/ leestijd 8 min.

Een weekend in het Conversion Hotel: de meest waardevolle inzichten op een rij

  • CRO

In het weekend van 17 tot 19 november gingen mijn collega Menno en ik op pad. De bestemming? Texel! Hier vond namelijk het grootste CRO- event van Nederland plaats. Voor ons was het de eerste keer dat wij het Conversion Hotel/Conference Hotel bezochten. Op basis van de goede verhalen die wij van collega-conversiespecialisten hadden vernomen reden wij met hoge verwachtingen de pont af richting een leerzaam weekend.

In dit blog lees je hoe wij dit evenement ervaren hebben en je ontdekt de belangrijkste learnings die wij hieruit meenamen.

Dag 1: Het belang van verwachtingen & succes boeken tijdens salesgesprek

Toen we eenmaal waren ingecheckt en kennis hadden gemaakt met een aantal van de andere aanwezigen was het tijd voor de eerste twee Keynote-Speakers: Michael Aagaard en Tim Stewart.

Michael Aagaard: de psychologie van verwachtingen en teleurstelling

In deze keynote werd de focus gelegd op psychologie. Namelijk de psychologie van teleurstelling. Hoe ga je er mee om, waarom is het slecht voor de zaken en wat kun je ermee doen?

Wat we voornamelijk uit deze lezing hebben gehaald is het belang van verwachting en het effect hiervan op de teleurstelling. Wanneer jij een te hoge verwachting schept op jouw website ten opzichte van de kwaliteit van het product, raakt de consument eerder teleurgesteld. Doe je dit andersom en weet je de consument te verassen met jouw product, dan zorg je er juist voor dat jouw merk er een promotor bij heeft. Precies wat je wil voor extra conversie!

Tim Stewart: hoe je iemand overtuigt in een salesgesprek

De tweede lezing, van Tim Stewart, ging over hoe je iemand overtuigt in een salesgesprek. Tijdens een salesgesprek ligt de focus op het achterhalen van de problemen die mensen ervaren. ‘Vraag, bevestig, match en close’ is zijn model voor succes. Door dit model als leidraad te gebruiken krijg je houvast in een gesprek en achterhaal je de juiste problemen om uiteindelijk meer leads te kunnen behalen.

1. Vraag
In een salesgesprek is vragen stellen het belangrijkste dat er is. Zo kom je achter de pijnpunten van jouw lead en achterhaal je hoe een grote rol deze spelen. Stel open vragen en geef jouw lead de ruimte om te vertellen wat het probleem is, zonder te veel in oplossingen te denken.

2. Bevestig
Om zekerheid te krijgen over de antwoorden die je zojuist hebt gekregen is het goed om deze te herhalen en te benoemen naar de lead toe. Zo bevestig je dat het probleem dat zojuist is geschetst klopt en dat je zelf geen verkeerde interpretaties hebt gedaan.

3. Match
Als het goed is heb je zojuist het probleem van jouw lead bevestigd. Probeer hier een oplossing aan te koppelen vanuit jouw product. Laat de lead weten dat jij het probleem dat zojuist is geschetst kan oplossen. Merk je enige terughoudendheid over de oplossing? Ga dan weer terug naar stap 1 en stel nieuwe vragen. Je hebt waarschijnlijk niet het echte probleem achterhaald.

4. Close
Nu je de oplossing van het probleem aan jouw product hebt gekoppeld is het tijd om te gaan closen. Wanneer je de vorige 3 stappen goed hebt uitgevoerd zou dit geen enkel probleem meer moeten zijn.

Break-out sessions

Na de lezingen was het tijd om zelf aan de slag te gaan met de onderwerpen die ons interesseerden. In de zogenoemde Break-out rondes kon je aansluiten bij een sessie met een onderwerp naar wens. Superleuk, maar tegelijkertijd zorgde dit voor nogal wat FOMO (Fear Of Missing Out). Je kon immers maar op één plek tegelijkertijd zijn. Omdat het voor ons de eerste keer Conversion Hotel was besloten wij vooral naar sessies te gaan waar we veel van konden leren over de basisprincipes van CRO. Zo besloot ik een sessie te bezoeken over development, de invloed van CRO op de overige marketingkanalen en de samenwerking tussen SEO en CRO.

En dat was alweer dag één. Na een goede borrel besloten we op tijd terug te gaan naar het hotel. De zaterdag – dag 2 – bracht ons namelijk een propvol programma met sprekers en break-out sessies.

Dag 2: Kruip in het brein van jouw websitebezoeker

De zaterdag stond in het teken van Break-Out sessies. Er waren 6 rondes waarin we zelf konden kiezen bij welk onderwerp we aansloten. Naast de Break-Out Sessies waren er gastsprekers die hun CRO-tips met ons wilden delen; Simone Neeling en Karl Gilis.

Simone Neeling: een inspirerende start van de dag

Hierbij zat ook een indrukwekkend verhaal van Simone Neeling. Door long covid kon zij een tijd lang niet haar passie volgen. Tijdens een indrukwekkende presentatie nam zij ons mee in haar verhaal en vertelde zij hoe zij er weer bovenop is gekomen. Een heel inspirerende start van de dag die bij iedere aanwezige de juiste snaar wist te raken.

Karl Gilis: aandacht voor websitebezoeker en klant

Het was Karl Gilis die de dag afsloot met zijn presentatie over zijn ervaringen in het CRO-vakgebied. Gedurende zijn presentatie werd de passie voor CRO meteen duidelijk. Hij wist ons de volgende punten mee te geven:

Leer de fundamentele UX-principes

  • Laat de websitebezoeker zo min mogelijk denken
  • Schreeuw niet om aandacht maar geef aandacht
  • Less is more, het verwijderen van elementen werkt vaak beter dan elementen toevoegen
  • Denk als eerste aan de bezoeker

Luister naar de klant
Om erachter te komen wat er goed is aan jouw website en wat niet, doe je er goed aan de volgende vragen te beantwoorden:

Waarom kopen klanten bij jou?
Wat vinden ze goed aan jou of aan jouw product?
Waarom kopen ze niet bij jou?
Welke twijfels hebben ze op dit moment?
Met al deze kennis in ons hoofd sloten we de tweede dag af met een borrel. Samen met de andere aanwezigen bespraken we de dag nog eens na, voordat we terugkeerden naar ons hotel.

Dag 3: Hoe je overtuigende teksten schrijft

En toen was het alweer de laatste dag van het Conversion Hotel. Met een vol programma gedurende het hele weekend en een avond vol ‘netwerken’, stond de ochtend alweer snel voor de deur. Maar met nog een aantal inspirerende sprekers voor de boeg konden wij niet wachten om ons te begeven naar de eerste Keynote van Joanna Wiebe.

Joanna Wiebe: belangrijke tips bij copywriting

Spreker Joanna Wiebe stond in haar presentatie stil bij de dingen die al 10 jaar niet goed gaan op het gebied van copywriting. Ze vertelde ons hoe we niet alleen tekst kunnen gebruiken op de website, maar hoe je deze ook op een goede manier inzet. De belangrijkste tip die wij hierin mee hebben gekregen is ‘zorg ervoor dat de consument denkt dat je zijn gedachten leest’.

Hoe kun je er dan voor zorgen dat de klant dit denkt?

  • Schrijf op een manier hoe de klant denkt
  • Houd jouw meest enthousiaste klant in gedachten tijdens het schrijven
  • Doe onderzoek naar jouw klanten (waar zijn ze naar op zoek?)

Na deze presentatie keken wij naar tekst als nooit tevoren. Waardevolle kennis om mee aan de slag te gaan voor onze eigen klanten!

Nog meer converterende bezoekers?

Als we terugkijken op dit weekend heeft het al onze verwachtingen overtroffen. Onze koffers zijn gevuld met nieuwe kennis en inzichten die we de komende periode kunnen inzetten in ons dagelijks werk als conversiespecialisten. Graag eens sparren over jouw kansen op het vlak van conversie? Of conversieoptimalisatie uitbesteden aan een specialist? Neem gerust contact met ons op!

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over CRO?

We hebben een hele CRO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze CRO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Max Tuinenburg

Social ads- en CRO-specialist

Gaat altijd minimaal tot de Max en is een ster in kleine feitjes onthouden. Dé eigenschappen die hem maken tot de ultieme social ads-specialist en CRO-specialist.