/ leestijd 9 min.

Bouw je eigen AI assistent met ChatGPT

Paola en Sofie kijken blij
  • AI

Je eigen AI-assistent met ChatGPT bouwen? Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar is dat eigenlijk helemaal niet. Zo’n AI-assistent, ook wel custom GPT genoemd, helpt je bij het behalen van jouw gewenste doelen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van teksten in de tone-of-voice van jouw bedrijf, maar ook het beatwoorden van e-mails alsof je ze zelf geschreven hebt.

In deze blog legt onze Head of AI – Paola Hoogervorst – uit wat je moet weten over het bouwen van je eigen AI-assistent. En dat codeerervaring niet nodig is!

Een AI-assistent, wat is dat?

Waar ChatGPT je een algemeen antwoord geeft, is je AI-assistent (ook wel custom GPT genoemd) afgestemd op jouw wensen. Ontzettend functioneel en tijdbesparend dus!

Een GPT kun je zien als een op maat gemaakte versie van ChatGPT. Waar ChatGPT meer een algemene tool is, helpt een eigen AI-assistent je bij het oplossen van een specifieke taak of wens. Een GPT helpt je veel gerichter, omdat je hem traint met eigen kennis. Daarnaast geef je hem gedetailleerde instructies mee over hoe om te gaan met bepaalde taken.

Wat heb ik nodig om een custom GPT te bouwen?

Is het bouwen van een GPT lastig? Geen zorgen. Je hebt geen diepgaande kennis van Python of Javascript nodig om je eigen AI-assistent te bouwen. Wat je wel nodig hebt is toegang tot een betaald ChatGPT Plus-account (of Teams of Enterprise) en data om je GPT te trainen.

Voorbeelden van data die je kunt gebruiken zijn handleidingen, gidsen, marketingmateriaal, FAQ’s of voorbeelden van gesprekken met klanten. Houd hierbij wel rekening met de kwaliteit van de input. Het moet nauwkeurig, actueel en vrij van fouten zijn. Want rommel in – rommel uit!

Voorbeelden waar je jouw AI-assistent voor in kunt zetten

Met een custom GPT kun je in de praktijk heel veel kanten op. Enkele concrete voorbeelden:

  • Marketeers: schrijven van de in- en externe nieuwsbrief, het inzichtelijk maken van klantgedrag en markttrends, schrijven van content in de tone of voice van jouw bedrijf en het aanbevelen van ideeën voor bijpassende visuals, afbeeldingen, en infographics.
  • HR-medewerkers: het screenen van cv’s en sollicitaties, genereren van specifieke interviewvragen op basis van functie-eisen, onboardingsprocessen optimaliseren en het analyseren van werknemersbetrokkenheid.
  • Ondernemers: automatiseren van terugkerende administratieve taken, analyseren van de financiële gegevens en voorspellen van de cashflow en het implementeren van AI-klantcommunicatie.

Bedenk dat GPT’s vooral bedoeld zijn om specifieke taken uit te voeren. In plaats van een blog-assistent te bouwen, kun je betere meerdere assistenten bouwen. Een die helpt bij het genereren van koppen, de ander voor het schrijven van het middenstuk en de derde voor het schrijven van FAQ’s.

Hoe bouw ik een AI-assistent met ChatGPT?

Vanuit het betaalde ChatGPT account ga je naar de zogenoemde ‘’GPT bouwer’’ in het account. Druk hiervoor rechtsboven in het scherm op de paarse diamant en ga naar ‘’Mijn GPT’s’’. Druk hier op de knop ‘’een GPT maken’’. De volgende stappen zet ik hieronder voor je op een rijtje.

Stap 1: Doel bepalen

In de eerste vraag die je krijgt, moet je aangeven wat je wilt dat je AI-assistent voor je gaat doen. Stel je wilt een GPT maken om de interne nieuwsbrief te schrijven, geef dan heel duidelijk aan dat het doel het schrijven van de interne nieuwsbrief voor bedrijf X is.

Stap 2: Naam en icoon

Geef je AI-assistent een naam en icoon. Je assistent doet zelf al een voorstel voor een naam en foto op basis van de taak die je eerder hebt gegeven.

Stap 3: Configureren

Druk op de knop ‘’configureren’’. Hier zie je de informatie staan die je in stap 1 ingevoerd hebt. Check de omschrijving. Upload vervolgens bij kennis alle data waarmee je jouw assistent wilt trainen, denk aan een brochure, stijlgids met de tone-of-voice of het HR beleid. Zorg daarnaast dat alle vinkjes ingeschakeld staan bij ‘’mogelijkheden’’.

Stap 4: Instructies

Geef je custom GPT gedetailleerde instructies (prompt). Omschrijf bijvoorbeeld hoe je assistent de nieuwsbrief moet opbouwen, wie de doelgroep is, de schrijfstijl, lengte van tekstblokken, etc.

Bedenk dat je aan een stagiair uitlegt wat er gedaan moet worden. Leg het stap voor stap uit en denk aan de details.

Stap 5: Optimaliseer de gespreksopeningen.

De gespreksopeningen zijn de blokjes die je ziet wanneer je een gesprek met je assistent start. Zet hier bijvoorbeeld een optie neer om een nieuwsbrief voor nieuwe medewerkers te creëren of om juist alle medewerkers een nieuwsbrief te sturen. Let op! Deze openers moeten wel aansluiten op je gegeven instructies.

Stap 6: Test je GPT met de voorbeeldfunctie.

Nu is het tijd om te controleren of jullie elkaar begrijpen. Worden de instructies opgevolgd? Ontstaat het gewenste resultaat?

Gaat er iets nog niet goed? Verbeter dan de instructies. Door te blijven testen en optimaliseren, zorg je ervoor dat de prestaties van je assistent steeds beter worden.

Tip:
Stel ChatGPT de vraag: Wat moet ik in de instructies aanpassen om te zorgen dat jij de volgende direct de juiste handelingen gaat doen? En pas dit aan in de instructies.

Stap 7: Publiceren

Tijd om live te gaan! Is je assistent naar wens? Klik dan rechtsboven op de knop ‘’maken’’. Je custom GPT vind je nu terug bij je GPT’s en is klaar om te gebruiken.

Stap 8: In gebruik name en blijven testen

Nu is het tijd om jouw GPT te gaan gebruiken. Vraag ook feedback aan jouw collega’s hoe de GPT nog verbeterd kan worden.

Ook nadat de GPT live staat, is het van belang om tenminste iedere maand een GPT te testen. Het AI-model waarop de assistent draait, verandert regelmatig van werking. Het kan zo maar zijn dat jouw GPT andere instructies nodig heeft.

Wist je dat….
Wist je dat je ook in Claude dit soort assisentent kunt bouwen? Ze heten daar “projecten”. Claude blinkt onder andere uit in schrijftaken. Dus wil je een schrijf assistent maken, overweeg dan ook te testen met Claude.

Zelf aan de slag of juist uitbesteden?

Dit is de basisuitleg van het maken van een AI-assistent. Het gaat om de details in de instructies. Zoals het gebruik van een stappenplan, markdown formaat gebruiken en een scoringsmodel toevoegen. Paola Hoogervorst (Head of AI & Training) legt je alles graag tot in de puntjes uit en leert je de juiste vaardigheden

Vind je het fijn om jouw AI-assistent samen met een specialist te bouwen? Dat snappen wij. Ook dat kunnen wij voor jou uit handen nemen.

Neem vrijblijvend contact met Paola op voor de mogelijkheden.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over AI en online marketing?

We hebben een hele kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Paola Hoogervorst

Head of AI en Training & Contentstrateeg

Zeg je AI, dan zeg je Paola. Als Head of AI & Training profileert ze zich als dé koningin van kunstmatige intelligentie. En haar passie voor innovatie is net zo grenzeloos is als de AI-systemen zelf.