlang is Google de grootste zoekmachine wereldwijd. Maar de komst van AI zet dit flink op zijn kop. In hoeverre neemt de dominantie van Google af? Gaat Google in de toekomst misschien zelfs verdwijnen? En heeft investeren in SEO nog nut?
In een reeks aan podcasts sprak Rick met 4 SEO/AI-experts over de impact van AI op SEO. De belangrijkste inzichten over de gevolgen voor Google lees je in dit artikel.
Google ingehaald door AI-gestuurde zoekmachines
Volgens expert Olaf Lemmens, oprichter van NinA AI Agency, gaat Google het lastig krijgen. In de podcast “Betekent de komst van AI het einde van traditionele SEO?” vertelt hij dat Google langzaam wordt ingehaald door AI-gestuurde zoekmachines zoals Perplexity en SearchGPT. Met andere woorden: heeft iemand een vraag of is diegene op zoek naar een bepaald product, dan zullen ze steeds vaker een AI-model raadplegen in plaats van Google.
De reden hiervan? AI-modellen zoals Perplexity en SearchGPT combineren verschillende zoekresultaten en geven persoonlijke antwoorden op basis van jouw profiel. Op Google moeten gebruikers vaak meerdere zoekresultaten aanklikken om tot het juiste antwoord te komen. Maar AI voorziet hen direct van de juiste, gepersonaliseerde informatie. Dit betekent dat gebruikers via AI veel sneller tot de informatie komen waarnaar ze op zoek zijn.
Gaat Google volledig verdwijnen?
Ondanks dat Google het lastig gaat krijgen door de concurrentie van AI-modellen, denkt Olaf dat Google wel blijft bestaan.
Olaf: “Google heeft diepe zakken en natuurlijk een heel sterke naam. Googelen is een werkwoord, weet je wel. Het feit dat we op die manier zoeken zal niet zo snel verdwijnen.”
Expert Arnout Hellemans, SEO- en Analytics-consultant bij Proposo, deelt Olafs visie in de podcast:
“Ik denk dat het Google-landschap er wellicht anders uit gaat zien. (…) Ik denk dat dat een grote impact zal hebben op waar we over 5 jaar staan. Als Google gewoon helemaal hetzelfde blijft en niet opgesplitst hoeft te worden in dingen, denk ik dat er fundamenteel altijd behoefte zal zijn aan de zoekmachine. Maar ik verwacht wel dat Google een iets kleiner marktaandeel krijgt.”
Google vooral interessant in transactiefase van klantreis
Ook Peter van der Graaf, partner en medeoprichter van digital performance marketingbureau Booming, denkt dat Google in de toekomst gewoon blijft bestaan. Sterker nog: hij denkt zelfs dat Google een riante rol blijft spelen.
In de podcast “Algoritmes en SEO: Wat mkb-bedrijven moeten weten!” vertelt hij dat Google waarschijnlijk wél minder relevant wordt in de oriënterende fase van de klantreis. Maar als je doelgroep tegen een transactie aanzit, is Google volgens hem nog steeds interessant. Dit komt door de kracht van Google Producten zoals Google Shopping.
Peter zegt hierover: “Ik vind Google Products een heel mooi product dat boven de andere staat. (…) Ik verwacht dat ze op dat vlak ook wel een van de betere blijven. Want bij heel veel productkeuzes, bijvoorbeeld een pizza, heb ik überhaupt ChatGPT niet nodig. Ik weet zelf wel welke pizza ik lekker vind. Ik wil hem alleen nu hebben.
En Google heeft al dat soort dingen al lang verbonden aan elkaar. En heeft dat soort suppliers al lang in hun format gekregen. Ze hebben alles al zo goed voor elkaar, dat ze hele goede kaarten hebben om daar de grootste in te blijven.”
Investeren in zoekmachineoptimalisatie: nog zinvol of niet?
Google wordt minder dominant als zoekmachine, maar blijft wel bestaan. Betekent dit dan ook dat je als online marketeer zou moeten blijven investeren in zoekmachineoptimalisatie? Ja, maar op een andere manier. Je moet toe naar een kanaaloverstijgende aanpak; met name als het gaat over zichtbaar worden in de oriënterende fase van de klantreis.
Het nieuwe SEO: kanaaloverstijgende aanpak
De focus van zoekmachineoptimalisatie moet in de toekomst niet alleen liggen op zichtbaar worden in Google. In plaats daarvan zou je je moeten richten op het creëren van goede, onderscheidende content, die je vervolgens breed deelt op verschillende platforms.
Als je dat voor elkaar krijgt ben je altijd zichtbaar. Of je doelgroep nu zoekt via Google, AI-gestuurde zoekmachines of bijvoorbeeld via social search. Daarmee heb je een toekomstbestendige aanpak in handen.
Maar: wat is ‘goede, onderscheidende content’? Om hier een slag in te slaan, kun je in ieder geval kijken naar 2 pijlers: de focus op zoekintentie en de samenwerking opzoeken met experts.
1. Van zoektermen naar zoekintenties
Door de kanaaloverstijgende manier van content creëren wordt het steeds minder belangrijk om populaire zoektermen in je content te gebruiken; zoals je dit nu bijvoorbeeld wel doet bij SEO-teksten. Om in de toekomst nog vindbaar te worden in Google én op andere platforms, moet je content maken die écht tegemoetkomt aan de zoekintentie.
Expert Sietse Kingma, oprichter van marketingbureau Bambuu, zegt hierover in de podcast: “De intentie achterhalen van een bepaalde informatieopdracht of een informatievraag, dat is misschien wel één van de belangrijkste dingen die je te doen staat. (…) Je hebt nu minder aan alle rankingfactors die je hebt proberen te achterhalen in de afgelopen jaren.”
2. Onderscheidende content creëren met experts
De andere belangrijke pijler van het toekomstbestendig maken van je zoekmachinemarketing, is het delen van écht nieuwe en relevante kennis. Op deze manier deel je namelijk echt iets anders dan de rest en kun je gedetailleerd op informatie ingaan.
Volgens Peter van der Graaf en Olaf Lemmens kun je dan ook echt niet meer zonder expert. Het is belangrijk een expert of ondernemer te betrekken bij het contentcreatieproces. Een expert heeft vaak goud in handen met waardevolle kennis over een bepaald onderwerp. Maar het is voor hem of haar lastig dit op een begrijpelijke manier over te brengen in content.
Zoek daarom de samenwerking op. Neem bijvoorbeeld een interview af en schrijf deze vervolgens uit tot een blog. Of schiet video’s waarin de expert zelf iets vertelt over een bepaald onderwerp. Je kunt (delen van) deze video’s breed delen over verschillende kanalen, maar je kunt dit materiaal bijvoorbeeld ook gebruiken voor het schrijven van kwalitatieve blogs.
Meer kennis over AI en online marketing?
Wil je meer weten over de impact van AI op online marketing? Zodat je weet wat jij kunt doen om zichtbaar te blijven online?
Beluister onze podcasts, lees onze andere blogs óf neem contact op met een SEO-expert om eens te sparren.